Bydgoszcz
21C
Słonecznie
60% wilgotność
Wiatr: 3km/h NE
H 21 • L 21
19C
Sr
16C
Czw
20C
Pt
19C
Sob
15C
Nd
PILNE: Utrudnienia w ruchu przy CH Rondo. W związku z pracami drogowymi wyłączony jest jeden pas ruchu
Metropolia BydgoskaBydgoszczBiznesPesa wykluczona z dwóch krajowych przetargów? Poseł Piotr Król interweniuje u wicepremiera Morawieckiego
Piotr Król, Jerzy Polaczek
07.05.2016 | 11:01

Pesa wykluczona z dwóch krajowych przetargów? Poseł Piotr Król interweniuje u wicepremiera Morawieckiego

Na zdjęciu: Poseł Piotr Król w towarzystwie byłego ministra transportu Jerzego Polaczka podczas wizyty w siedzibie Pesy.

Fot. Leszek Grabowski

– Zapisy przetargów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz województwa zachodniopomorskiego, które wykluczają z postępowania bydgoską Pesę, są niedopuszczalne i sprzeczne z rodzimym interesem publicznym – uważa poseł Prawa i Sprawiedliwości Piotr Król. I wnioskuje w piśmie do wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego o „pilną interwencję” w tej sprawie.

O co dokładnie chodzi? W kwietniu ogłoszone zostały trzy duże przetargi na dostawy taboru kolejowego. Postępowania przygotowała wspomniana ŁKA, Zachodniopomorskie oraz Koleje Śląskie. Łącznie, szukają oni dostawców na niemal (docelowo – nawet ponad) pięćdziesiąt pojazdów. Tyle że zapisy dwóch pierwszych postępowań wykluczają z grona potencjalnych kontrahentów Pesę.

Dlaczego? ŁKA oraz Urząd Wojewódzki Województwa Zachodniopomorskiego umożliwiają bowiem przystąpienie do przetargu wyłącznie firmom, które wprowadziły na rynek pojazdy szynowe wyposażone w ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem; rozwiązanie na rzecz kompatybilności systemów w różnych krajach) oraz posiadające certyfikat TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności), czyli spełniające wytyczne Komisji Europejskiej w zakresie konstrukcji, bezpieczeństwa, przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wymagań ekologicznych. Posiadają je już producenci Flirtów (Newag/Stadler) oraz Pendolino (Alstom).

Pesa wspomnianego certyfikatu TSI jeszcze nie posiada. Jak zapewnia jednak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Maciej Grześkowiak, szef zespołu public relations firmy, bydgoski producent będzie posiadał spełniający wszystkie wymagania pojazd Elf 2, a formalnie staną się one obowiązujące dopiero w połowie 2017 roku. – Jedyne, o co zabiegamy, to możliwość złożenia ofert w obu przetargach – dodaje Grześkowiak.

Bydgoską Pesę w tych staraniach wsparł w piątek poseł Piotr Król. W swojej interpelacji skierowanej do wicepremiera Morawieckiego parlamentarzysta wskazuje na zabiegi zastosowane w obu przetargach. „Wprowadzenie do SIWZ (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – dod. red.), nigdy dotąd niestosowanych w takiej formie, zapisów wykluczających udział PESA w postępowaniu, podważa ideę uczciwej konkurencji” – pisze Król. I dodaje, że niepokoi go fakt, iż na starcie wydatkowania środków z nowej perspektywy unijnej „obserwujemy praktyki, które (…) mogą doprowadzić do wyeliminowania polskich przedsiębiorstw z rynku”.

W dokumencie skierowanym do ministra rozwoju oraz przekazanym do wiadomości ministra Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury i budownictwa, poseł Król zawarł również szereg pytań dotyczących Prawa zamówień publicznych. Pyta między innymi, czy samorządy posiadają odpowiednią wiedzę z zakresu projektowania zapisów przetargowych, jakie Ministerstwo Rozwoju posiada instrumenty nadzoru nad takimi działaniami i czy obecna sytuacja nie powinna spowodować prac nad nowelizacją Ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie eliminowania zjawiska ograniczania konkurencji. „Biorąc pod uwagę, że stwierdzone naruszenie konkurencji na etapie otwarcia ofert będzie nieusuwalne, zwracam się do Pana Premiera (pisownia oryginalna – red.) z prośbą o podjęcie pilnej interwencji w tej sprawie” – kończy członek sejmowej Komisji Infrastruktury.

Do tematu wrócimy.

Powiązane treści