Bydgoszcz
13C
Słonecznie
32% wilgotność
Wiatr: 5km/h NNW
H 13 • L 13
5C
Sob
8C
Nd
11C
Pon
12C
Wt
9C
Sr
PILNE: Źle zaparkowany pojazd na ul. Chodkiewicza. Tramwaje linii nr 4 i 6 skierowane zostały na Las Gdański.
Metropolia BydgoskaBydgoszczBiznesKto chce zniszczyć polską firmę? Trwa nagonka na PESA Bydgoszcz!
Dart Bydgoszcz PESA
06.11.2015 | 18:08

Kto chce zniszczyć polską firmę? Trwa nagonka na PESA Bydgoszcz!

Szwajcarski Stadler nadal nie uruchomił bazy serwisowej dla swoich pojazdów. Tym problemem media jednak się nie zajmują.

Na zdjęciu: Dart to najnowocześniejszy skład wyprodukowany do tej pory w Polsce.

Fot. Jarosław Pruss

Perła w koronie polskiej gospodarki, doceniona przez niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn i prestiżowe pismo Financial Times, od kilku dni musi mierzyć się ze zmasowanym atakiem ze strony rodzimych mediów. Komu zależy na pogrążeniu pochodzącej z Bydgoszczy PESY – producenta cenionych w całej Europie spalinowych i elektrycznych składów pasażerskich, lokomotyw i tramwajów?

– Ten zakład osiągnął sukces. To polski kapitał i polska myśl techniczna, która z sukcesami rywalizuje z największymi światowymi producentami. Powiedzmy to wyraźnie – jest  wielu, którym może zależeć na tym, żeby firma się potykała. (…) od pewnego czasu próbuje się zdyskredytować jedną z największych polskich firm – wypowiada się na łamach branżowego pisma „Rynek Kolejowy” poseł Piotr Król, członek sejmowej Komisji Infrastruktury. Poseł Prawa i Sprawiedliwości podkreśla, że tylko firmie z prawdziwie polskim kapitałem wytyka się najdrobniejsze opóźnienia i usterki, chociaż – podobne problemy – normalne dla tak dużych zamówień – ma również konkurencja.

Swoje stanowisko przedstawił również krajowy producent. – Do tej pory staraliśmy się nie komentować działań konkurencji, ale wiele z nich przekracza granicę przyzwoitości. My robimy swoje, dostarczymy do końca roku zamówione pociągi i tramwaje. Projektujemy kolejne, jeszcze bardziej innowacyjne konstrukcje, więc konkurencję zaskoczymy jeszcze nie raz – produktami, bo czarny PR to nie nasza bajka – mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR bydgoskiej PESY.

Przypomnijmy: W kwietniu 2014 Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało Pesie dotację na opracowanie prototypu Darta nazywanego „polskim Pendolino”. Miesiąc później – 23 maja – PKP Intercity podpisało z producentem umowę na dostawę i 15-letni serwis 20 takich pojazdów. Już w maju kolejnego roku pierwszy z pojazdów przeszedł pozytywne testy na torze w Żmigrodzie, a pod koniec miesiąca na Centralnej Magistrali Kolejowej osiągnął  prędkość 200 km/h. Problemy PESY rozpoczęły się jesienią. Najpierw kancelaria Euro Legista wniosła do Urzędu Transportu Kolejowego o weryfikację wniosku dotyczącego dopuszczenia pojazdu do ruchu. Ostatecznie – pomimo prób storpedowania projektu – 30 października pierwszy Dart faktycznie został dopuszczony do eksploatacji.

Umowy PKP IC z konsorcjum Stadler-Newag i PESA zakładały nie tylko dostarczenie 20 składów, ale również wybudowanie bazy serwisowej dla pojazdów. PESA swoją bazę w Mińsku Mazowieckim dla Dartów już uruchomiła, o bazie konkurencji nic nie słychać. Jak udało się nam nieoficjalnie ustalić, Stadler nie zdąży z budową i na centrum serwisowe będzie na razie wynajmował warsztaty innej firmy. O tym media milczą, a Pesa w ubiegłym tygodniu musiała stawić czoła kolejnym prasowym doniesieniom. Wtedy to konkurencyjny producent taboru – firma NEWAG – złożyła zawiadomienie do prokuratury: Zawiadomienie złożone w tej sprawie przez Newag dotyczy podejrzenia sprowadzenia przez zarząd PKP Intercity bezpośredniego niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody majątkowej (…) – poinformował Zbigniew Jaskólski, rzecznik stołecznej prokuratury apelacyjnej. Każda z prób rzucenia kłód pod nogi bydgoskiego producenta, może doprowadzić do niezrealizowania przetargu. Komisja Europejska wymaga bowiem, by odbiór wszystkich składów nastąpił do końca roku. W przeciwnym razie PKP Intercity straci unijną dotację i najprawdopodobniej nie odbierze zamówionych pojazdów, a to dla PESY oznaczać będzie trudne czasy.

Powiązane treści