Bydgoszcz
13C
Słonecznie
58% wilgotność
Wiatr: 6km/h E
H 14 • L 11
15C
Wt
16C
Sr
20C
Czw
23C
Pt
12C
Sob
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeBudżet dobrze nam znany – część druga. Drogowe i komunikacyjne plany miasta na 2019 rok
remont_ ul. Glinki Bydgoszcz_ SF
18.11.2018 | 23:33

Budżet dobrze nam znany – część druga. Drogowe i komunikacyjne plany miasta na 2019 rok

Na zdjęciu: Ratusz liczy, że w przyszłym roku rozpocznie m.in. budowę ulicy Kujawskiej czy nowych mostów przez Brdę.

Fot. SF/archiwum

Poznaliśmy projekt budżetu miasta Bydgoszczy na 2019 rok. To, co jest w nim najbardziej interesujące, to kwoty przeznaczone na poszczególne inwestycje. Tak jak w poprzednich latach, wiele z nich wciąż jest na etapie przygotowania. Analizę planów miasta na przyszły rok zaczniemy od przedstawiania planów dotyczących infrastruktury drogowej i komunikacji publicznej.

2,192 miliardy dochodów i 2,463 miliardy złotych wydatków – tak w skrócie można przedstawić założenia finansowe miasta na przyszły rok. Pomimo deficytu, sięgającego 300 milionów złotych miasto chwali się wysoką nadwyżką operacyjną – ta za 2018 ma sięgnąć blisko 200 milionów złotych. Bydgoszczan bardziej interesuje to, na co zostaną wydane miejskie środki. Pierwsze miesiące nowej kadencji prezydenta Rafała Bruskiego miną – tak jak rok wyborczy – pod znakiem kontynuacji zaplanowanych działań. Tym razem ratusz wierzy jednak, że kilka wyczekiwanych inwestycji wreszcie się rozpocznie.

Tytuł niniejszego artykułu jest nieprzypadkowy – nawiązuje bowiem do tekstu o tegorocznym budżecie miasta, który ukazał się dwanaście miesięcy temu. Wtedy jedną z najważniejszych inwestycji drogowych, której początek zaplanowano na ten rok, była przebudowa ulicy Kujawskiej. Przedłużające się formalności związane z przetargiem (obecnie miasto czeka na wyniki kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych) sprawiły, że przez jedenaście miesięcy 2018 roku budowa nie ruszyła – wykonano jedynie prace przygotowawcze. Wszystko wskazuje jednak na to, że w 2019 roku ciężki sprzęt zagości na stromym podjeździe pod Górny Taras Bydgoszczy. Na przebudowę Kujawskiej w projekcie budżetu na 2019 rok zapisano 164 miliony złotych, z czego 76 milionów stanowią środki z dotacji unijnej, a 87 – z kredytu inwestycyjnego.

5 milionów złotych ma pochłonąć pierwsze prace przy budowie mostu tramwajowego i drugiego drogowego przy Moście Kazimierza Wielkiego. Plan ratusza zakłada, że w najbliższych miesiącach zostanie rozpisany przetarg, w którym poznamy wykonawcę prac. Potem nastąpi początek robót mostowych. Szanse na ich start będą znacznie mniejsze, jeśli postępowanie zostanie rozpisane późną wiosną bądź latem – tak jak w przypadku Kujawskiej, same procedury mogą potrwać kilka miesięcy.

6,5 miliona złotych przeznaczono na budowę parkingów Park&Ride – większość z tych środków ma pochłonąć realizacja obiektu wielopoziomowego przy ulicy Grudziądzkiej. Przetarg na stworzenie systemu został ogłoszony w minionym tygodniu – ratusz nie przewiduje jednak rozpoczęcia prac budowlanych w pozostałych lokalizacjach; w przyszłym roku mają powstać tylko ostateczne projekty.


CZYTAJ WIĘCEJ O PRZETARGU NA PARKINGI PARK&RIDE


Kolejną inwestycją komunikacyjną będą nowe buspasy – przy ulicy Kolbego i Gdańskiej. Urząd miasta zakłada, że w 2019 roku uda się rozpocząć prace na Osowej Górze i zrealizować całość zadania w Myślęcinku – poza pasem dla autobusów obejmuje ono przebudowę skrzyżowania Gdańska – Rekreacyjna na skrzyżowanie typu „małe rondo” oraz remont pętli autobusowej Myślęcinek. W przyszłym roku zakończony zostanie też realizacja buspasa na Wałach Jagiellońskich.

A skoro o autobusach mowa – z zainteresowaniem spojrzeliśmy na kwoty, które miasto zamierza przeznaczyć na transport zbiorowy. W końcu w ZDMiKP często słychać, że z chęcią wprowadziłby on więcej kursów czy uruchomił nowe linie, ale brakuje na to pieniędzy. Faktem jest, że w 2019 roku przewidywany jest wzrost nakładów z 110 na 120 milionów na transport autobusowy, natomiast koszty obsługi linii tramwajowych pozostaną bez większych zmian. Nowych linii (poza międzygminnymi) brak, a wzrost środków wynika z konieczności uruchomienia linii zastępczych za tramwaj. ZDMiKP planuje też – co jest dobrą zapowiedzią – remont trasy tramwajowej między Babią Wsią a Rondem Bernardyńskim, zamkniętej dla ruchu z powodu osunięcia się gruntu przy okazji budowy Nordic Astrum.

2019 rok ma być rokiem budowy pierwszego w mieście przystanku wiedeńskiego. Na inwestycje przy placu Teatralnym czekamy od trzech lat – w nadchodzących dwunastu miesiącach urzędnicy planują nie tylko doprowadzić do realizacji rozwiązania na Focha, ale też rozpocząć przygotowania do wprowadzenia go na ulicy Gdańskiej. Łączny koszt tych działań określono na 925 tysięcy złotych. Znacznie mniej przeznaczono natomiast na zakup autobusów niskoemisyjnych – 92 tysiące złotych ma wystarczyć na zorganizowanie przetargu mającego wyłonić ich dostawcę i realizację infrastruktury ładowania.


CZYTAJ WIĘCEJ O PRZYSTANKACH WIEDEŃSKICH W BYDGOSZCZY


14 milionów złotych przeznaczono na dokończenie II etapu Trasy Uniwersyteckiej. Najbliższe miesiące pokażą, czy faktycznie w przyszłym roku uda się zakończyć inwestycje. 74 miliony pochłonie przebudowa ulicy Grunwaldzkiej – tu ratusz także zakłada, że droga zostanie oddana do użytku w 2019 roku. 650 tysięcy złotych ma zostać przeznaczonych na montaż trzech sygnalizacji świetlnych. Wszystkie powstaną na terenie Fordonu – pierwsza na znanym z licznych wypadków skrzyżowaniu Pelplińska – Orląt Lwowskich – Lawinowa, druga – przy przejściu dla pieszych na ulicy Fordońskiej (na odcinku pomiędzy Traktorzystów i Niewiteckiego), a trzecia – przy przejściu na Bora Komorowskiego na wysokości szkoły.

W miejskiej kasie znajdzie się również trochę pieniędzy na projekty. Mieszkańcy Miedzynia liczą, że planowane 311 tysięcy złotych na opracowanie projektu przebudowy odcinka od Nasypowej do Ronda Grunwaldzkiego oraz zakończenie prac na koncepcją odcinka od Bronikowskiego do Lisiej będzie oznaczało początek pierwszych robót już w 2020 roku. 150 tysięcy złotych ma zostać wydane na opracowanie układu drogowego wokół przyszłej siedziby Akademii Muzycznej oraz na projekt kontrowersyjnej inwestycji – czyli ulicy Nowomazowieckiej. Jej realizacja nie jest jednak przesądzona, gdyż sprzeciw wobec przebijaniu się przez śródmiejską zabudowę wyraziły m.in. Społeczny Rzecznik Pieszych i inne organizacje społeczne. 250 tysięcy złotych skierowano na zapowiadane przed wyborami projektowanie nowych tras tramwajowych – SPRAWDŹ, JAKICH.

44,7 miliona złotych – tyle pieniędzy ratusz chce przeznaczyć na utwardzenie dróg gruntowych. Pieniądze mają trafić na realizację drugiego etapu programu budowy „gruntówek”, ale też na wkład miejski na drogi wykonywane w systemie 25/75. Dodatkowo milion złotych zapisano na utwardzanie ulic płytami ażurowymi. Czy pilotażowy program się sprawdził? Na wykonanych w tej technologii ulicach Łuckiej czy Sybiraków szybko można było znaleźć połamane płyty, które nie wytrzymały nacisku pojazdów.

W dokumencie znajdziemy też coś dla rowerzystów – poza pieniędzmi na dokończenie realizowanych dróg dla rowerów pojawiła się enigmatyczna pozycja „drogi dla rowerów”, a obok niej zapisana kwota pięciu milionów złotych. Jak wyjaśniono, środki zostaną przeznaczone na konsultacje społeczne i kalkulacje do dalszych lokalizacji oraz kontynuacje budowy infrastruktury rowerowej. Czy to oznacza start prac na ulicy Skłodowskiej-Curie, o co niedawno apelowały środowiska rowerowe?


CZYTAJ WIĘCEJ: Środowiska rowerowe apelują do Bruskiego o budowę trasy Dworzec Główny – Bartodzieje


Plany budżetowe zakładają też wykonanie niezbędnych remontów. W dokumencie tradycyjnie zapisano 12 milionów złotych na nowe nakładki miejskich ulic. 18 milionów złotych zostanie przeznaczonych na przebudowę wiaduktu wschodniego nad liniami kolejowymi w ciągu alei Armii Krajowej – ratusz chce uzyskać na ten cel dofinansowanie rządowe.

Z mniejszych, ale ważnych inwestycji warto odnotować przebudowę ścieżki w ciągu Alei Ossolińskich (ma ona kosztować 400 tysięcy złotych) oraz milion złotych na kolejny etap doświetlenia przejść dla pieszych. 150 tysięcy złotych będzie do dyspozycji powołanego we wrześniu zespołu ds. bezpieczeństwa drogowego. Warto też wiedzieć, że Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zamierza za ponad 6 milionów złotych przebudować ulicę Matuszewskiego i ulicę Grzybową.


Powiązane treści