Bydgoszcz
1C
Słonecznie
64% wilgotność
Wiatr: 1km/h WSW
H 1 • L 1
5C
Sob
5C
Nd
8C
Pon
14C
Wt
15C
Sr
PILNE: Źle zaparkowany pojazd na ul. Chodkiewicza. Tramwaje linii nr 4 i 6 skierowane zostały na Las Gdański.
Metropolia BydgoskaBydgoszczBiznesPesa ma pomysł na rozwój. „Jej strategia to przepis na sukces gospodarczy Polski”
Podpisanie umowy Pesy z Polskim Funduszem Rozwoju - LG (20)
16.05.2016 | 17:04

Pesa ma pomysł na rozwój. „Jej strategia to przepis na sukces gospodarczy Polski”

PESA Bydgoszcz S.A. i Polski Fundusz Rozwoju S.A. zawarły umowę o inwestycji w spółkę Rail Capital Partners.

Na zdjęciu: Uroczyste podpisanie umowy odbyło się w Hali Prób i Uruchomień w Rynkowie.

Fot. Leszek Grabowski

Wynajem lokomotyw oferowany przez nowo powstałą spółkę Rail Capital Partnerts z o.o. ma umożliwić rozwój Pesie, a przewoźnikom pozwoli uniknąć niepotrzebnych wydatków. Umowę między bydgoską firmą a Polskim Funduszem Rozwoju uroczyście podpisano w poniedziałek.

– To zaszczyt być tutaj, w firmie ze 160-letnią tradycją, która od 15 lat przeżywa okres dynamicznego rozwoju. Strategia Pesy to przepis na sukces gospodarczy Polski – rozpoczął konferencję prasową Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. Kierowana przez niego instytucja wraz z bydgoską firmą zawarły umowę o inwestycji w spółkę Rail Capital Partners z o.o., która zajmie się wynajmem lokomotyw produkowanych w bydgoskich zakładach.

Spółka będzie początkowo oferować lokomotywy Gama Marathon. Pierwszy pojazd trafi do najmu w I kwartale przyszłego roku, a pozostałe będą do dyspozycji przewoźników w ciągu dwóch lat. – Potrzeby rynku są dużo większe. Wierzymy też, że Pesa będzie wychodzić za granicę i oferować współpracę kontrahentom spoza Polski – tłumaczy Borys. W przyszłości Rail Capital Partners planuje poszerzyć ofertę o lokomotywy spalinowe i lokomotywy elektryczne wielosystemowe, a formuła dzierżawy ma pozwolić przewoźnikom (przede wszystkim towarowym) uniknąć jednorazowego wydatku oraz dopasować długość trwania okresu dzierżawy taboru do długości kontraktów przewozowych. – Pesa zawsze dostosowuje się do klientów i teraz będzie tak samo. Jeżeli klient będzie chciał lokomotywę na dłużej, to udostępnimy mu ją. Jeśli będzie chciał ją kupić, tak będzie – tłumaczył Ireneusz Kozłowski, szef marketingu lokomotyw Pesy.

Podobne rozwiązania najmu są już stosowane w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Prezes PESA Bydgoszcz S.A., Tomasz Zaboklicki, wyraził nadzieję, że współpraca z PFR przyniesie korzyści nie tylko jego firmie, ale też przewoźnikom. – Bez tego przedsięwzięcia nie wiadomo, jaki los czekałby przewoźników. Dla nas oznacza to wyższą jakość działań. Dotąd sprzedawaliśmy pojazdy bezpośrednio do użytkownika. Teraz będzie to znacznie bardziej złożone. Potrzebne będzie finansowanie zewnętrzne, finansowanie własne i ulokowanie pojazdów u przewoźnika – tłumaczył Zaboklicki.

Jak zapewniał Borys, branża kolejowa może być istotną dźwignią rozwoju polskiej gospodarki. Na infrastrukturę kolejową przeznaczone jest ponad 60 miliardów złotych. Inwestować trzeba też w tabor. Aby go skutecznie odnowić, w najbliższych latach na torach powinno pojawić się dwieście nowych lokomotyw.

Podczas konferencji zorganizowanej z okazji podpisania umowy głos zabrał także Piotr Król, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. rozwoju infrastruktury transportowej i przemysłu. – Gratuluję prezesowi Zaboklickiemu kolejnego przedsięwzięcia, którego się podejmuje i jestem przekonany, że zakończy się sukcesem. Podziękowania należy skierować też do Polskiego Funduszu Rozwoju. Trudno o lepszy wybór miejsca rozpoczęcia działań niż Pesa – mówił poseł, który dodał, że cieszy się, iż jego zespół parlamentarny może towarzyszyć temu przedsięwzięciu. – Mam taką skromną satysfakcję, że nasza bydgoska perła, jaką jest Pesa, znowu się wzmacnia – zapewniał Król.

Powiązane treści