Bydgoszcz
21C
Słonecznie
83% wilgotność
Wiatr: 3km/h E
H 21 • L 21
23C
Pt
17C
Sob
18C
Nd
21C
Pon
23C
Wt
Kolizja samochodu osobowego z tramwajem linii nr 4 na Szpitalnej. Ruch w kierunku pętli Glinki wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaCo mają mrówki do S-5?
przeprowadzka mrówek
27.05.2017 | 07:41

Co mają mrówki do S-5?

Na zdjęciu: Przeprowadzka mrowiska.

Fot. GDDKiA

Zanim powstanie droga ekspresowa S5, GDDKiA w Bydgoszczy  musi wykonać kompensację przyrodniczą. Trzeba znaleźć nowe, bezpieczne miejsce zamieszkania dla roślin, ptaków, płazów i mrówek.

Trasa S-5 biegnie z południa w kierunku północnym i ma połączyć cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Gdańsk. Na terenie Pomorza i Kujaw będzie przebiegać od autostrady A1 w Nowych Marzach do Mielna na granicy z Wielkopolską. W ramach budowy trasy S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego powstanie 129 km dwujezdniowej drogi ekspresowej – każda jezdnia ma mieć po dwa pasy ruchu.

W związku z budową drogi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wykonuje kompensację przyrodniczą na trasie przebiegu ekspresówki. Na poszczególnych odcinkach trasy, podejmowane są liczne działania zmierzające do ochrony środowiska na przedmiotowej inwestycji. W celu ograniczenia strat gatunków roślin (np. kukułki krwistej, kukułki szerokolistnej oraz staroduba łąkowego), których występowanie stwierdzono na przebiegu planowanej trasy, są one przenoszone jeszcze przed rozpoczęciem prac na inne dogodne siedliska.

W ramach działań kompensacyjnych w inne miejsca przemieszczane są gatunki: mrówki rudnicy, mrówki ćmawej i mrówki łąkowej. Łącznie zostanie przeniesionych prawie 200 mrowisk. Na terenach leśnych przylegających do trasy S5 montowane są budki lęgowe dla ptaków i skrzynki lęgowe dla nietoperzy o ściśle określonych parametrach. Łącznie zawieszonych zostanie ponad 500 budek dla ptaków i 20 skrzynek lęgowych dla nietoperzy. W trakcie prowadzonej budowy zapewniony zostanie również nadzór herpetologiczny, którego zadaniem będzie bieżąca ochrona płazów (zabezpieczenie przed wejściem na plac budowy, przenoszenie płazów w bezpieczne miejsca).

Działania zmierzające do zabezpieczenia przyrody mogą być skomplikowane i czasochłonne. Przenoszenie mrowisk należy dokonywać w specjalnych warunkach i pod ścisłą kontrolą specjalisty entomologa. Przemieszczenia należy dokonać przy temperaturze powietrza w ciągu dnia nie niższej niż 10°C. Działania należy przeprowadzić w godzinach porannych, kiedy większość mrówek znajduje się w obrębie mrowiska. Przed przystąpieniem do translokacji mrowiska należy wybrać miejsce spełniające wymagania ekologiczne gatunku, które powinno znajdować się w istniejącym drzewostanie, w strefie umiarkowanie nasłonecznionej.

W wybranej lokalizacji przed przystąpieniem do przemieszczenia mrowisk należy przygotować miejsce na nowe mrowisko poprzez wybór częściowo rozłożonego pnia, pozostałego po ścięciu drzewa oraz, w razie konieczności, jego oczyszczenie z porastającej roślinności i gałęzi. Ściółkę wokół niego należy usunąć do poziomu gleby mineralnej w promieniu nie mniejszym niż 20 cm i nie większym niż 40 cm od pnia. Na wierzchniej stronie pnia należy ułożyć drobne gałązki o długości od 5 cm do 25 cm, dobierając ich ilość w uzgodnieniu z specjalistą.

Przemieszczenie mrowiska należy rozpocząć od zebrania (np. za pomocą gałęzi, drzewa iglastego) najaktywniejszych mrówek (widocznych na powierzchni mrowiska), które umieścić należy w osobnym pojemniku. Pobieranie substratu z mrówkami do przemieszczenia rozpocząć należy od części środkowej mrowiska, zaczynając od pokładów jajowych. Następnie wybrać należy możliwe maksymalną ilość substratu (wraz z mrówkami), przy czym przemieszczeniem należy objąć nie mniej niż 75% objętości nadziemnej części mrowiska.

Przemieszczeniem należy też bezwzględnie objąć królową, celem zapewnienia trwałości przemieszczonej kolonii mrówek. Po zakończeniu wszystkich działań, nowe mrowisko przykrywa się gałęzią drzewa iglastego (świerka, jałowca lub sosny) celem ograniczenia nasłonecznienia i jego ewentualnego wysychania. (Źródło: GDDKiA)

Powiązane treści