Bydgoszcz
6C
93% wilgotność
Wiatr: 4km/h SSE
H 6 • L 6
7C
Pt
5C
Sob
4C
Nd
5C
Pon
2C
Wt
Kolizja samochodu osobowego z tramwajem linii nr 4 na Szpitalnej. Ruch w kierunku pętli Glinki wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczBiznes200 milionów kredytu dla Pesy. Będą zmiany w zarządzie spółki
elf2_pociag_zmigrod_PESA_008
07.11.2017 | 18:52

200 milionów kredytu dla Pesy. Będą zmiany w zarządzie spółki

Pesa dostała 200 milionów złotych od konsorcjum banków.

Na zdjęciu: Efl2 podczas testów w Żmigrodzie.

Fot. mat.prasowe

PESA Bydgoszcz podpisała z konsorcjum banków z PKO BP na czele umowę kredytową opiewającą na 200 milionów złotych. Pieniądze mają umożliwić spółce stabilną realizację nowych kontraktów.

Kredyt był niezbędny z uwagi na trudną sytuację finansową spółki z miasta nad Brdą. Pożyczka zapewni firmie stabilność finansową, da czas na szukanie inwestora i pozwoli uspokoić problemy, które dotyczyły nie tylko 3500 osób z załogi, ale też prawie 1800 firm współpracujących z bydgoskim producentem.

To były długie i trudne negocjacje. Podpisana umowa i przyznany kredyt umożliwią PESA realizację zawartych kontraktów i pozyskanie nowych zamówień. Przed nami kolejny etap  – restrukturyzacja i dalsze rozmowy z inwestorami. Wszystko to ma zagwarantować stabilny rozwój – skomentował prezes Robert Świechowicz, który podziękował za wsparcie wszystkim zaangażowanym w pomoc firmie. – Dla mnie osobiście ostatnie miesiące były szczególnym wyzwaniem – niełatwym, ale dającym satysfakcję z osiągniętego porozumienia – dodał Świechowicz. W ciągu miesiąca konsorcjum banków wyznaczy członka zarządu firmy.

Obecnie Pesa produkuje Elfy2 dla Kolei Śląskich, Podkarpackiego, Wielkopolskiego i Przewozów Regionalnych, a także tramwaje dla Bydgoszczy, Łodzi, Gorzowa i Kijowa. Dostawy do stolicy Ukrainy już się zaczęły. Trwa także produkcja Linka dla Deutsche Bahn. W ten projekt firma zainwestowała w ostatnich latach nawet 130 mln zł, a sprzedaż zaplanowana jest na połowę przyszłego roku.

Problemy finansowe, z którymi borykała się ostatnio Pesa, powstały chociażby jako rezultat kar związanych z realizacją zamówień z poprzedniej perspektywy unijnej czy w efekcie rezygnacji Intercity z zamówienia dodatkowych dziesięciu Dartów. W rekordowym 2015 roku  firma zanotowała ponad 3 mld zł przychodów, ale z powodu kar umownych nie ma zysku. Nie bez znaczenia pozostały także sankcje wobec Rosji, które doprowadziły do załamania kontraktu na dostawę tramwajów do Moskwy. Wszystkie te problemy przełożyły się na brak środków na realizację pozyskanych kontraktów. Firma nie mogła też zdobyć gwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych do podpisania nowych umów.

W czwartek, 2 listopada upłynął termin dostarczenie dokumentów niezbędnych do podpisania umowy na dostawy nawet 50 tramwajów dla MPK Kraków. Przewoźnik ze stolicy Małopolski dał jednak firmie dodatkowy czas. Informacje potwierdzające posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej Pesa ma przedstawić do 8 listopada, a umowa ramowa wraz z umową realizacyjną pierwszej części zamówienia na 35 pojazdów ma zostać podpisana do 10 listopada.

Powiązane treści