Bydgoszcz
2C
Słonecznie
80% wilgotność
Wiatr: 5km/h W
H 2 • L 2
-0C
Nd
1C
Pon
1C
Wt
2C
Sr
2C
Czw
PILNE: Wstrzymano ruch tramwajów na Wilczak. Linie nr 1 i 3 zostały skierowane na Rycerską.
Metropolia BydgoskaBydgoszczTurystykaForum PromoFestival 2016. Marka Bydgoszczy – sprawą pierwszorzędną
Bydgoszcz PromoFestival 2015
24.11.2016 | 15:44

Forum PromoFestival 2016. Marka Bydgoszczy – sprawą pierwszorzędną

Bydgoszcz - jak wypromować to miasto?

Na zdjęciu: Wiceprezydent Iwona Waszkiewicz przedstawia działania związane z wypromowaniem Marki Bydgoszczy.

Fot. Stanisław Gazda

Było to już czwarte Forum tego rodzaju. Jak wykazały dotychczasowe doświadczenia z  poprzednich lat – podejmowane  na tym spotkaniu tematy oraz dyskusje, bardzo często stanowią impuls do podejmowania w obszarze turystyki działań i decyzji, również tych o charakterze strategicznym.

Organizatorzy otwierając Forum, czynili to z nadzieją, iż będzie ono nie tylko kontynuacją dotychczasowych prac i dyskusji, ale też otworzy nowe rozdziały w pracach nad budową Marki Bydgoszcz, tym bardziej, że z referatem otwierającym Forum wystąpiła Zastępca Prezydenta Miasta Bydgoszcz – Iwona Waszkiewicz.

Wiceprezydent Bydgoszczy skupiła uwagę słuchaczy na stanie prac nad procesem  budowania Marki Bydgoszcz, a ściślej na pracach zespołu tworzącego strategiczny dokument, dotyczący zarządzania wizerunkiem i marką miasta.

Iwona Waszkiewicz na wstępie swojego wystąpienia przyznała, iż Bydgoszcz ma wiele wartości, wyróżników, które świadczą o jego niepowtarzalnym charakterze, jednak, mimo podejmowanych wcześniej prób, jak dotąd nie udało się wypracować marki miasta, z którą można by się było identyfikować i móc się nią chwalić na zewnątrz. Pierwsze spotkania służące wykonaniu tego zadania miały miejsce w czerwcu tego roku i wiązały się one z rozpoznaniem, jak swoje marki wypracowały inne miasta w Polsce, z przedstawieniem pierwszym partnerom projektu jego założeń, z prowadzeniem wstępnych rozmów na temat wypracowania takich działań, które pozwolą na zwiększenie stopnia poczucia tożsamości z miastem i dumy z bycia bydgoszczanami przez jego mieszkańców. Zastanawiano się m.in. nad tym, co zrobić, żeby Bydgoszcz identyfikowana była z czymś dobrym, konkretnym, pozytywnym, by zaistniała na zewnątrz na mapie nie tylko prestiżowych wydarzeń, ale także najciekawszych miejsc w naszym kraju.

Budowanie Marki Bydgoszczy – zauważyła wiceprezydent miasta – na szczęście, nie tworzy się od zera. Bardzo przydatne w tych działaniach okazują się istniejące już dokumenty, takie jak „Strategia Rozwoju Bydgoszczy do 2030 roku”, czy strategie dziedzinowe dotyczące np. rozwoju edukacji, obywatelska  strategia rozwoju kultury „Masterplan dla kultury”, program rozwoju kultury na lata 2017-2026, rozwiązywania problemów społecznych, przeciwdziałania bezrobociu itp. itd. Wszystkie one zawierają w sobie jakiś pierwiastek związany z Marką Bydgoszczy, widoczny chociażby w celach strategicznych pn. „Bydgoszcz atrakcyjna dla młodych ludzi”, czy „Kultura – energią i marką miasta”.

Co w najbliższym czasie będzie się działo w sprawie tworzenia Marki Bydgoszczy? Praca w tym zakresie podzielona została na trzy etapy. Pierwszy – już realizowany – polega na rozpoznaniu istniejącego potencjału miasta, drugi wiązał się będzie z konkretnym sprecyzowaniem Marki Bydgoszczy, trzeci polegał będzie na jej wdrożeniu, czyli na realizacji programu promocji miasta i rozwoju turystyki poprzedzonej wypracowaniem przejrzystych rozwiązań zarządczych, warsztatami, wprowadzeniem nowych produktów turystycznych itp.

Przyjrzyjmy się bliżej rozpoczętemu pierwszemu etapowi. Przeprowadzona zostanie tzw. analiza semiotyczna, polegająca na znalezieniu idei kulturowej do której Bydgoszcz może pretendować, co zawęzić ma krąg poszukiwań do uzyskania odpowiedzi na pytania: Czym Bydgoszcz jest? Odpowiedź powinno przynieść przejrzenie dziesiątek, a może i setek publikacji dotyczących naszego miasta pojawiających się w mediach w okresie od dwóch do czterech lat wstecz, zwłaszcza w mediach elektronicznych, w których Bydgoszcz jest podmiotem głównym lub tłem do różnych wydarzeń o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim. Analizie podlegać będzie również sposób komunikowania się miasta z mieszkańcami. Opracowujący Markę Bydgoszczy przyjrzą się m. in. istniejącym materiałom promocyjnym, stronom internetowym związanym z Bydgoszczą, ale też mediom społecznościowym. Kolejnym źródłem wiedzy ma być zebranie doświadczeń i opinii związanych z Bydgoszczą,  wyrażanych czy to przez mieszkańców Bydgoszczy, czy goszczących w niej turystów. Ciekawostką będzie…prowadzenie badań fal mózgowych EEG respondentów.

Następną aktywnością, pomocną w sprecyzowaniu Marki Bydgoszczy będzie przeprowadzenie porównania naszego miasta z innymi, o podobnej wielkości, charakterze, podobnych wyzwaniach i zasobach miastami w Polsce i Europie; sprawdzenie jak tam budowany był wizerunek miasta, wykorzystywanie tożsamości oraz zarządzanie marką.

Przewidywane są także warsztaty z wybraną grupą przedstawicieli Urzędu Miasta oraz partnerami projektu.

Pierwszy etap prac powinien zakończyć się na przełomie roku 2016/2017, najpóźniej w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

W ramach Forum PromoFestiwal 2016 głos zabierali także: dr. Mariusz Barczak z WSG, który omówił stan gospodarki turystycznej w Bydgoszczy oraz działania w ramach obszaru BIT i J. Karol Słowiński przybliżający modele zarządzania turystyką; Klaster BIT, ByLOT.

Forum zakończyły ożywiona dyskusja oraz podsumowanie wydarzenia, które współfinansowane było przez Miasto Bydgoszcz.

Powiązane treści