Bydgoszcz
7C
Niebo głównie zachmurzone
93% wilgotność
Wiatr: 3km/h WSW
H 7 • L 7
10C
Pon
7C
Wt
7C
Sr
9C
Czw
10C
Pt
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCIPolicja ma problem. Z flotą samochodową, co wytyka NIK
policja_radiowóz - na sygnale_maciej rejment
21.02.2018 | 10:30

Policja ma problem. Z flotą samochodową, co wytyka NIK

Raport dotyczył lat 2015-2016.

Na zdjęciu: Średnia wieku policyjnych aut wynosi od siedmiu do 8,5 roku. Jedna czwarta z nich przejechała ponad 200 tysięcy kilometrów.

Fot. Maciej Rejment

Policja ma problem. Z samochodami. Jak wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli, funkcjonariusze mają za mało służbowych pojazdów. A te radiowozy, które są na stanie policji, są wyeksploatowane.

Z danych NIK wynika, że blisko jedna czwarta radiowozów przejechała ponad dwieście tysięcy kilometrów, a co siódmy pojazd powinien całkowicie zniknąć z polskich dróg. Co gorsza, średnio co trzeci policyjny pojazd uległ uszkodzeniu, a większość funkcjonariuszy nie przeszła przeszkolenia z technik doskonalenia jazdy.

Kontrolerzy NIK w latach 2015-2016 dokonali szczegółowej kontroli zarówno w komendzie głównej, jak i trzech komendach wojewódzkich oraz ośmiu powiatowych i miejskich. Liczba zakupywanych samochodów spadała. Najwięcej, bo ponad 3,7 tys. aut zakupiono w 2009 roku, ale już w 2016 r., policję wzmocniło niespełna 1660 pojazdów. Jak wynika z danych, policja użytkowała w kontrolowanym okresie ponad 21 tysięcy sztuk sprzętu transportowego. Aż 92% jednostek w kraju nie dysponowało sprzętem transportowym na poziomie, który odpowiadał ustalonym normom. W 23 z 25 jednostek policji, do ustalonych dla nich norm brakowało na koniec 2015 r. – 593 pojazdów, a na koniec 2016 r. niedobory wyniosły – 636 sztuk.

Stan samej floty również pozostawia wiele do życzenia. Średni wiek użytkowanych „furgonów” wynosił 8,5 roku, osobowych terenowych – niemal osiem, zaś osobowych – około siedmiu lat. Również w anonimowych ankietach policjanci przyznawali, że liczba sprzętu transportowego oraz jego stan techniczny nie były wystarczające do prawidłowej realizacji zadań. – Ponad 46% ankietowanych funkcjonariuszy wskazało także na ograniczoną dostępność pojazdów służbowych. Według ankietowanych wpływało to głównie na konieczność zmiany terminu realizacji zadań i wydłużenie czasu reakcji na zgłoszenie – czytamy w raporcie.

My dopytaliśmy, jak sytuacja wygląda w kujawsko-pomorskim. Podinsp. Monika Chlebicz przesłała nam dane, z których wynika, że średnia wieku aut osobowych i osobowych terenowych to dziewięć lat, zaś „furgonów” – prawie dziesięć. Przypomniała, że w ubiegłym roku na policyjne wyposażenie trafiło w ubiegłym roku 48 samochodów, a w tym – kolejne dziewięć. – Z tego, co nam wiadomo, także w tym roku zakupy floty dla naszej jednostki będą realizowane – zapewniła rzecznik kujawsko-pomorskiej policji.

Na terenie naszego regionu, policyjne zaplecze obsługowo-naprawcze było skromne. Do dyspozycji były po jednej stacji: kontroli pojazdów oraz obsługi, a także cztery punkty obsługi technicznej. – Wszystkie skontrolowane stacje obsługi pojazdów nie posiadały części podstawowego wyposażenia, specjalistycznych urządzeń oraz narzędzi umożliwiających pełną diagnozę usterek, a następnie naprawę zaawansowanych technologicznie pojazdów – dodano w dokumencie. – Braki w podstawowym wyposażeniu stwierdzono również w 3/4 skontrolowanych policyjnych punktów obsługi technicznej. Izba odnotowała także problemy z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników w policyjnych warsztatach – podkreśliła NIK. Dochodziło też do nieprawidłowości przy zakupie części zamiennych, a przy zlecaniu napraw samochodów wielokrotnie naruszano przepisy o zamówieniach publicznych.

We wniosku końcowym, NIK apeluje do komendantów wojewódzkich o wzmocnienie nadzoru nad gospodarką transportową i dokonanie analizy potrzeb dotyczących posiadania zezwoleń do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.

Na raport NIK zareagowało ministerstwo spraw wewnętrznych. MSWiA przekazało, że na modernizację służb mundurowych, w tym na zakup sprzętu w tym roku ma zostać przekazanych blisko 9 mld zł, z czego ponad 6,1 mld zł ma otrzymać policja. Przedstawiciel komendy głównej napisał na twitterze, że tylko w ubiegłym roku za przeszło 129 mln zł zakupiono 1347 pojazdów, a w tym roku za prawie 100 mln zaplanowano zakup kolejnych 1100 aut.

Powiązane treści