Bydgoszcz
2C
Niebo częściowo zachmurzone
93% wilgotność
Wiatr: 7km/h W
H 2 • L 2
0C
Pt
1C
Sob
0C
Nd
-1C
Pon
-3C
Wt
PILNE: Awaria tramwaju T7 na moście Pomorskim. Linie nr 4, 7 i 8 w kierunku r. Toruńskiego skierowane objazdem przez Babią Wieś.
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCIDziewczyny do tańca
warsztaty taneczne
01.05.2016 | 17:56

Dziewczyny do tańca

W ramach Międzynarodowego Dnia Tańca warsztaty taneczne w Pałacu Młodzieży prowdzą wybitni choreografowie.

Na zdjęciu: W trakcie warsztatów tanecznych ważny jest nie tylko sam taniec, ale wszystko to, co pomaga polepszyć sprawność ruchową.

Fot. Stanisław Gazda

W ramach Międzynarodowego Dnia Tańca 1 i 2 maja w Pałacu Młodzieży odbywają się Otwarte Warsztaty Taneczne. W tym roku prowadzą je wybitni profesjonaliści, wykładowcy tańca, tancerze i choreografowie: Jacek Owczarek z Łodzi i Paweł Michno z Warszawy.

W warsztatach z tańca nowoczesnego biorą udział dzieci (grupa początkująca), młodzież do lat 12 (grupa średniozaawansowana) oraz młodzież i dorośli (grupa zaawansowana). Warsztaty trwają odpowiednio od godziny do dwóch godzin. Jutrzejsze (modern) dla grupy zaawansowanej potrwają trzy godziny.

Mistrzów z uczestników zajęć na pewno się nie uczyni, ale…

-Chcę zwrócić uwagę biorących udział w warsztatach na takie podstawowe sprawy jak: oś ciała, jak pracować kręgosłupem, żeby był zdrowy w ruchu, czyli jak robić łuki, co to jest centrum. Robię to już od dwudziestu lat, bo w życiu chodzi o to, żeby nie tylko brać, ale też dawać, dzielić się tym, co się wie. Ja też tu się uczę od nich, czy wiedza którą przekazuję jest komunikatywna. Sporo osób tańczących dziś w bardzo dobrych zespołach zaczynało od takich warsztatów. Wbrew pozorów, tańca dziś nie zabraknie, choć generalnie istotą takich zajęć jest działanie prozdrowotne. Młodzież dziś jest potwornie „zasiedziała”, więc jeżeli decyduje się na jakiekolwiek zajęcia ruchowe, to tylko trzeba się z tego cieszyć – powiedział nam Jacek Owczarek.

Jacek Owczarek – tancerz, choreograf i pedagog tańca. Ukończył pedagogikę na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w  Poznaniu. Uczeń Witolda Jurewicza. W latach 1994-2003 związany z Teatrem Tańca ALTER w Kaliszu, później był aktorem i tancerzem w Teatrze Nowym w  Łodzi. Wziął wówczas m.in. udział we wspólnym  projekcie Leszka Bzdyla i Piotra Cieplaka Przed południem, przed  zmierzchem.

 Współpracował z wieloma teatrami dramatycznymi, tworzył ruch sceniczny i występował             w kilkudziesięciu przedstawieniach teatralnych, współpracował  m.in. z Pawłem Miśkiewiczem przy Spektaklach Przedtem/potem w Teatrze Starym w Krakowie oraz Peer Gynt. Szkice z dramatu Henryka Ibsena w Teatrze Dramatycznym w Warszawie oraz Trans Atlantyk, w reżyserii  Mikołaja Grabowskiego w Teatrze Starym w Krakowie. Od kilku lat współpracuje z Konradem Dworakowskim i łódzkim Teatrem Lalki i Aktora Pinokio.

 Od 1996 uczy tańca i kontakt improwizacji na warsztatach ogólnopolskich i międzynarodowych i kursach instruktorskich, uczył m.in. w Państwowym  Pomaturalnym Studium Animatorów Kultury w Kaliszu; jest kierownikiem studiów na Wydziale Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w 2014 roku otrzymał nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi.

 Brał udział w międzynarodowych projektach, m.in. Skarbek, grany w berlińskim teatrze Volksbühne, „Patenty ciała” w Mau-Beige we Francji,  Les ambiances polonaises w Cite Internationale des Arts w Paryżu, Kołysanki we współpracy z Anną Baumgart w ramach festiwalu Roma Europa w Rzymie, Museums Quartier (Wiedeń). Współpracował z Teatrem Bretoncaffe w Warszawie, współtworząc spektakleSLAM.out oraz Taniec śniącego ciała, będące częścią projektu badawczego Sławomira Krawczyńskiego i Anny Godowskiej dotyczącego pracy z procesem metodą Arnolda Mindella.

 Tańczył w filmie Czarno-biały (prod. PWSFTviT w Łodzi, 2002), pokazywanego m.in. w Kolonii, Nowym Jorku, Pekinie, autor choreografii w filmie Zuzanna Darii Kopiec (2009).

 Realizował nagradzane spektakle tańca m.in. Trzcina i Po drodze. W lutym 2009 założył przy Akademii grupę Pracownia Fizyczna. Kierunek działań Pracowni wiąże się z poszukiwaniami Jacka Owczarka –  z improwizacją i technikami tańca współczesnego. Jacek Owczarek wypracował w ostatnich latach autorską metodę pracy nad improwizacją sceniczną badającą zależności i wpływy rozmaitych kanałów zmysłowych (słuch, dotyk, głos) na ruch. a jego praca doktorska dotyczyła sposobów budowania wypowiedzi scenicznej poprzez improwizację w spektaklu Zdarzenia. Stworzył w Pracowni takie spektakle jak: Meandrująca rzeka, a3, Zdarzenia, Re:akcje, Fajdros, tańczy w spektaklu Soul Project / PL Davida Zambrano, zrealizowanego przez Pracownię Fizyczną we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca  w ramach programu Zamówienia choreograficzne.

 

Powiązane treści