Bydgoszcz
16C
Burze
100% wilgotność
Wiatr: 4km/h ESE
H 16 • L 16
21C
Pon
18C
Wt
18C
Sr
17C
Czw
22C
Pt
FORDON: Awaria tramwaju linii nr 7 na ulicy Akademickiej na wysokości ul. Romanowskiej (kierunek Łoskoń). Wstrzymano ruch tramwajowy w obu kierunkach.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaNiebezpiecznie na bydgoskich rondach. Brakuje świateł czy umiejętności?
rondo Toruńskie
17.04.2016 | 14:26

Niebezpiecznie na bydgoskich rondach. Brakuje świateł czy umiejętności?

Na zdjęciu: Nawet 50 tysięcy pojazdów przejeżdża dziennie przez rondo Toruńskie.

Fot. Leszek Grabowski

Seria zderzeń na rondzie Jagiellonów, remont ronda Toruńskiego i chwilowe wyłączenie sygnalizacji świetlnej na rondzie Kujawskim zmusiły bydgoszczan do dyskusji na temat bezpieczeństwa na rondach w centrum miasta.

 W marcu na rondzie Jagiellonów doszło do trzech groźnych zdarzeń, w wyniku których dwie osoby trafiły do szpitali. Jak wyliczają policjanci, do dziewięciu na dziesięć kolizji dochodzi w rejonie ulicy 3 Maja. Podczas ostatnich wypadków ucierpiała też znajdująca się nad przejściem podziemnym wiata, która – mimo upływu kilku tygodni – nadal nie została wyremontowana.  Miejsce zdarzenia ogrodzono jedynie przestawianymi co jakiś czas barierkami. – Takie konstrukcje są wykonywane tylko na zamówienie, na którego realizację oczekujemy. Oczywiście po wykonaniu przez producenta brakującego fragmentu zadaszenia zostanie przeprowadzona naprawa – mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy ZDMiKP.

Nagromadzenie wypadków na rondzie sprowokowało dyskusję o instalacji w tym miejscu sygnalizacji świetlnej. Taki pomysł był już rozważany przy okazji montażu na terenie miasta Inteligentnych Systemów Transportowych. Na rondzie Jagiellonów – obok m.in. ronda Wielkopolskiego czy Kujawskiego – miały pojawić się trójkolorowe światła. Ostatecznie z pomysłu zrezygnowano, instalując jedynie żółte pulsacyjne światła ostrzegające przed nadjeżdżającymi tramwajami. – Zamontowanie sygnalizacji spowoduje, że nie będzie szans na utrzymanie przepustowości tego ronda. Żaden system, ani żadna elektronika nie są w stanie zapewnić obecnej płynności poruszania się aut – tłumaczy Kosiedowski. W  tej sprawie wypowiedzieli się też Czytelnicy naszego portalu. Przeciwko powstaniu sygnalizacji opowiedziały się niemal 2/3 spośród 538 głosujących osób.

Skutki działania sygnalizacji świetlnej i następstwa jej wyłączenia widoczne są na rondzie Toruńskim, na którym – wg danych ZDMiKP –pojawia się ponad 50 tys. pojazdów na dobę. W pierwszych dniach remontu notorycznie dochodziło tam do wypadków lub niebezpiecznych zdarzeń. Okazuje się jednak, że z upływem czasu bezpieczeństwo znacznie się poprawiło. – W ciągu trzech tygodni otrzymaliśmy cztery zgłoszenia zderzeń na rondzie Toruńskim. Kierowcy przestają uważać, widząc sygnalizację świetlną, a ich czujność zdecydowanie wzrosła po rozpoczęciu remontu – tłumaczy podkom. Przemysław Słomski z KWP w Bydgoszczy.

Rondo Jagiellonów, rondo Bernardyńskie i tymczasowo rondo Toruńskie są jedynymi w centrum miasta, gdzie ruch nie jest sterowany światłami. W jeden z marcowych poranków na rondzie Kujawskim można było zobaczyć, co dzieje się, gdy sygnalizacja zostanie wyłączona nagle. Nie było wówczas trudnym zadaniem znaleźć kierowcę, który zatrzymał się przy wjeździe na rondo lub przed zjazdem z niego i zastanawia się, co następnie powinien zrobić. Okazuje się więc, że wyłączenie świateł może mieć bardzo dobry efekt – edukacyjny.

Powiązane treści