Bydgoszcz
1C
Niebo głównie zachmurzone
94% wilgotność
Wiatr: 3km/h SSW
H 1 • L 1
-1C
Sob
0C
Nd
0C
Pon
-1C
Wt
2C
Sr
Kolizja samochodu osobowego z tramwajem linii nr 4 na Szpitalnej. Ruch w kierunku pętli Glinki wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczEdukacjaPolski system oświaty się zmienia. Czy na lepsze?
Jedynka - EDU - fot. Stanisław Gazda
20.08.2016 | 12:51

Polski system oświaty się zmienia. Czy na lepsze?

Pierwsze zmiany rozpoczną się już w tym roku szkolnym.

Na zdjęciu: Nowa reforma edukacji zakłada wygaszanie gimnazjów i zastąpienie ich 8-letnią szkołą powszechną.

Fot. Stanisław Gazda

Nie wszystkie zapowiadane przez resort edukacji zmiany wejdą w życie od rozpoczynającego się we wrześniu nowego roku szkolnego 2016/2017. Ale już te pierwsze budzą sporo emocji, zarówno w środowisku nauczycielskim, jak też u rodziców dzieci.

W proponowanym rozwiązaniu zajęcia w szkołach już w nadchodzącym roku szkolnym 2016/2017 będą kończyły się w pierwszy piątek przypadający po 20 czerwca. Zasada ta zostanie utrzymana na kolejne lata.

Zgodnie z ustawą, od roku szkolnego 2016/2017 obowiązkiem szkolnym będą objęte dzieci od siódmego roku życia. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej, o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole. Jeśli dziecko 6–letnie nie uczęszczało do przedszkola, rodzice również mogą zapisać je do pierwszej klasy. W takim przypadku niezbędna jednak będzie opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

Nowelizacja zakłada, że od 1 września 2016 r. dziecko w wieku 4 i 5 lat ma prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego, a od 2017 r. – takie samo prawo będzie miało dziecko 3-letnie. Zapewnienie warunków do realizacji prawa jest zadaniem własnym gminy.

W ustawie wprowadzono przepisy przejściowe obowiązujące de facto już w roku szkolnym 2015/2016 i 2016/2017. Zgodnie z nimi, na wniosek rodziców (złożony do 31 marca 2016 roku do dyrektora szkoły), w roku szkolnym 2016/2017 do klasy pierwszej i drugiej mogą ponownie uczęszczać dzieci: urodzone w 2009 roku, które w roku szkolnym 2015/2016 rozpoczęły naukę w klasie pierwszej, ale też  zamiast kontynuować naukę w klasie I szkoły podstawowej, mogą korzystać z wychowania przedszkolnego; urodzone w I połowie 2008 roku, które w roku szkolnym 2015/2016 uczęszczały do klasy drugiej szkoły podstawowej. Dzieci te nie biorą udziału w postępowaniu rekrutacyjnym, nie podlegają klasyfikacji rocznej, a tym samym promowaniu oraz nie otrzymują świadectwa szkolnego promocyjnego.

Już od września zmiany czekają również uczniów szkół zawodowych, które zostaną zmienione w tzw. szkoły branżowe I i II stopnia. Po ich ukończeniu młodzież będzie mogła przystąpić do matury zawodowej umożliwiającej rozpoczęcie studiów licencjackich.

Władze oświatowe, w obliczu pogłębiającego się niżu demograficznego, wprowadzane i proponowane zmiany uznają za konieczne. Ich zdaniem, mają one na celu rozwijanie potencjału polskiej edukacji, ponowne wprowadzenie cykliczności etapów szkolnych i stworzenie systemu na miarę XXI wieku.

Pytanie zawarte w tytule nie pojawiło się bez powodu. W środowisku nauczycielskim mówi się, że nowy-stary system oświaty zuboży kształcenie młodych ludzi z powodu krótszego czasu przeznaczonego na powszechne kształcenie ogólne. Ponadto wymieszanie małych dzieci z nastolatkami zaprzepaści to, co wypracowały gimnazja przez szesnaście lat funkcjonowania, czyli bezbolesne wkroczenie przez młodego człowieka w nowe środowisko, nowy etap kształcenia przy zatrzaśniętych drzwiach do nie zawsze udanej przeszłości.

Czytaj więcej: „Dobra zmiana” na złe?

W niedalekiej przyszłości może także okazać się, że szkoły czekają bardzo poważne problemy lokalowe. Szczególnie w małych ośrodkach, w których podstawówki i małe gimnazja często znajdują się w oddzielnych budynkach, na które wyłożono duże pieniądze i teraz nie wiadomo, jak takie szkoły połączyć. Do tego dojdzie zamieszanie związane z dwutorowością nauczania. Kolejny, bardzo poważny problem związany jest ze skróceniem o rok powszechnej edukacji ogólnokształcącej. To spowoduje, że wielu nauczycieli po prostu straci pracę.

Powiązane treści

Program do mailingu FreshMail
 

Program do mailingu FreshMail