Bydgoszcz
22C
Słonecznie
40% wilgotność
Wiatr: 4km/h NNE
H 22 • L 22
22C
Czw
23C
Pt
23C
Sob
26C
Nd
27C
Pon
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeNakielska do przebudowy w 2020 roku. Będą buspasy i przystanki wiedeńskie
konferencja-nakielska-bb-002
09.05.2018 | 14:10

Nakielska do przebudowy w 2020 roku. Będą buspasy i przystanki wiedeńskie

Przebudowa ważnej miejskiej arterii będzie przebiegać pod znakiem zrównoważonego rozwoju.

Na zdjęciu: Na konferencji, zorganizowanej na skrzyżowaniu Nakielskiej z Wiśniową, wystąpili Patryk Gulcz ze Stowarzyszenia na rzecz rozwoju Transportu Publicznego, zastępca dyrektora ZDMiKP Maciej Gust, zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz, projektant Włodzimierz Palicki i Paweł Górny ze Społecznego Rzecznika Pieszych.

Fot. BB

Najważniejsza droga przebiegająca przez Miedzyń po remoncie ma służyć wszystkim użytkownikom ruchu. We wtorek ratusz przedstawił szczegóły dotyczące zmian na ulicy Nakielskiej.

Kompleksowa przebudowa Nakielskiej – tak jak we wcześniejszej koncepcji, poddanej w ubiegłym roku pod konsultacje społeczne – zakłada poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu, jednak pasy wewnętrzne będą pełnić funkcję buspasów i lewoskrętów. W celu ułatwienia wejścia do autobusów, projektanci przewidzieli budowę przystanków wiedeńskich – wyniesienia zewnętrznych pasów jezdni.

Na środowej konferencji prasowej przedstawiciele ratusza i stowarzyszeń zajmujących się transportem – Społecznego Rzecznika Pieszych i Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego – zaprezentowali rozwiązania, które powstaną na Nakielskiej. Wystąpienie zaczęło się od zabrania głosu przez zastępcę prezydenta Mirosława Kozłowicza. Zapewnił on, że termin rozpoczęcia remontu, ustalony na 2020 roku, nie jest zagrożony, gdyż w Wieloletniej Prognozie Finansowej zarezerwowano już pieniądze na ten cel.

Jesteśmy na etapie koncepcji. Została ona wykonana w czterech wariantach. Na podstawie konsultacji wskazano najbardziej optymalny wariant, który zawiera m. in. buspasy, drogi dla rowerów po obu stronach jezdni, przystanki wiedeńskie. Realizację tego projektu rozpoczniemy w 2020 roku, tuż po zakończeniu przebudowy ulicy Grunwaldzkiej – powiedział zastępca prezydenta.

Kozłowicz zapowiedział też, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace nad koncepcją przebudowy kolejnego odcinka Nakielskiej – od ronda Grunwaldzkiego do ulicy Bronikowskiego. O zapewnienie środków na ten cel wnioskowali społecznicy ze Stowarzyszenia Miedzyń-Prądy. Inwestycja ma pochłonąć blisko 46 milionów złotych. Środki na ten cel mają pochodzić wyłącznie z środków własnych miasta.


CZYTAJ WIĘCEJ: Powstanie druga koncepcja przebudowy Nakielskiej? Jest wniosek do prezydenta


Projektant Włodzimierz Palicki podkreślił, że zaakceptowana koncepcja ma upłynnić nie tylko ruch indywidualny, ale też poruszanie się transportem publicznym. – Założenie jest takie, by ulica nie straciła swojego dotychczasowego charakteru, polegającego na tym, że jest ona powiązana z obecną zabudową. Nie oczekujemy, żeby powstała tu arteria 2×2, po której samochody jeździłyby szybko. W ramach prac wyznaczyliśmy za to 13 miejsc na dodatkowe parkingi, które łącznie będą miały około 500 miejsc. Jeden z takich parkingów powstałby bezpośrednio przy wiadukcie kolejowym – powiedział Palicki.

Zastępca dyrektora ZDMiKP Maciej Gust zaznaczył, że Nakielska to zupełnie inny typ ulicy niż Szubińska czy Grunwaldzka. Przekonywał, że rozbudowa ulicy do układu 2×2 wiązałaby się z wyburzeniami i pozyskiwaniem dodatkowych gruntów..- Polityka transportowa miasta idzie w tym kierunku, aby wprowadzić zrównoważony rozwój transportu. Nie możemy doprowadzić do wybudowania arterii, na której podniesiona zostałaby prędkość pojazdów, tak jak na ulicy Fordońskiej. Przyjęto taki wariant i został on uznany za optymalny, ponieważ usprawnia transport publiczny – stwierdził Gust.

Dzięki przebudowie Nakielskiej podróżujący autobusem mają zaoszczędzić nawet 10 minut. Poprawie ulegnie też bezpieczeństwo pieszych, o czym mówił Paweł Górny ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych. – Będziemy mieli ulicę z kompletem infrastruktury – buspasy dla transportu publicznego, chodniki, obustronne drogi dla rowerów. Jeżeli ruch będzie przeniesiony na inne ulice – Szubińską czy Grunwaldzką – to na Nakielskiej się on zmniejszy. Powinno to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa okolicznych mieszkańców. Wiemy, że w tej chwili ulica jest bardzo niebezpieczna, pamiętamy, ile było na niej wypadków śmiertelnych. Mieszkańcy okolicznych gmin powinni wybierać po prostu inne trasy – podkreślił Górny.


PRZECZYTAJ TAKŻE: W Bydgoszczy odbędzie się konferencja poświęcona bezpieczeństwu pieszych


Przy okazji przebudowy ulica zostanie wyposażona w nowe odwodnienie i oświetlenie. Doświetlone zostaną też przejścia dla pieszych, które będą wyposażone w azyle. ZDMiKP zapowiada też realizację nowatorskiej technologii oznaczania buspasów – będą one wybudowane przy użyciu nawierzchni bitumicznej w innym kolorze (a nie pokryte np. czerwoną masą termoplastyczną, wylaną na tradycyjny, ciemny asfalt). Ciekawym elementem będą przystanki wiedeńskie, które ułatwią wsiadanie do autobusów.

Buspasy w Bydgoszczy funkcjonują od lat i sprawdzają się. Uważamy, że po przebudowie ulicy Nakielskiej ograniczymy ruch samochodów wjeżdżających do Bydgoszczy – docelowo mają one kierować się na ulicę Grunwaldzką. Zwiększymy za to komfort przejazdu komunikacją miejską. Postulowaliśmy o realizację przystanków wiedeńskich w wielu miejscach, a Nakielska będzie jedną z pierwszych ulic, na których będą one funkcjonować. Zwiększą one bezpieczeństwo osób wsiadających i wysiadających z pojazdów – stwierdził Patryk Gulcz ze Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego.

Na razie nie wiadomo jednak, w jakich miejscach przy ulicy Nakielskiej powstaną parkingi P&R. Pytany przez nas o tę kwestię dyrektor Maciej Gust stwierdził, że na razie otwarto oferty na wykonanie opracowania. Zapowiedź wybudowania parkingów, na których kierowcy mieliby zostawiać swoje pojazdy i przesiadać się do komunikacji publicznej, wywołała wiele  komentarzy. W naszej analizie zaproponowanych miejsc wytknęliśmy wady proponowanych lokalizacji – Park & ride w Bydgoszczy. System potencjalnych błędów i wypaczeń? [RAPORT, MAPA PARKINGÓW]

Przedstawiliśmy kilkanaście potencjalnych lokalizacji. Chcemy, aby eksperci powiedzieli, że w tym miejscu rzeczywiście to jest zasadne, a w innym, że nie jest. Wzdłuż Nakielskiej takich miejsc może być kilka – na przykład przy wiadukcie lub przy ulicy Tańskich . Byłby to parking na 150 miejsc – tłumaczył Gust.

Projektant Palicki wspomniał też o proponowanym parkingu przy wiadukcie kolejowym. Miałby on służyć osobom przesiadającym się na autobus bądź tramwaj, a także korzystającym z pobliskich obiektów sportowych. Koncepcja budowy parkingu na 140 miejsc (wraz z pętlą autobusową) poważnie ingeruje w park nad Kanałem Bydgoskim, a – tak jak pisaliśmy w analizie potencjalnych lokalizacji – wpuszczenie aut cztery kilometry (licząc od drogi dojazdowej do Belmy) w głąb miasta także przeczy idei park & ride. Część mieszkańców Miedzynia krytycznie odnosi się do tego pomysłu, co pokazuje wczorajszy post na fanpage’u Nakielska do przebudowy.

Powiązane treści