Bydgoszcz
14C
Niebo częściowo zachmurzone
58% wilgotność
Wiatr: 2km/h WNW
H 14 • L 14
11C
Sob
10C
Nd
8C
Pon
10C
Wt
9C
Sr
Metropolia BydgoskaBIZNESCechy dobrego szefa
Team working on business project at messy table with financial reports, calculator, electronic devices, supplies and other items
01.08.2018 | 14:45

Cechy dobrego szefa

Na zdjęciu:

Fot.

Zajmowanie wysokiego, często kierowniczego stanowiska to nie tylko przywilej, ale również obowiązek. W zasadzie w takiej pracy sprawdzają się przede wszystkim ci, którzy wymagają od siebie dużo i dążą do bycia jak najlepszymi w tym, co robią. Jakie cechy wyróżniają dobrego przełożonego?

1. Pracowitość
Mogłoby się wydawać, że ludzie na kierowniczych stanowiskach nie mają zbyt wielu obowiązków. Wystarczy, by czuwali nad pracą innych. A jednak im wyższa pozycja w służbowej hierarchii, tym więcej zadań do wykonania. Z uwagi na spoczywającą na szefie odpowiedzialność musi on posiadać szeroką wiedzą, jak również reprezentować umiejętności typowe przywódcy. Wiele spośród tych kompetencji rozwija się w trakcie wieloletniej pracy, poprzedzającej zajęcie kierowniczego stanowiska. Jednak nawet po jego zdobyciu, szef wciąż powinien pracować na rzecz poszerzania swoich umiejętności. Bez pogłębionej wiedzy i rozwoju kompetencji przydatnych w kierowaniu zespołem daleko się nie zajdzie.

2. Otwartość i asertywność
Drzwi dobrego przełożonego są otwarte dla jego podwładnych. Tak, by zawsze mogli się poradzić, upewnić co do swojego działania, jak również przedyskutować różnego rodzaju pomysły. Szef powinien umieć słuchać, a nawet czytać między wierszami. Jego praca polega na zwracaniu uwagi na zachowania i postawy pracowników. Jednocześnie zadaniem menadżera jest także umiejętność mówienia nie. Kiedy projekt jest niedokładnie wykonany, pracownik się pomylił lub wszedł w kompetencje innej osoby zadaniem przełożonego jest wyjaśnienie sytuacji. A jeżeli trzeba także wyciągnięcie konsekwencji.

3. Zdrowe poczucie własnej wartości
Nieprzychylnie oceniane przez pracowników decyzje to codzienność większości przełożonych. Dlatego na takich stanowiskach najlepiej sprawdzają się osoby mające zdrowe poczucie własnej wartości. Nie czują się lepsze od innych, wręcz przeciwnie na ogół są jednostkami skromnymi i chętnie słuchającymi współpracowników. Niemniej jednak nie pozwalają sobie także wchodzić na głowę. Dobry szef dąży do tego, by praca była jak najlepiej wykonana. To, czy będzie lubiany, jest dla niego kwestią drugorzędną. Jest opanowany i dobrze radzi sobie w trudnych sytuacjach.

4. Lider zespołu
Zadaniem lidera jest nie tylko kontrola postępów pracy, ale także umiejętność wyznaczania celów oraz delegowania obowiązków. Przeglądając oferty pracy, można szybko przekonać się, że w na kierowniczym stanowisku liczą się zdolności przywódcze, takie jak charyzma, umiejętność przyciągnięcia ludzi oraz wzbudzenia w nich zaufania. Skuteczny lider zespołu jest pewny siebie, a zarazem otwarty na innych. Skupiony na realizacji założeń, a kiedy trzeba zdolny do pochwalenia podwładnych.

Wbrew pozorom niewielu ludzi jest tak zwanymi urodzonymi przywódcami. Zresztą nawet i oni uczą się wypełniania tej roli przez całe życie. Dobry szef to bowiem często najbardziej zapracowany członek grupy. Przychodzi pierwszy i wychodzi ostatni. Nade wszystko także stara się posiadać jak najszerszy zakres informacji. Chociażby po to, by wiedzieć, czego jeszcze nie wie. Nie boi się również pytać zatrudnionych przez siebie ekspertów.

Podobne wpisy

Powiązane treści