Bydgoszcz
1C
Niebo głównie zachmurzone
95% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 1 • L 1
2C
Sr
5C
Czw
10C
Pt
8C
Sob
6C
Nd
Kolizja samochodu osobowego z tramwajem linii nr 4 na Szpitalnej. Ruch w kierunku pętli Glinki wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaMinisterstwo odpowiedziało ws. lotniska. Co z połączeniami do Warszawy?
Port_Lotniczy_Bydgoszcz_Lotnisko_LG
26.10.2017 | 11:37

Ministerstwo odpowiedziało ws. lotniska. Co z połączeniami do Warszawy?

Wraca temat uruchomienia połączeń lotniczych między Bydgoszczą a Warszawą.

Na zdjęciu: PLL LOT nadal rozważa realizację połączeń między Bydgoszczą a Warszawą.

Fot. LG

Wraca temat uruchomienia połączeń lotniczych między Bydgoszczą a Warszawą. Poseł Paweł Olszewski otrzymał z Ministerstwa Rozwoju i Finansów odpowiedź w tej sprawie.

Olszewski poinformował o napisaniu interpelacji na początku października. Zapewniał, że zarząd lotniska, a także władze miasta i województwa byłyby zainteresowane samolotem do stolicy, ale potrzebne jest zaangażowanie lokalnych polityków Prawa i Sprawiedliwości. W lutym wstępnie szacowano, że uruchomienie połączenia kosztowałoby 4,5 miliona złotych, choć zdaniem ekspertów byłoby to racjonalne jedynie, gdyby Warszawę traktować jako port przesiadkowy, a nie docelowy.

Czytaj więcej: Czy połączenie do Warszawy ma sens? Sprawdzamy

Jak informuje Jerzy Kwieciński, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Finansów, PLL LOT nadal prowadzi analizy ekonomiczne uruchomienia rejsów. Połączenie regionalnych portów z Warszawą stanowi bowiem istotny element strategii przewoźnika i rozwoju stołecznego hubu. Kluczowy dla sprawy będzie jednak wynik finansowy, a co do tego władze LOT-u  mają wątpliwości. Powołując się na dane z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według których Port Lotniczy Bydgoszcz nie zanotował podobnych wzrostów jak większość innych lotnisk regionalnych w kraju, wiceminister stwierdził, że „uruchomienie połączenia wiązałoby się z dużym ryzykiem handlowym po stronie przewoźnika”.

Jak tłumaczy Kwieciński, w ostatnich miesiącach odbył się szereg spotkań przedstawicieli LOT-u, władz lotniska i bydgoskich parlamentarzystów. Efektem było uruchomienie połączenia do Lwowa, które od sierpnia funkcjonuje w godzinach nocnych w poniedziałki i piątki. W pierwszym miesiącu wypełnienie samolotów wyniosło 75%. Zdaniem wiceministra, „popyt wykreowany przez rejsy do Lwowa praktycznie w całości pokrył zmniejszenie oferowania przez Ryanaira”. W tym przypadku władze lotniska wspominają też o rozwoju połączenia Lufthansy do Frankfurtu.

Olszewski zapytał, czy udało się wypracować mechanizmy wyrównujące szanse przewoźników w bydgoskim lotnisku, aby LOT mógł korzystać z tej samej bazy kosztowej co inni. Na razie rozmowy w tej sprawie trwają. – „Dalsza współpraca będzie zależała od zrozumienia realiów rynku ze strony Portu Lotniczego Bydgoszcz i chęci współpracy z PLL LOT” – wymienia Kwieciński.

Spółka nie wyklucza uruchomienia kolejnych połączeń w Bydgoszczy, ale jako warunek podaje znalezienie sposobu zapewniającego im rentowność. Wiceminister zauważa bowiem, że połączenie ze stolicą realizowane przez Eurolot nie odbywało się na zasadach wolnorynkowych i przewoźnik, podobnie jak Ryanair, korzystał z wielomilionowych wsparć, na które LOT nie mógł dotąd liczyć. – „Wydatki na promocję za pośrednictwem linii lotniczych i poprzez międzynarodowe połączenia w Toruniu i Bydgoszczy należą do najwyższych w kraju” – zaznacza Kwieciński. Ryanair z budżetów województwa oraz obu stolic regionu otrzymywał dotąd 5,5 miliona złotych rocznie. Wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na nową umowę promocyjną.

Przypomnijmy, że w piątek, 27 października, po raz ostatni przed kilkumiesięczną przerwą będzie można udać się z Bydgoszczy do Glasgow i Dusseldorfu. Połączenia mają wrócić do oferty wiosną przyszłego roku. W sobotę za to Lufthansa uruchomi siódmą rotację z Frankfurtem, a od listopada realizowanych będzie sześć połączeń na podlondyńskie lotnisko Stansted. Do stolicy Wielkiej Brytanii będzie można udać się także lecąc trzy razy w tygodniu do Luton.

Czytaj więcej: Nadchodzi zima w Porcie Lotniczym. Jakie zmiany czekają pasażerów?

Od stycznia do września z usług bydgoskiego lotniska skorzystało ponad 250 tysięcy pasażerów, czyli tegoroczny wynik będzie podobny do zanotowanych w latach poprzednich.

Powiązane treści