Bydgoszcz
3C
Słonecznie
51% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 6 • L 0
14C
Pon
14C
Wt
16C
Sr
19C
Czw
21C
Pt
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaPłatność kartą za bilety do kontroli. Jak operator i ZDMiKP tłumaczą się z usterek?
open payment system bilety kartą bydgoszcz
14.11.2018 | 09:08

Płatność kartą za bilety do kontroli. Jak operator i ZDMiKP tłumaczą się z usterek?

Na zdjęciu: Urządzenia umożliwiające zakup biletów kartą płatniczą pojawiły się w bydgoskich autobusach i tramwajach w październiku.

Fot. BB

– W bydgoskim systemie poboru opłat za przejazd komunikacją miejską w ramach Open Payment System notujemy jedynie sporadyczne przypadki awarii biletomatów – twierdzi Mennica Polska, operator wprowadzonego niedawno systemu płatności zbliżeniowych za bilety. Mieszkańcy oraz kierowcy autobusów zwracają jednak uwagę, że nowe terminale są zablokowane dość często.

Nowa opcja zakupu biletu za przejazd komunikacją miejską ruszyła w nocy z 9 na 10 października. Początkowo była dostępna jedynie w pojazdach przewoźnika Irex-Trans, obsługującego linie 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73 i 76. Obecnie automaty znajdują się także w pozostałych autobusach i tramwajach (w dwuwagonowych składach Konstal – jedynie w pierwszym wagonie).


CZYTAJ WIĘCEJ: Jak działa płatność kartą za bilety komunikacji miejskiej? Zobacz film!


Po miesiącu funkcjonowania systemu jego operator – Mennica Polska – podał pierwsze dane dotyczące sprzedaży biletów. Przedstawiciele firmy podkreślają, że wyniki nowego kanału dystrybucji są „korzystne”. – Odnotowane na przestrzeni pierwszego miesiąca dane sprzedażowe świadczą o sukcesie wdrożenia. W ciągu zaledwie 31 dni funkcjonowania systemu pasażerowie prawie 14.000 razy wybrali elektroniczną formę biletu i skorzystali z nowoczesnego biletomatu – mówi Jacek Kosiński, dyrektor działu handlowego płatności elektronicznych Mennicy. Firma, co oczywiste, chwali działanie Open Payment System. Tyle że w praktyce sprawa wygląda zupełnie inaczej.

Pomimo szybkiej instalacji biletomatów w pojazdach należących do Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, ich funkcjonowanie pozostawia wiele do życzenia. Od początku funkcjonowania Open Payment System otrzymywaliśmy od czytelników sygnały, że na terminalach pojawia się komunikat „Kasownik zablokowany. Przerwa techniczna”. Pojawiał się on niezależnie od pojazdu, w którym był zainstalowany – MetropoliaBydgoska.PL zaobserwowała usterkę zarówno w tramwajach typu Swing z najnowszej dostawy (prowadzonej w ramach budowy linii wzdłuż ulicy Kujawskiej), jak i autobusach marki Solaris należących do MZK i Solbusach Irex-Trans.

Negatywne opinie na temat systemu mają też pracownicy komunikacji miejskiej. Na facebookowej grupie „Transport publiczny w Bydgoszczy i nie tylko” zaczęli, wraz z pasażerami, wrzucać zdjęcia obrazujące usterki systemu. Wraz z umożliwieniem zakupu biletu kartą nastąpiła też zmiana czytników dla kontrolerów – jednak one także odmawiają posłuszeństwa.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: Bydgoska firma produkuje ładowarki do samochodów elektrycznych. Staną w całym kraju


Co na to Mennica Polska? Po pojawieniu się komunikatu prasowego o pierwszym miesiącu funkcjonowaniu OPS zapytaliśmy, jak firma odnosi się do pojawiających usterek. Operator systemu uważa, że uniemożliwienie zakupu biletu w formie płatności zbliżeniowej zdarza się incydentalnie.

W bydgoskim systemie poboru opłat za przejazd komunikacją miejską w ramach Open Payment System notujemy jedynie sporadyczne przypadki awarii biletomatów. Problemy w tak niskiej skali (przykładowo, w piątek, 9 listopada pojawiły się one jedynie w jednym na 308 pojazdów) stanowią standardowy margines błędu technicznego, który oczywiście nieustannie próbujemy zmniejszyć, i który spada wraz z wydłużaniem się okresu funkcjonowania systemu w danym mieście – twierdzi Mennica Polska.

Spółka podkreśla, że informacje o wymienionych awariach otrzymuje bardzo rzadko. – Każde takie zgłoszenie wiąże się z natychmiastową interwencją naszego działu technicznego w celu przywrócenia normalnego trybu działania biletomatu. Sami również monitorujemy na bieżąco pracę urządzeń i w sytuacji wystąpienia awarii serwis podejmuje stosowne działania – podkreśla Mennica w przesłanym nam stanowisku.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej także zaobserwował przypadki zablokowania kasowników. Ale deklaruje, że na bieżąco z nimi walczy. – Po dokładnym sprawdzeniu przy współudziale operatora systemu, w sumie zanotowaliśmy kilka przypadków zawieszenia systemu. Posługując się obrazem – pisząc, wygląda to podobnie, jak zanik sieci w telefonii komórkowej na chwilę tracimy łączność spowodowaną słabszym sygnałem. Oczywiście wszyscy odnotowujemy, wszelkie przypadki, eliminujemy niedoskonałości dążąc do perfekcji – twierdzi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP.

A jak Ty oceniasz działanie Open Payment System w Bydgoszczy? Komentuj na naszym Facebooku! Czekamy też na Wasze maile: redakcja@metropoliabydgoska.pl


Powiązane treści