Bydgoszcz
7C
Niebo częściowo zachmurzone
93% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 7 • L 7
16C
Czw
16C
Pt
16C
Sob
21C
Nd
19C
Pon
Kolizja samochodu osobowego z tramwajem linii nr 4 na Szpitalnej. Ruch w kierunku pętli Glinki wstrzymany.
Metropolia BydgoskaPowiat BydgoskiInwestycjePod Bydgoszczą ma powstać rondo turbinowe. Ale są znaki zapytania
Szubińska, DW 223 - LG (2)
09.02.2016 | 18:15

Pod Bydgoszczą ma powstać rondo turbinowe. Ale są znaki zapytania

Na zdjęciu: Droga wojewódzka 223 łączy plac Poznański na terenie Bydgoszczy z węzłem Białe Błota.

Fot. Leszek Grabowski

Poprawa bezpieczeństwa oraz ułatwienie połączenia między ulicą Szubińską a Trzcińcem z jednej strony, a Miedzyniem – z drugiej – taki jest cel budowy jednego z pierwszych w regionie kujawsko-pomorskim rond turbinowych w ciągu ulicy Szubińskiej na drodze wojewódzkiej nr 223. I choć pozwolenie na budowę już zostało wydane, to ciągle nie wiadomo, kiedy faktycznie ruszą prace.

Pomysł powstanie specyficznego, bezkolizyjnego ronda nie jest nowy – liczy sobie już kilka lat. Z różnym natężeniem pojawiają się więc pytania o realizację tej inwestycji. Miałaby ona umożliwić połączenie alei Ofiar Hitleryzmu (droga gminna na terenie Białych Błot łącząca ul. Szubińską z górnym tarasem Miedzynia) z DW nr 223, ale także kontynuację jazdy w stronę Trzcińca. I to bez konieczności dojazdu do rogatek Bydgoszczy i przejazdu trasą równoległą do linii kolejowej biegnącej w stronę Inowrocławia.

Zasadniczym problemem przy realizacji budowy ronda jest konieczność współpracy kilku podmiotów – każda z odnóg skrzyżowania jest bowiem administrowana przez inny szczebel samorządów. Aleja Ofiar Hitleryzmu to – jak wspomnieliśmy – droga gminna, trasa do Trzcińca i dalej – do Ciela i Kruszyna Krajeńskiego to już droga powiatowa, a nadzorem nad DW nr 223 zajmuje się, co oczywiste, Zarząd Dróg Wojewódzkich. A to oznacza, że na każdym z partnerów inwestycji spoczywałby ciężar wykonania własnej części zadania. Także finansowy. – Koszt realizacji przebudowy w porozumieniu z gminą Białe Błota oraz powiatem bydgoskim szacujemy na ponad 16 milionów złotych – mówi nam Michał Sitarek z ZDW.

I to właśnie pieniądze są obecnie największym znakiem zapytania powiązanym z budową ronda. Co więcej, w zasadzie jedynym, bo w ubiegłym roku udało się zebrać kompletną dokumentację i złożyć – z sukcesem – wnioski o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Kolejny krok to zabezpieczenie źródeł finansowania poszczególnych elementów budowy. Tyle że w tegorocznych budżetach gminy Białe Błota oraz powiatu bydgoskiego na ten cel nie zaplanowano ani złotówki. – Dlatego na razie zmuszeni jesteśmy wstrzymać się z rozpoczęciem tego przedsięwzięcia – podkreśla Sitarek.

Na jak długo? Tego nie wiadomo. Tym bardziej że z wypowiedzi władz regionu wynika, że chcą one powiązać rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 223 ze zmianami przy węźle Białe Błota, który do 2019 roku będzie częścią drogi ekspresowej S5. W odpowiedzi na pytanie bydgoskiego radnego Jarosława Wenderlicha Dariusz Kurzawa, członek zarządu województwa, poinformował, że w planach jest nawet zmiana klasyfikacji DW nr 223 na drogę krajową. „Podjęliśmy w tym względzie rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Droga łączy bowiem największe miasto regionu z planowanym węzłem drogi ekspresowej” – pisze Kurzawa.

Jak dodaje Michał Sitarek z ZDW, dodatkowym argumentem na przemianowanie drogi na „krajówkę” jest bardzo duże natężenie poruszających się nią pojazdów sięgające 17 tysięcy aut na dobę. – Umożliwiłoby to jednocześnie finansowanie jej przebudowy w dużej części w oparciu o środki budżetu państwa – tłumaczy. Rozmowy w tym względzie nie są, jak ustaliliśmy, zbyt zaawansowane. – Na konkrety jest jeszcze za wcześnie. Wniosek, który jest formalnym początkiem procedury zmiany klasyfikacji drogi, nie jest przez nas obecnie rozpatrywany – mówi portalowi MetropoliaBydgoska.PL Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Czym jest rondo turbinowe?

Jest to rodzaj ronda, na którym nie przecinają się szlaki pasów: wewnętrznego i zewnętrznego. Kierowca już przed wjazdem na nie musi – dzięki umiejscowionym przed rondem znakom – zdecydować, w którą odnogę skrzyżowania chce wjechać. Pierwsze tego typu rondo powstało pod koniec lat 90. ubiegłego wieku na terenie Holandii. Schemat organizacji ruchu prezentuje grafika poniżej (źródło: Wikipedia / wolna licencja).

rondo_turbinowe_schemat

Powiązane treści