Bydgoszcz
-10C
Niebo częściowo zachmurzone
100% wilgotność
Wiatr: 2km/h ESE
H -10 • L -10
-12C
Pon
-7C
Wt
-2C
Sr
4C
Czw
2C
Pt
PILNE: Awaria tramwaju T7 na moście Pomorskim. Linie nr 4, 7 i 8 w kierunku r. Toruńskiego skierowane objazdem przez Babią Wieś.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaNowe tramwaje i autobusy. Przyjadą w przyszłym roku
tramwaj_linia10_pesa
15.10.2016 | 11:00

Nowe tramwaje i autobusy. Przyjadą w przyszłym roku

Miasto ogłosiło przetarg na dostawę osiemnastu nowych tramwajów. A Miejskie Zakłady Komunikacyjne czekają już na przyjazd jedenastu mercedesów.

Na zdjęciu: Dwanaście nowych tramwajów trafiło na początku 2016 roku do Bydgoszczy po uruchomieniu linii tramwajowej do Fordonu.

Fot. Justyna Wróblewska

Bydgoski pasażer komunikacji miejskiej niedługo nie powinien już narzekać na stan pojazdów, którymi podróżuje. W 2017 roku nad Brdę trafią nowe tramwaje i autobusy, a w następnym – kolejne.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka będzie trasa W-Z? Znamy wyniku konsultacji z mieszkańcami

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił ostatniego dnia września przetarg na dostarczenie osiemnastu niskopodłogowych tramwajów. Pierwsze trzy pojazdy trafią nad Brdę już w przyszłym roku, a reszta – w 2018 r., gdy otwarte zostanie torowisko na ul. Kujawskiej. – To największe zamówienie w historii bydgoskiej komunikacji miejskiej związane z odnową taboru – podkreślał po ogłoszeniu przetargu prezydent Rafał Bruski. – Przyjmując plan transportowy, zdecydowaliśmy się na tramwaje wyłącznie niskopodłogowe, klimatyzowane oraz wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne – tłumaczył.

Do Bydgoszczy trafi piętnaście pojazdów o długości około 30 metrów i trzy o 10 metrów krótsze, które będą dedykowane obsłudze mniej popularnych linii. Faworytem przetargu już teraz wydaje się Pesa. Cena zgodnie z nowymi przepisami stanowi bowiem tylko 60 procent kryterium wyboru, kolejnych 7 procent można otrzymać za serwis, a aż jedną trzecią wagi stanowi unifikacja podzespołów ze stosowanymi w niskopodłogowych tramwajach już wdrożonych do ruchu w mieście. A te dostarczał dotąd tylko bydgoski producent.

Nowe będą nie tylko tramwaje, ale też autobusy. Zgodnie z podpisaną w wakacje umową do końca stycznia tabor Miejskich Zakładów Komunikacyjnych powiększy się o jedenaście mercedesów. Wszystkie pojazdy – dziesięć jednoczłonowych i jeden przegubowy – będą posiadały m.in. niską podłogę, klimatyzację, zaawansowaną informację pasażerską i wyposażenie uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych. Bydgoska spółka zapłaci za nie firmie Evobus 11,8 mln zł.

Nowe autobusy wyjadą na ulice w pierwszym tygodniu lutego, po zarejestrowaniu i wgraniu niezbędnych danych do systemu informacji pasażerskiej. Na razie nie wiadomo, jakie linie będą obsługiwać. – Uzgodnimy to w styczniu z ZDMiKP. Nowy tabor jest dysponowany na linie MZK równomiernie, aby mogli z niego korzystać mieszkańcy wszystkich osiedli – mówi nam Andrzej Wadyński, prezes MZK.

Po realizacji zamówienia w taborze miejskiego przewoźnika znajdzie się 56 autobusów z klimatyzacją i darmowym wi-fi, które będą stanowiły 36 procent całej floty spółki. Jak jednak zapowiada Wadyński, to nie koniec zakupów. – Nowe zamówienia będą realizowane systematycznie każdego roku w oparciu o plan usług przewozowych na kolejne lata. MZK w Bydgoszczy ma jedną z najnowocześniejszych flot autobusowych w kraju – przekonuje, argumentując to wyliczeniami – średnia wieku autobusów wynosi obecnie niemal 6 lat, a po zrealizowaniu dostaw będzie to już tylko 5,3 roku.

Powiązane treści