Bydgoszcz
17C
Słonecznie
77% wilgotność
Wiatr: 2km/h W
H 17 • L 17
25C
Wt
19C
Sr
17C
Czw
17C
Pt
14C
Sob
PILNE: Utrudnienia w ruchu przy CH Rondo. W związku z pracami drogowymi wyłączony jest jeden pas ruchu
Metropolia BydgoskaBlogiBrak ciągłości nauczania i zbyt słabe szkolnictwo zawodowe
nauka
23.10.2015 | 02:00

Brak ciągłości nauczania i zbyt słabe szkolnictwo zawodowe

Elżbieta Wysocka uważa, że należy podnieść rangę szkolnictwa zawodowego w Polsce.

Na zdjęciu: Szkolnictwo zawodowe od wielu lat znajduje się w odwrocie.

Fot. FreeImages

Elżbieta Wysocka, kandydatka do Sejmu z Solca Kujawskiego, radna powiatu bydgoskiego, a wcześniej wieloletnia nauczycielka i dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w tym mieście, uważa że należy podnieść rangę szkolnictwa zawodowego w Polsce. To jest jeden z jej głównych postulatów, z którym kandyduje w wyborach do Sejmu RP.

 Z ogromnym niepokojem patrzę,  jak zmniejsza się ilość uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych w powiecie bydgoskim. Niestety – nie  wynika to jedynie z niżu demograficznego! Szkoły w Karolewie, Koronowie i Solcu Kujawskim oferują ciekawe kierunki kształcenia, mają bardzo dobrych nauczycieli i bazę dydaktyczną, a uczniów jest tam coraz mniej – mówi. E. Wysocka twierdzi, że jedną z głównych przyczyn jest odpływ młodzieży do większych miast. Jak temu zaradzić? Na pewno należałoby włączyć nasze szkoły do, wspólnego z Bydgoszczą, elektronicznego systemu rekrutacji – uważa. Ponadto trzeba rozpocząć koordynację w tworzeniu nowych kierunków kształcenia, a w szczególności kierunków  rolniczych wymagających  odpowiedniej bazy sprzętowej i gruntów pod uprawy.

Należy kierunkować wybory młodych ludzi tak, aby były one optymalne dla nich, ale również dla gospodarki w regionie oraz popularyzować szkolnictwo zawodowe jako ważne ogniwo w rozwoju i karierze młodego człowieka. Obecnie wielu uczniów podejmuje swoje wybory nieświadomie, bez analizy konsekwencji w przyszłości – dotyczy to nie tylko etapu szkół średnich, ale często również nawet okresu studiów.

Nauczanie zawodowe i zdobywanie kwalifikacji przez młodych ludzi to jedna strona ich edukacji, a druga, to wiedza ogólnokształcąca. Kolejne etapy polskiej edukacji często nie gwarantują ciągłości wiedzy. Należy natychmiast uporządkować programy nauczania na każdym szczeblu edukacji tak, aby obejmowały pełen zakres wiedzy. Dotyczy to podstawowych przedmiotów, np. matematyki czy historii. Obecny system „pogubił” istotne fragmenty materiału co powoduje, że uczeń rozpoczynający naukę na kolejnym etapie edukacji nie ma ciągłości – mówi i dodaje, że nie trzeba budować wszystkiego od nowa, a można czerpać z doświadczeń systemów edukacji w innych krajach Europy. Pracowałam w wielu różnych międzynarodowych programach, w ramach których miałam okazję poznać system edukacji np. w Szwecji, Finlandii czy Niemczech. Sądzę, że warto przestać eksperymentować i zaczerpnąć z gotowych europejskich wzorców dostosowując je, rzecz jasna, do polskich realiów.

Elżbieta Wysocka

Radna Powiatu Bydgoskiego, PiS
Elżbieta Wysocka Solec Kujawski

Ekonomistka, pedagog, absolwentka studiów podyplomowych z prawa europejskiego i zarządzania finansami. Ma za sobą także studia menedżerskie. Przez ponad dziesięć lat była dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Solcu Kujawskim. Inicjatorka powstania oraz prezes Stowarzyszenia Rozwoju Solca Kujawskiego. Współpracuje z Ministerstwem Gospodarki jako ekspert ds. organizacji pozarządowych. Realizuje lokalne stypendia rozwojowe finansowane z 1% podatku i ze środków pozyskanych od sponsorów.

Panel dyskusyjny

Dodaj komentarz


Dyskusja dla wszystkich

Powiązane treści