Bydgoszcz
15C
Słonecznie
72% wilgotność
Wiatr: 4km/h WNW
H 15 • L 15
21C
Sob
24C
Nd
23C
Pon
19C
Wt
15C
Sr
PILNE: Utrudnienia w ruchu przy CH Rondo. W związku z pracami drogowymi wyłączony jest jeden pas ruchu
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaNowy rozkład jazdy na kolei. Zarówno w regionie, jak i w kraju [SONDA]
Flirt Bydgoszcz Główna
12.12.2015 | 16:44

Nowy rozkład jazdy na kolei. Zarówno w regionie, jak i w kraju [SONDA]

W niedzielę, 13 grudnia zacznie obowiązywać nowa siatka połączeń kolejowych na terenie całego kraju.

Na zdjęciu: Połączenia do Bydgoszczy będą obsługiwane przez flirty, nowoczesne pociągi wyprodukowane przez konsorcjum Newag i Stadler.

Fot. Eryk Dominiczak

Od niedzieli pasażerowie podróżujący koleją otrzymają do dyspozycji zmodyfikowaną siatkę połączeń i zmieniony rozkład jazdy. Nie inaczej będzie na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.

Pociągów ma być więcej, podróż ma być krótsza, a bilety – tańsze – tak w wielkim skrócie ma wyglądać kolejowa rzeczywistość po wprowadzeniu korekt w rozkładach jazdy, co nastąpi już za kilka godzin. Przykład – jeszcze w sobotę pociąg klasy InterCity „Kopernik” ma pokonać trasę z Bydgoszczy do Warszawy w czasie trzech godzin i 44 minut. W niedzielę ma mu to zająć już jedynie trzy godziny i minutę. Dodatkowo, do obsługi połączenia ze stolicą oddelegowane zostaną zakupione przez spółkę PKP Intercity pociągi typu Flirt wyprodukowane przez polsko-szwajcarskie konsorcjum złożone z firm Newag i Stadler.

Skrócenie czasu jazdy, jak zapewnia PKP, jest związane nie tylko z nabyciem nowoczesnego taboru, ale również inwestycjami w infrastrukturę. Poprawa ma być zauważalna na wielu trasach i objąć także miasto nad Brdą. Oprócz wspomnianego połączenia z Warszawą, pociągi trasowane przez Bydgoszcz mają osiągać prędkość do 160 kilometrów na godzinę choćby w relacji północ – południe – od Gdyni do Katowic. Wszystkie informacje dotyczące połączeń i czasu przejazdu można znaleźć na stronie www.rozklad-pkp.pl, a także w nowej witrynie www.portalpasazera.pl.

Jak oceniasz jakość połączeń kolejowych w regionie?

Zobacz rezultat

Zmiany na kolei nie dotyczą jednak wyłącznie połączeń dalekobieżnych, ale również te regionalne. Budzącą największe kontrowersje zmianą jest przekazanie przejazdów na liniach zelektryfikowanych (między innymi Bydgoszcz – Nakło, Bydgoszcz – Twarda Góra) spółce Przewozy Regionalne na mocy umowy powierzenia, a nie – w konsekwencji przetargu. Marszałek Piotr Całbecki nie wycofał się ze swoich zapowiedzi i – mimo niekorzystnego wyroku sądu administracyjnego w Bydgoszczy – delegował PR do obsługi wspomnianych połączeń.

Arriva, która dotąd za nie odpowiadała, również zmieniła swoją siatkę połączeń. Nadal będzie funkcjonował bezpośredni pociąg z Bydgoszczy do Grudziądza, tyle że nie pojedzie on przez Laskowice Pomorskie, ale przez Unisław i Chełmżę. Spółka rezygnuje ponadto z oferty Kolej + Bus, która umożliwiała dotarcie z Bydgoszczy do Chełmna przez Terespol Pomorski i Świecie. Spółka poinformowała ponadto, że bilety na obsługiwane przez nią dotąd trasy zakupione przed 13 grudnia zachowują po tej dacie ważność w pociągach PR. Arriva wzmacnia ponadto weekendową ofertę na trasie z miasta nad Brdą do Tucholi oraz Chojnic.

Zwiększenie liczby kursów oferuje w nowym rozkładzie jazdy także spółka Przewozy Regionalne. Z dwóch do czterech par wzrośnie liczba połączeń między Bydgoszczą a Trójmiastem. Dodatkowe składy pojawią się również na szlaku łączącym obie stolice województwa kujawsko-pomorskiego z Olsztynem.

Pasażerów czeka od niedzieli obniżka cen biletów. Jak już informowaliśmy, wprowadzona zostanie jednolita taryfa – za pierwszy kilometr pasażerowie zapłacą 2,50 zł, za każdy kolejny – 13 groszy. Z kolei bilet miesięczny będzie kosztował równowartość trzydziestu połączeń jednorazowych.

Powiązane treści