Bydgoszcz
3C
Słonecznie
86% wilgotność
Wiatr: 2km/h WSW
H 3 • L 3
3C
Sob
5C
Nd
2C
Pon
4C
Wt
4C
Sr
Kolizja samochodu osobowego z tramwajem linii nr 4 na Szpitalnej. Ruch w kierunku pętli Glinki wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczBiznesPowstanie polski gigant kolejowy? [PESA]
deutsche bahn
26.10.2017 | 19:56

Powstanie polski gigant kolejowy? [PESA]

Na zdjęciu: W bydgoskiej PESIE trwa produkcja pojazdów dla Deutsche Bahn oraz Elfa2 dla Podkarpacia

Fot. MB

Połączenie bydgoskiej PESY – największego polskiego producenta taboru kolejowego – z poznańskimi zakładami Hipolita Cegielskiego to jeden z możliwych scenariuszy. Docelowo spółka mogłaby stać się czołowym światowym graczem w branży, kolejowym odpowiednikiem lotniczego Airbusa.

Airbus to niemiecko-brytyjsko-francuski gigant lotniczy, w którym udziały mają trzy państwa. Połączenie firm z Bydgoszczy, Mińska Mazowieckiego (ZNTK to spółka zależna PESY) i Poznania byłoby dopiero pierwszym krokiem. W drugiej kolejności doszłoby do zjednoczenia sił z inwestorem branżowym, nieoficjalnie mówi się o firmie z Hiszpanii – Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Polsko-hiszpańskie konsorcjum byłoby odpowiedzią na zdecydowane ruchy konkurencji: od kilku tygodni wiadomo, że swoje siły połączą dwaj bardzo ważni gracze: Alstom i Siemens. Dość niespodziewanie kryzys, który obecnie przechodzi bydgoska spółka, bardzo szybko może zostać zażegnany i dać początek do rozpoczęcia działania na dotychczas niemożliwą do osiągnięcia skalę.

Europejski potentat? Droga jeszcze daleka…

Niestety droga do osiągnięcia wyżej opisanego celu będzie bardzo długa i wyboista. Po pierwsze, niezbędne jest znalezienie finansowania obecnych zobowiązań PESY. Tutaj jednak pojawia się zielone światło, o czym donosi „Puls Biznesu”. Konsorcjum banków PKO BP (lider) oraz Pekao, Banku Gospodarstwa Krajowego, Raiffeisena, BZ WBK i mBanku ma pożyczyć firmie z ul. Zygmunta Augusta około 200 mln zł. Co równie ważne, na udzielenie spółce gwarancji kontraktowych zgodził się PZU, choć wcześniej dwukrotnie odmawiał. Zastrzyk gotówki nie rozwiąże jednak wszystkich problemów PESY: konieczne będzie dalsze poszukiwanie inwestorów. Rozmowy prowadzone są m.in. z Hiszpanami, a także funduszami z Chin. Bydgoską firmę w negocjacjach reprezentuje jedna z największych firm doradczych na świecie – Deloitte (zatrudnia ponad 220 tysięcy osób na całym świecie!).

O powodach kryzysu…

Wydawać się mogło, że problemy finansowe PESY spowodowane są brakiem zleceń. Jest jednak przeciwnie – to ich mnogość zachwiała kondycją producenta taboru szynowego. Obecnie w bydgoskim zakładzie produkowane są Elfy dla Przewozów Regionalnych, a także dla województw podkarpackiego, i śląskiego. Dodatkowo trwa (lub wkrótce rozpocznie się) montaż tramwajów dla Bydgoszczy, Gdańska, Częstochowy, Gorzowa Kijowa, a najprawdopodobniej firma dojdzie do porozumienia z przewoźnikiem z Krakowa. Cały czas trwa też realizacja gigantycznego kontraktu dla Deutsche Bahn oraz  modernizacja 180 wagonów dla Intercity. Remont kolejnych 180 składów to kwestia czasu – PESA  wygrała bowiem kolejny przetarg. Jednak zanim firma zarządzana przez Roberta Świechowicza będzie mogła cieszyć się z zysku, musi wyłożyć gigantyczne pieniądze na realizację tych kontraktów – nieoficjalnie mówi się nawet o miliardzie złotych.

Powiązane treści