Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pesa blisko kolejnego kontraktu. Jej pociągi znowu mogą wyjechać za granicę

Dodano: 18.07.2018 | 17:31
Pesa targi UTP

Wartość nowych umów może sięgnąć nawet 500 milionów złotych.

Na zdjęciu: PESA realizuje bądź będzie realizowała w najbliższym czasie zamówienia dla kilku klientów, m.in. Deutsche Bahn czy PKP. Do tego mogą dojść kolejne kontrakty z kraju i z zagranicy.

Fot. archiwum

Trenitalia jest zainteresowana pozyskaniem kolejnych pociągów ATR od Pesy, a także serwisowaniem tych dostarczonych wcześniej przez bydgoskiego producenta. Dla powołanej wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju spółki Rail Capital Partners ma on zbudować z kolei kolejne lokomotywy Gama – poinformował „Rynek Kolejowy”. 

Ustalenia portalu oznaczają powiększenie portfela zamówień Pesy do ponad 4 miliardów złotych. Zdaniem „Rynku Kolejowego” w chwili obecnej bydgoska spółka realizuje bowiem kontrakty i zamówienia o wartości 3,9 mld złotych (przedstawiciele PFR, który ma stać się niebawem niemal wyłącznym udziałowcem Pesy, deklarowali umowy na ok. 3,5 mld zł). Różnice mają wynikać z różnej metodologii liczenia potencjalnych przychodów.

Bez względu na to nowe zamówienia nowe kontrakty – ze wspomnianymi Trenitalia oraz Rail Capital Partners – mają przynieść firmie blisko pół miliarda złotych przychodu. Dla Włochów Pesa zbudowałaby kolejne pociągi ATR oraz wykonała przeglądy tych wcześniej dostarczonych na Półwysep Apeniński, RCP z kolei pozyskałaby do dzierżawy kolejne lokomotywy typu Gama.

We wtorek Pesa wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju zadeklarowała, że ten ostatni stanie się właścicielem 99,8 procent udziałów spółki. Efektem będzie dokapitalizowanie jej kwotą 300 mln zł, a łącznie na konto producenta taboru z miasta nad Brdą ma trafić nawet 1,5 mld zł na realizację aktualnych zobowiązań. Wśród nich – umowy na dostawę spalinowych Linków dla Deutsche Bahn, który jest największym kontrahentem firmy.

„Rynek Kolejowy” przypomina ponadto, że lista umów Pesy byłaby dłuższa, ale unieważnione zostały przetargi na dostawy pojazdów dla województwa lubelskiego oraz Kolei Dolnośląskich. Bydgoska spółka złożyła najkorzystniejsze propozycje w postępowaniach, ale przekroczyły one kosztorys.