Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kładka nad Brdą połączy Czyżkówko i Jachcice. Trwa przetarg

Dodano: 08.06.2018 | 12:50

Przeprawa powstanie przy okazji budowy nowego ciepłociągu.

Na zdjęciu: Tak może - ale nie musi - wyglądać nowa kładka nad Brdą. Wykonawca jest bowiem wybierany w trybie zaprojektuj i wybuduj.

Fot. KPEC

Między Jachcicami a Czyżkówkiem ma powstać nowa kładka pieszo-rowerowa. Inwestycja wiąże się z budową sieci ciepłowniczej na Osową Górę. Komunalne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej czeka na oferty wykonawców, którzy chcą wykonać to zadanie.

Budowa nowego ciepłociągu, który połączy miejski system ciepłowniczy z siecią ciepłowniczą na Osowej Górze, pozwoli na zrealizowanie oczekiwanego przez mieszkańców zachodniej części miasta połączenia pomiędzy Czyżkówkiem a Jachcicami. Obecnie pomiędzy mostem na trasie W-Z a kładką na Opławcu nie istnieje żadna przeprawa, po której mogliby poruszać się piesi i rowerzyści.

Inwestycja KPEC-u zakłada bowiem budowę estakady dla sieci ciepłowniczej, która ma pełnić równocześnie funkcję kładki pieszo-rowerowej. Kładka powstanie na przedłużeniu ulicy Jednostronnej na Jachcicach i będzie prowadzić na Czyżkówko – do przeprawy będzie można dojść od skrzyżowania ulicy Siedleckiej ze Świekatowską. Zarówno ciepłociąg, jak i nowa droga dla rowerów i chodnik będą połączone z istniejącymi układami. Inwestycja będzie kolidować z uzbrojeniem napowietrznym i podziemnym, dlatego też powstaną projekty branżowe przebudowy innych sieci.

Na projektowanej kładce powstanie droga rowerowa o szerokości 2,75 metra oraz chodnik o szerokości 2 metrów, które będą wykonane z żywic syntetycznych o grubości 6mm. Ciąg będzie oświetlony. Przeprawa o długości 60 metrów ma być stylizowana na mostek z funkcją kładki pieszo – rowerowej. Przyjęta forma obiektu uwzględnia plany zabudowy Brdy w okolicach ulicy Siedleckiej, a także udostępnienia Brdy mieszkańcom miasta i tworzenia pieszo – rowerowych ciągów komunikacyjnych w mieście.

Forma i estetyka projektu estakady wzbudzają jednak wątpliwości. W piśmie do KPEC Miejska Pracownia Urbanistyczna w Bydgoszczy stwierdziła, że estakada nie wypełnia wymogów zawartych w planie miejscowym. „Konstrukcja kratownicowa ma bardzo agresywną formę i kojarzy się z przemysłową częścią Bydgoszczy”. Zdaniem MPU, najodpowiedniejsza w tym miejscu byłaby konstrukcja na dźwigarze łukowym, a o walorach estetycznych obiektu przesądzi lekkość konstrukcji i zaproponowana kolorystyka. W opinii Wydziału Gospodarki Komunalnej realizacja przejścia nad Brdą jest dopuszczalne wyłącznie w wypadku, jeśli estakada będzie stylizowana na mostek.

Kładka może jednak wyglądać znacznie inaczej, niż na wizualizacji będącej ilustracją tekstu – inwestycja będzie bowiem wykonana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wielu mieszkańców osiedla chciałoby, aby kładka była podobna do tej w rejonie Opławca – od lat istnieje tam drewniany mostek na stalowych podporach. Osoby z Czyżkówka chciałyby, aby budowa kładek nie zakończyła się na inwestycji KPEC  – ich zdaniem przeprawa powinna też powstać w okolicach ulicy Karolewskiej.

Termin składania ofert w przetargu na budowę kładki upływa 25 czerwca. Tego dnia nastąpi też ich otwarcie.

Błażej Bembnista