Bydgoszcz
13C
87% wilgotność
Wiatr: 5km/h SSE
H 13 • L 13
12C
Sob
11C
Nd
11C
Pon
7C
Wt
5C
Sr
Kolizja samochodu osobowego z tramwajem linii nr 4 na Szpitalnej. Ruch w kierunku pętli Glinki wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaPat w sprawie przebudowy ul. Kolbego? Czy Osowa Góra coś wskóra? [ZDJĘCIA]
IMG_0757 (Copy)
31.03.2017 | 22:40

Pat w sprawie przebudowy ul. Kolbego? Czy Osowa Góra coś wskóra? [ZDJĘCIA]

Debata mieszkańców Osowej Góry, była krzykiem o liczenie się z ich głosami.

Na zdjęciu: Taka jest propozycja ZDMiKP dotycząca przebudowy ulic w Osowej Gorze.

Fot. Stanisław Gazda

Zebraliśmy się tu po to, żeby wyrazić swój sprzeciw wobec traktowania nas, przedstawicieli prawie wszystkich rad osiedli przez ZDMiKP jako „ściemniaczy”, pozbawienia nas, mieszkańców osiedla Osowa Góra prawa do wypowiedzi poprzez wyznaczenie na konsultację zaledwie dwóch tygodni, co nota bene jest niezgodne z uchwałą Rady Miasta. Jak odpuścimy i przegramy, to na początek upadną przedsiębiorcy, którym zagrożono likwidacją dojazdu do ich posesji – powiedział nam tuż przed debatą przewodniczący RO Radosław Ginther.

A całe to zamieszanie spowodowały przygotowania drogowców do przebudowy ulicy Maksymiliana Kolbego na odcinku pomiędzy ulicami Kormoranów i Grunwaldzką, w tym poszerzenie jezdni o bus-pas, który sfinansowany ma zostać ze środków unijnych. Mieszkańcom na wyrażenie opinii o planowanej przebudowie dano tylko 14 dni.

To są tzw. konsultacje, które jednak konsultacjami nie są – komentował je Ginther, który wspomniał także o złym doświadczeniu wyniesionym z bezpośrednich rozmów z przedstawicielami ZDMiKP:

Próbowali państwa szantażować, chodzi mi o mieszkańców ulicy Gawroniej. Jasno powiedziano, że nie będziecie mieli dojazdów do ulicy Kolbego. Pan Maciej Gust obraził też prawie wszystkie rady osiedla twierdząc, że potrafią one tylko ściemniać. Złożyłem na ręce prezydenta miasta skargę na dyrektora Gusta. Wystąpiłem też o przedłużenie terminu konsultacji.

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, iż planowane poszerzenie ulicy Kolbego o jeden pas zmieni charakter tej ulicy – dojdzie bowiem do likwidacji dojazdu do firm, sklepów, kwiaciarni, pasaży handlowych itp. znajdujących się przy ul. Kolbego.

Zdaniem pierwszego z zabierających głos mieszkańców osiedla – nie byłoby tego problemu, niepotrzebny byłby żaden bus-pas, gdyby wzięto pod uwagę zbudowanie bezkolizyjnego skrzyżowania z ulicą Grunwaldzką w kierunku miasta. Takie plany znane były już nawet 30 lat temu!

Trzeba wymusić na mieście budowę bezkolizyjnego skrzyżowania wyprowadzającego w kierunku miasta – podkreślał mężczyzna mieszkający od dawna na Osowej Górze.

To rozwiązanie znaczna część uczestniczących w debacie uznała za jedynie słuszne. Pozostali uparli się jednak, by pastwić się na bus-pasie.

Korki będą nadal, bo tym pasem będą jeździć tylko same autobusy. Sami widzimy ile ich tu jeździ. Ten bus-pas przez większą część dnia będzie pusty! Nawet jeżeli będzie, to jakie z niego będą korzyści? O ile może przyspieszyć przejazd na tak krótkim odcinku? Jeżeli o trzy minuty, to góra – mówiła jedna z mieszkanek.

Z bus-pasa, to jedynie ucieszą się taksówkarze! – padło z sali takie właśnie stwierdzenie.

Ulica Kolbego powinna być co najmniej trzy razy szersza niż jest – rzucił któryś z zebranych – przecież dwa powiaty wjeżdżają tą ulicą do miasta!

A jeszcze wepchnięcie tam ścieżki rowerowej…Genialne! Rowerzyści przy swoim wysiłku będą sobie intensywnie wdychać spaliny…A wystarczyłoby poprowadzić ją przez las i spiąć ją ze ścieżką, która prowadzi do Koronowa. Wówczas mielibyśmy fajny układ ścieżek rowerowych – padła wreszcie jakaś konkretna propozycja. Trudno się dziwić, że zabierający głos zasłużył sobie na brawa.

I gdy tak ścierały się racje przedsiębiorców, przeciwników bus-pasa z pomysłodawcami rozwiązań typu mini-ronda i właściwa synchronizacja sygnalizacji świetlnej oraz wnioskującymi do ZDMiK o wykonanie symulacji bezpieczeństwa jazdy – wstał młody człowiek i zaskoczył wszystkich.

Nie możemy sobie pozwolić na bojkotowanie bus-pasa, tylko dlatego, że nie będziemy z niego korzystać. Ale zauważmy, że jeżeli byłby ten bus-pas, to autobusy będą jeździły szybciej, więcej z państwa zaczęłoby korzystać z komunikacji miejskiej, co sprawiłoby, że jeździłoby mniej samochodów, mniej korkowałyby się ulice, nie wspominając o ekologii. Nie bojkotujmy tego bus-pasa dla naszego dobra.

Już w trakcie spotkania jeden z mieszkańców poinformował o mailu z ZDMiKP, który zdecydował się przedłużyć konsultacje o kolejne dwa tygodnie, do 13 kwietnia. Ta wiadomość nie zadowoliła przewodniczącego Rady Osiedla Osowa Góra, uważającego, że po zmianie decyzji, i wciąż zgodnie z zapisem uchwały nr XXII/155/07 RM Bydgoszczy z dnia 30.05. 2007 r., powinien obowiązywać termin trzydziestodniowy.

Owoce spotkania? Pojawiła się propozycja wyznaczenia reprezentacja mieszkańców na kolejne rozmowy z urzędnikami ZDMiKP. Ale też wyrażono gotowość do zorganizowania spotkania mieszkańców Osowej Góry z przedstawicielami ZDMiKP w obecności gospodarza miasta. Bo być, wysłuchać, zobaczyć jakie problemy mają mieszkańcy tej dzielnicy – to łatwiej ich zrozumieć.

Mieszkający w Osowej Górze będą mieć także możliwość składania propozycji i uwag bezpośrednio do ZDMiKP. Te znane będą również Radzie Osiedla, która zbierze je w jeden oficjalny dokument i prześle ZDMiKP do rozpatrzenia.

My stanowisko ZDMiKP przekażemy naszym Czytelnikom w przyszłym tygodniu.

Powiązane treści