Bydgoszcz
2C
Słonecznie
80% wilgotność
Wiatr: 5km/h W
H 2 • L 2
-0C
Nd
1C
Pon
1C
Wt
2C
Sr
2C
Czw
PILNE: Wstrzymano ruch tramwajów na Wilczak. Linie nr 1 i 3 zostały skierowane na Rycerską.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaNadzwyczajna sesja sejmiku województwa w sprawie Portu Lotniczego Bydgoszcz [RELACJA NA ŻYWO]
lotnisko, PLB - ST
08.11.2016 | 10:12

Nadzwyczajna sesja sejmiku województwa w sprawie Portu Lotniczego Bydgoszcz [RELACJA NA ŻYWO]

Z inicjatywy grupy radnych we wtorek w Toruniu odbywa się specjalne posiedzenie wojewódzkich radnych.

Na zdjęciu: Port Lotniczy Bydgoszcz - widok na terminal.

Fot. Sebastian Torzewski

Punktualnie o godzinie 10:00 w sali sesyjnej urzędu marszałkowskiego w Toruniu rozpoczęła się nadzwyczajna sesja sejmiku w sprawie sytuacji Portu Lotniczego Bydgoszcz. Zapraszamy na naszą relację na żywo!

[STRONA NIE ODŚWIEŻA SIĘ AUTOMATYCZNIE, PROSIMY UŻYWAĆ KLAWISZA F5]

12:31 – Nastąpiło zamknięcie nadzwyczajnej sesji sejmiku województwa ws. sytuacji w PLB.

12:31 – Poniedziałkowe stanowisko komisji sejmikowej zostało przyjęte jako stanowisko sejmiku.

12:30 – Prezydent Bruski twierdzi, że koszty utrzymania lotniska wojskowego (gdyby doszło np. do upadku PLB) byłyby znacznie wyższe niż koszty, których domaga się obecnie port lotniczy w Bydgoszczy.

12:25 – „Należy wziąć odpowiedzialność jako stolica województwa za finansowanie portu” – mówi Rafał Bruski. – „Od prezydenta Torunia usłyszałem, że odpowiedzialność powinna być adekwatna do posiadanego pakietu akcji, czyli 0,04%. Tymczasem bycie stolicą to zadania daleko szersze w stosunku. Nie może być natomiast zgody na zrównanie samorządów, skoro wkład Bydgoszczy to ok. 60 mln zł. Przy tym propozycja Torunia, czyli 5 mln zł, to – cudzysłów – drobne”.

12:20 – Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy: „Cieszę się i dziękuję, że ta sesja się odbywa. Cieszę się także ze wszystkich głosów, które dostrzegają potrzebę funkcjonowania lotniska. Należy przyzwyczaić się, że funkcjonowanie na terenie regionu portu lotniczego jest naturalne jak istnienie linii kolejowych czy opery. Z natury takie działania mają jednak charakter deficytowy i należy zastanowić się, jak systemowo rozwiązać problem wspierania finansowego tego przedsięwzięcia. Dla kogo jest potrzebne – oczywiście dla mieszkańców, ale jest też potrzebne dla biznesu, dzięki czemu możliwe są kontakty międzynarodowe. Nie byłoby imprez sportowych, czy to w Bydgoszczy czy w Toruniu, gdyby nie było lotniska – to jeden z elementów wniosku aplikacyjnego”.

Rafał Bruski

12:15 – Płk Ryczkowski: „Kilka tygodni temu MON otrzymał pismo od radcy prawnego lotniska, abyśmy przelali na konta wskazane kwoty, dosyć duże. To jest kwota wyrównująca niedogodność z punktu widzenia lotniska”. Uzyskałem dzisiaj zapewnienie od prezesa, że jest to pismo przedsądowe i wiemy, że PLB planuje podążać taką drogą, jesteśmy jako resort na to przygotowani.

12:05 – Nie ma jeszcze ustalonej ścisłej ścieżki dochodzenia do akcjonariatu zbieżnego z odpowiedzialnością finansową za wynik operacyjny – przypomnijmy, urząd marszałkowski miałby pokrywać połowę kosztów, Bydgoszcz – 30 proc., Toruń – 17 proc.

12:00 – Paweł Adamczyk, skarbnik województwa: „Przyjmuje się, że doprowadzenie linii kolejowej do lotniska ma sens, gdy obsługuje ono 5 milionów pasażerów rocznie; tworzenie linii czołowej nawet w przypadku obsługującego 15 mln osób Okęcia było poddawane w wątpliwość; Planowana była linia przelotowa, a odcinek Trzciniec – port lotniczy możemy traktować jako jej pierwszy etap”.

„Nie pobieramy opłat od polskich państwowych statków powietrznych, bo na podstawie umowy operacyjnej z MON były one z nich zwolnione” – twierdzi skarbnik. Przypomnijmy, że MON stoi na stanowisku, że od 2013 roku ta umowa nie obowiązuje. Jest to przedmiotem sporu na linii PLB – ministerstwo.

11:55 – „Odcinek Solec Kujawski – Trzciniec nigdy nie był zaakceptowany przez Jaspers, dlatego nie mógł znaleźć się w planie spójności komunikacyjnej województwa” – twierdzi marszałek Piotr Całbecki. Jego zdaniem, możliwa jest jednak realizacja zadania ze środków PKP PLK. „Tylko w najbliższych latach na kolej jest do wydania 64 mld zł” – dodaje Całbecki.

11:45 – Marszałek Piotr Całbecki w odpowiedzi na pytania z sali. (pogrubioną czcionką pytania zredagowane przez redakcję, poniżej – odpowiedzi);

piotr_calbecki_sesja_sejmik

  • Ile dla marszałka jest wart port lotniczy, czy tylko złotówkę?
    – Trudno jest odpowiedzieć na to pytanie, ale posłużę się cytatem z oblężenia Jerozolimy: „Lotnisko jest dla mnie warte i wszystko, i nic”.
  • Na jaką kwotę wyceniany jest port lotniczy?
    – Jedna akcja to 45 zł. Łączna wartość to 94 mln zł. To jednak kwota umowna, bo wiemy, ile inwestycji wykonaliśmy.

11:43 – Michał Zaleski (prezydent Torunia; prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski zamierza wypowiedzieć się po wysłuchaniu odpowiedzi na pytania radnych): „Decyzja o objęciu udziałów w Porcie Lotniczym Bydgoszcz miała na celu zamknięcie dyskusji o powstanie portu lotniczego w Toruniu. A takie dyskusje w latach 2006-2008 były w mieście żywe”.

11:40 – W poniedziałek Komisja Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury przyjęła stanowisko w sprawie dalszego funkcjonowania portu lotniczego, zachęcając akcjonariuszy do współpracy i wypracowania wspólnego frontu na rzecz portu lotniczego.

11:36 – Waldemar Przybyszewski (PO): „Apelowanie o rozwiązanie problemu wyłącznie do samorządu województwa nie jest właściwym pomysłem. Cieszę się, że dzisiaj na sali przebywa prezydent Bydgoszczy – należy odpowiedzieć bowiem na pytanie, jaką wizję rozwoju portu ma to miasto”.

11:33 – Anna Janosz (PO): „Nie jestem zameldowana ani w Bydgoszczy, ani w Toruniu, więc patrzę na sprawę nazwy bez emocji. Uważam jednak, że warto, aby nazwa portu oddawała jego regionalny wymiar”.

Zdaniem radnej, konieczna jest również odpowiedź, jakie były powody decyzji (szczególnie – inne niż finansowe) zawieszenia części połączeń na okres zimowy. [WIĘCEJ NA TEMAT ZAWIESZENIA POŁĄCZEŃ RYANAIRA I MISTRAL AIR]

11:32 – Wojciech Jaranowski (PiS): „Powstanie linii kolejowej do lotniska powinna być priorytetem”.

11:30 – Paweł Knapik (PO): „Należy pamiętać, że region to nie tylko Bydgoszcz i Toruń. Chętnie podniesiemy rękę za wsparcie dla portu i dołożenie pieniędzy, ale jeśli będziemy w tym widzieli długofalowy plan”.

Zdaniem Knapika, zarząd portu powinien zająć stanowisko w sprawie kroków, które podjęło w kwestii sporu z MON.

11:27 – Przemysław Przybylski (PiS): „Dołóżmy wszelkich starań, żeby port był rzeczywiście regionalny. Bierzmy jednak odpowiedzialność finansową, odłóżmy na bok ambicje i małostkowość. Wszystkim nam się to wspólnie opłaci”.

11:25 – Michał Krzemkowski (PiS) zaproponował dołączenie do grona współodpowiedzialnych za lotnisko również innych miast prezydenckich. „Miałoby to nie tylko wymiar finansowy, ale również integrujący nasz region”.

11:20 – Andrzej Walkowiak (Polska Razem, klub PiS) pyta o wycenę 17 procent udziałów (taki proporcjonalny udział w kosztach miałby ponosić Toruń). „Dlaczego w budżecie województwa nie ujęto prognozowanej straty lotniska?” – dodał bydgoski radny.

11:15 – Adam Banaszak (Prawo i Sprawiedliwość): „Nie ulega wątpliwości, że port lotniczy z punktu widzenia rozwoju jest potrzebny. Należy jednak pozyskać informację, jaka liczba pasażerów pozwoli zniwelować stratę operacyjną. Nie należy szukać winnych, ale rozwiązań. Szczególnie w zakresie akcjonariatu – należy większą odpowiedzialność skierować do dużych akcjonariuszy”.

Radny Banaszak postawił również pytania – do prezesa portu o liczbę pasażerów niezbędną do zneutralizowania ujemnego bilansu operacyjnego, do prezydentów Bydgoszczy i Torunia – jak zamierzają wspierać port w zakresie promocji i do MON – na jakich zasadach uiszczane są opłaty z tytułu operowania na bydgoskim lotnisku.

11:07 – Początek dyskusji.

Rafał Bruski, Roman Jasiakiewicz

Jako pierwszy głos zabiera radny Roman Jasiakiewicz (niezależny): „Jestem zbudowany koncyliacyjnym podejściem komisji, która odbyła się w poniedziałek. Lotnisko jest dobrem województwa i może być impulsem rozwoju regionu. Rodzi się zatem pytanie, jak to się stało w ostatnim czasie, że włożono tyle trudu i wysiłku dla deprecjonowania wizerunku portu poprzez określenia, że „nie jest nic wart” albo że „oddamy go za złotówkę”. Dziwi też polityka zarządu portu, które reklamowało zmianę nazwy, chociaż do dzisiaj nie poznaliśmy kosztów tej kampanii. Osobna kwestia to rola akcjonariuszy – choćby Torunia. To sztuka mieć 0,04 procent akcji, a być graczem, i to w dodatku strategicznym. Nie należy traktować lotniska jako piątego koła u wozu. Potrzebne są decyzje mądre, a planu długofalowego nie da się przygotować czy to do 8 grudnia czy do końca roku. Dlatego pytam akcjonariuszy, jakie przedsięwzięcia planują. Bo – co powiedziała już pani dyrektor Mike-Gęsicka – porty podobne do naszego będą wymagały dopłat”.

11:05 – Na sali sesyjnej pojawiła się zastępczyni prezydenta Anna Mackiewicz (SLD Lewica Razem).

11:02 – Płk Ryczkowski: „Naszym oficjalnym zdaniem od 2013 roku umowa operacyjna z PLB nie obowiązuje. Lotnictwo państwowe to obecnie cztery procent ruchu. I ponosimy z tego tytułu koszty według cennika ustalonego przez lotnisko. Rozporządzenie MON po kontrasygnacie MIB sprawi, że te koszty będą wyższe”.

10:55 – Płk Dariusz Ryczkowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury w MON: „Będziemy wspierać bydgoskie lotnisko w granicach prawa. Na biurku ministra infrastruktury i budownictwa leży rozporządzenie dające większe kompetencje w zakresie gospodarowania terenami lotniska stronie cywilnej”.

plk_dariusz_ryczkowski_mon

10:52 – Piotr Całbecki: „Ustaliliśmy, że pomoc publiczna może wynieść 36 mln zł w ciągu dwóch lat. Pozostawiam otwarte pytanie, kto ma te środki do kasy lotniska wpłacić”.

10:50 – „Latem podjęliśmy decyzję o wyemitowaniu kolejnej serii akcji, co pozwoliłoby lotnisku pozyskać dodatkowe środki. Pozytywnie odpowiedział na tę propozycję Toruń. Projekt natrafił na opór Bydgoszczy, a PP Porty Lotnicze SA zajęły stanowisko ambiwalentne, nie wyrażając swojej opinii. Dlatego zrezygnowaliśmy z tego projektu, nie było sensu go procedować” – Piotr Całbecki. [CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT]

10:47 – Całbecki: „Dotychczas kapitał zapasowy wystarczał na pokrywanie bieżących kosztów funkcjonowania lotniska. Pieniędzy wystarczy jednak do 8 grudnia, może do końca roku. Dlatego należy zapytać – co dalej?”. Przypomnijmy, że zdaniem marszałka możliwy jest scenariusz ogłoszenia upadłości spółki, do czego – w przypadku braku środków na działania – obliguje prezesa Kodeks spółek handlowych.

10:45 – Przypomnijmy, że lotnisko domaga się od Ministerstwa Obrony Narodowej pokrywania kosztów funkcjonowania lotniska z uwagi na obsługę wojska. Zarząd portu lotniczego twierdzi, że to nawet 7-8 milionów złotych rocznie.

10:43 – Całbecki: „Była deklaracja wojska odnośnie współfinansowania portu lotniczego. W 2010 roku tymczasem opuściło ono port, pozostawiając wszystkie obciążenia po stronie cywilnej. Chcieliśmy uzgodnić warunki współpracy, bo mamy świadomość, że umowa nie jest wieczna. Nie wiemy jednak, czy umowa obowiązuje czy nie (MON twierdzi, że nie – przyp. red.)”.

10:40 – Z prezentacji PLB – koszty dodatkowe funkcjonowania lotniska wyliczono rocznie na ok. 2 miliony złotych, w tym:

  • UTWORZENIE WEWNĘTRZNEJ SŁUŻBY OCHRONY LOTNISKA – 1 mln zł
  • PRZEJĘCIE OBOWIĄZKÓW STRAŻY GRANICZNEJ PRZEZ PLB – 600 tys. zł
  • UTWORZENIE ODRĘBNEJ SŁUŻBY KOORDYNACJI NAZIEMNEGO RUCHU LOTNICZEGO – 200 tys. zł
  • SPECJALISTYCZNE SZKOLENIA PRACOWNIKÓW LSRG – 100 tys. zł
  • UTWORZENIE SYSTEMU ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM – 100 tys. zł

10:37 – Całbecki: „Ustaliliśmy kilka lat temu, że już jeden port lotniczy to duży wysiłek, mimo pojawiających się głosów o lokalizacji odrębnego portu w Toruniu”.

10:35 – marszałek Piotr Całbecki: „Należy przypomnieć kilka kart historii lotniska – w tym roku obchodzi on bowiem stulecie istnienia. To wyjątkowy moment. Gdy tworzyliśmy listę projektów kluczowych, przyznaliśmy, że lotnisko to dla nas kluczowy element stymulujący rozwój regionu”.

10:35 – „Chcemy zaproponować formę proporcjonalnego pokrywania kosztów działania lotniska – 50 procent po stronie urzędu marszałkowskiego, 30 procent – miasto Bydgoszcz, 17 procent – Toruń. Kluczowa jest również decyzja w sprawie drogi, którą ma obrać port lotniczy” – wyjaśnia Mike-Gęsicka. Prezentacja dwóch zakładanych dróg poniżej.

mike_gesicka_plb_prezentacja

10:30 – Mike-Gęsicka: „Są nowe zasady wsparcia portów lotniczych. W przypadku lotnisk do 700 tysięcy pasażerów możliwa jest pomoc publiczna do 80 procent w okresie do dziesięciu lat od rozpoczęcia tzw. okresu przejściowego. Dla PLB rozpoczął się on 4 kwietnia 2014 roku”.

10:25 – Małgorzata Mike-Gęsicka, dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego, Transportu i Cyfryzacji: „Sytuacja portu lotniczego w Bydgoszczy jest zbieżna z innymi lotniskami na tym segmencie rynku. Musimy porozumieć się w sprawie pokrywania straty, ustalenia jej maksymalnej wysokości. Do tego chcemy zaprosić zarówno Bydgoszcz, jak i Toruń”.

10:22 – Prezes Moraczewski o różnicach w liczbie pasażerów: „Wydaje się, że 350 a 470 tysięcy (porównanie z innym portem regionalnym – dod. red.) to duża różnica pasażerów, ale w naszym wypadku 100 tys. pasażerów to samo obłożenie lotów do Londynu. To najchętniej uczęszczany kierunek z Bydgoszczy”.

10:20 – Prezes Moraczewski prezentuje założenia inwestycyjne – przekazanie terminala w całości na potrzeby pasażerów i wyprowadzenie administracji do innych, nowych obiektów, a także II etap BiT City – planowane doprowadzenie linii kolejowej do lotniska (wraz z decyzją środowiskową z 2012 roku);

Port Lotniczy Bydgoszcz

10:18 – marszałek Piotr Całbecki (z lewej) zapowiedział na październikowej sesji sejmiku, że jest skłonny zbyć udziały samorządu województwa Bydgoszczy „choćby za złotówkę”. Jego zdaniem, to efekt sporu z miastem w sprawie dalszego finansowania PLB.

piotr_calbecki_tomasz_moraczewski_lotnisko

10:15 – Tomasz Moraczewski: „Aktualnie warunki współpracy dyktują linie lotnicze. To one decydują, gdzie latają i z jakich portów. Jeśli można użyć takiego stwierdzenia, to lotniska stosują różne umizgi, aby ich sprowadzić do siebie”.

10:10 – „Posiadamy nowoczesną infrastrukturę, która jest wynikiem wielu inwestycji w porcie w minionych latach” – mówi prezes Moraczewski. Inwestycje to ponad 130 milionów złotych, dofinansowanie unijne przekroczyło 80 mln zł.

10:05 – początek prezentacji prezesa PLB Tomasza Moraczewskiego – jest to materiał zbieżny z tym, które sternik lotniska prezentował pod koniec ubiegłego miesiąca na sesji [CZYTAJ WIĘCEJ]

10:00 – na sali pojawił się m.in. prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski i jego toruński odpowiednik Michał Zaleski; jest także poseł Paweł Skutecki (Kukiz’15), jak również członek rady nadzorczej Portu Lotniczego Bydgoszcz i skarbnik miasta Piotr Tomaszewski;

10:00 – początek nadzwyczajnej sesji zwołanej na wniosek Andrzeja Walkowiaka (Polska Razem, klub Prawo i Sprawiedliwość) oraz grupy radnych; wprowadzenie do sesji prezentuje marszałek Piotr Całbecki.

Powiązane treści