Bydgoszcz
2C
Niebo głównie zachmurzone
93% wilgotność
Wiatr: 8km/h WNW
H 2 • L 2
-1C
Wt
0C
Sr
5C
Czw
10C
Pt
7C
Sob
Kolizja samochodu osobowego z tramwajem linii nr 4 na Szpitalnej. Ruch w kierunku pętli Glinki wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeCo w Bydgoszczy  na TOP-ie? Czyli o tym, jak samorządy zmieniają Polskę
Bydgoszcz z góry i miejsce po Torbydzie_SG_duże (17)
31.01.2017 | 16:52

Co w Bydgoszczy  na TOP-ie? Czyli o tym, jak samorządy zmieniają Polskę

Realia, czy może tylko pobożne życzenia? Prezydent Bruski wierzy w siłę sprawczą samorządów.

Na zdjęciu: Trasa Uniwersytecka - inwestycja, która pochłonie mnóstwo pieniędzy, ale też znacząco zmieni Bydgoszcz.

Fot. Stanisław Gazda

Wiele złego – zdaniem prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego – mówią ostatnio o samorządach przedstawiciele rządzącego ugrupowania. Zarzucają spowolnienie rozwoju, hamowanie społecznych inwestycji. Dzisiejsza prezentacja dla mediów zorganizowana w bydgoskim ratuszu miała zadać kłam takim twierdzeniom.

Odbyła się ona dzień po spotkaniu samorządowców z całej Polski w Łodzi, gdzie dyskutowano na tematy ważne dla samorządów i mieszkańców miast, m.in. o reformie edukacji, finansach gmin i przede wszystkim proponowanych zmianach w ordynacji wyborczej.

Ale wróćmy do Bydgoszczy, gdzie władze miasta przekonywały, jak ogromne zmiany zaszły w grodzie nad Brdą i Wisłą właśnie dzięki samorządom i samorządowcom. I w tym miejscu prezydent Bruski przypomniał o dziesięciu największych inwestycjach, które w ostatnich latach zostały zrealizowane w naszym mieście i nadały mu zupełnie nowego charakteru.

Mowa była o „Tramwaju do Fordonu” – inwestycji oddanej do użytku w 2016 roku, kosztującej 437 mln zł. Jak zauważył Michał Sztybel – to chyba najbardziej i najdłużej oczekiwana linia tramwajowa na świecie.

Kolejnym przykładem, którym posłużono się podczas prezentacji była Elektrociepłownia  – pierwsza pionierska inwestycja tego typu w Polsce, oddana do użytku w 2016 roku. Jej budowa pochłonęła 433 mln zł, ale dzięki niej nie tylko spalamy śmieci, ale uzyskujemy z nich prąd oraz ciepło.

Jako trzecią z kolei inwestycją chwalono się powstałym w Bydgoszczy systemem wodno-kanalizacyjnym, na który złożyło się szereg inwestycji tworzących w 2013 roku projekt, na powstanie którego wydano 1 mld złotych. Dzięki niemu mamy jeden z najnowocześniejszych systemów wodno-kanalizacyjnych w Polsce.

Kolejną TOP-ową inwestycją, która zaczyna być już obecnie realizowana i zahacza o przyszłość, albowiem jej sfinalizowanie przewiduje się w 2018 roku, jest rozbudowa ulicy Kujawskiej, razem z zakupem nowoczesnych tramwajów. Koszt tej inwestycji to 276 mln zł. Pierwsze nowoczesne, zakupione w bydgoskiej PES-ie tramwaje wyruszą na trasy w bieżącym roku. Kolejne w następnych latach, a sama budowa rozpocznie się już na wiosnę.

Jako piąta, zmieniająca miasto inwestycja wymieniona została budowa Trasy Uniwersyteckiej. Jej pierwszy etap zakończył się w 2013 roku i pochłonął 220 mln złotych. Planowany drugi etap zwiększy nie tylko kwotę, ale także skalę i znacznie tej inwestycji dla miasta i jego mieszkańców.

Sprawa przyszłości, która dzieje się na naszych oczach już dziś, to rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej do systemu 2×2 plus buspas. Inwestycja ma zostać oddana do użytku na początku 2019 roku i wraz z wykupami ma kosztować 170 mln złotych.

Kolejną z TOP-owych dziesięciu inwestycji jest budowa stadionu Zawiszy im. Zdzisława Krzyszkowiaka. Inwestycję za 100 mln złotych zakończono w 2008 roku.

W tym rankingu znalazła się także zakończona w 2012 roku budowa linii tramwajowej do Dworca PKP. Inwestycja kosztowała 81 mln zł.

Do kompletu należy jeszcze dołożyć dwie inwestycje finansowane dzięki współpracy samorządu z administracją państwową, czyli budowę nowego dworca PKP (koszt 197 mln zł) oraz budowę drogi ekspresowej S-5 (planowane zakończenie w 2019 roku).

To inwestycje, które w ostatnich w latach pochłonęły najwięcej pieniędzy i mają największe znaczenie dla miasta.

Podczas prezentacji omówiono także „10 zadań, które wydawały się niemożliwe”, a udało się doprowadzić je do realizacji: budowa lodowiska, utworzenie Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz jako dowód na sprawne współdziałanie z sąsiednimi samorządami, dzięki czemu Bydgoszcz nie jest już samotną wyspą, czy odzyskanie Młynów Rothera, a więc przywrócenie do życia serca miasta, ale też zauważono spowodowanie, że bydgoskie ulice nie będą już zalewane dzięki modernizacji kanalizacji deszczowej. Nie można nie wspomnieć o sukcesie jakim jest wspólna z mieszkańcami realizacja wielu inwestycji za sprawą Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, czy przemiany pustego pola w Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny. Gołym okiem widać również jak znacząco poprawiła się w ostatnich latach estetyka miasta, jak przybyło i przybywa wyremontowanych i remontowanych kamienic.

– To są realne działania. Podobnych konkretów oczekiwałbym od parlamentarzystów, którzy szczególnie w ostatnim czasie chętnie krytykują pracę moją oraz wielu innych samorządowców. Chciałbym wiedzieć, co obecnie rządzący zrobili przez ostatnie półtora roku zasiadania w ławach poselskich. Polecam listę 10 ważnych spraw dla miasta, których realizacja uzależniona jest od działania posłów – powiedział prezydent Bruski.

I tu na pierwszym planie znalazła się budowa drogi S-10. Wśród tych zadań są także m.in. wsparcie dla bydgoskich uczelni wyższych (finansowe dla UTP, który chce utworzyć jeden campus przy al. prof. Kaliskiego oraz Uniwersytetu Medycznego, którego utworzenie poparło 160 tys. mieszkańców), współfinansowanie przez Ministerstwo Obrony Narodowej utrzymania Portu Lotniczego Bydgoszcz (lotnisko służy polskiej armii, jednak resort obrony nie ponosi w związku z tym istotnych kosztów), sprawa dofinansowania ze środków podległych ministrowi sportu budowy kompleksu nowej Astorii (w tym basenu olimpijskiego), czy rewitalizacji dróg wodnych

Na koniec prezydent przedstawił listę wyzwań, jakie stawia przed miastem do 2022 r. Część z nich powinna zakończyć się szybciej, a część jest efektem systematycznych działań prowadzonych od kilku lat. Mowa tu o termomodernizacji wszystkich budynków oświatowych w mieście, wykorzystaniu jedynie najnowocześniejszych tramwajów, o Śródmieściu bez zdegradowanych kamienic, komunikacji publicznej jako pierwszym wyborze mieszkańców, rozbudowie ulicy Nakielskiej, Opery Nova, czy całkowitej rewitalizacji bulwarów nad Brdą.

– Jestem w połowie drugiej kadencji sprawowania funkcji prezydenta Bydgoszczy – podkreślił podczas prezentacji Rafał Bruski. – Kluczem są zawsze środki finansowe. Na początku, kiedy rozpocząłem pracę jako włodarz miasta, było ich niewiele. Obecnie, dzięki rozsądnej polityce finansowej, nie musimy martwić się o wkład własny do inwestycji współfinansowanych środkami zewnętrznymi – zaznaczył prezydent Bydgoszczy.

Powiązane treści