Bydgoszcz
-8C
Słonecznie
78% wilgotność
Wiatr: 2km/h W
H -8 • L -8
-12C
Pon
-13C
Wt
-12C
Sr
4C
Czw
2C
Pt
PILNE: Awaria tramwaju T7 na moście Pomorskim. Linie nr 4, 7 i 8 w kierunku r. Toruńskiego skierowane objazdem przez Babią Wieś.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeProgram utwardzania dróg gruntowych coraz bliżej. Drogowcy wskazali priorytety
roboty drogowe Bydgoszcz
29.12.2015 | 02:22

Program utwardzania dróg gruntowych coraz bliżej. Drogowcy wskazali priorytety

Do realizacji w latach 2016-2018 wskazano niemal piętnaście kilometrów kluczowych, ale nieutwardzonych, ulic na terenie Bydgoszczy.

Na zdjęciu: Urząd miasta zapewnia, że pierwszych remontów na drogach osiedlowych możemy spodziewać się już w przyszłym roku.

Fot. Eryk Dominiczak / archiwum

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przeprowadził na zlecenie ratusza audyt dróg gruntowych na terenie miasta. Drogowcy pod lupę wzięli niemal sześćset ulic. Na listę priorytetów inwestycyjnych trafiło szesnaście.

Analiza jest integralną częścią wieloletniego programu budowy dróg osiedlowych, który – po wielu miesiącach nacisków ze strony opozycji oraz stowarzyszeń i mieszkańców – zaprezentował prezydent Rafał Bruski. W oparciu o sześć kryteriów stworzono ranking, który ma być punktem przyłożenia do realizacji planu utwardzania „gruntówek”. Poszczególne ulice sklasyfikowano według: roku nadania nazwy, istotności dla układu komunikacyjnego, zagrożenia powodziowego, odsetka dróg gruntowych w stosunku do ogółu dróg na danym osiedlu, funkcjonowania przy danej drodze budynków użyteczności publicznej należących do miasta, a także liczby mieszkańców. To ostatnie kryterium decydowało ponadto o miejscu w zestawieniu, gdy dwie bądź więcej ulic uzyskały identyczną notę. Łącznie do zdobycia było 20 punktów.

Maksymalnej oceny (co akurat powodem do optymizmu nie jest) żadna z ulic nie uzyskała. Ale drogowcy stworzyli listę składającą się z szesnastu pozycji – dróg, które uzyskały od 13 do 17 punktów. Z przeprowadzonych badań wynika, że ulicą wymagającą najpilniejszej interwencji jest ul. Pijarów na Miedzyniu. Znajduje się przy niej nie tylko Zespół Szkół nr 8, ale jest ona także istotnym łącznikiem z zachodnią miniobwodnicą Bydgoszczy – aleją Ofiar Hitleryzmu leżącą na terenie gminy Białe Błota. Dość osobliwy jest fakt, że na portalu Google Street View – konkretnie, na zdjęciach sprzed trzech lat – można na niej zaobserwować… autobus PKS Bydgoszcz.

Oprócz ul. Pijarów, na liście priorytetów znalazło się jeszcze pięć innych ulic znajdujących się na obszarze Miedzynia, a także przylegających do niego Prądów. To mieszkańcy tej dzielnicy najgłośniej domagali się w ostatnim czasie zmiany polityki miasta w obszarze dróg gruntowych. ZDMiKP do remontu wskazał ulicę Osada (na odcinku od Chłopskiej do Żytniej), Leszczyna (od ul. Widok w kierunku linii kolejowej), Botaniczną, Jeżynową i Siewną. Na Miedzyniu oraz Prądach siedem na dziesięć ulic to drogi gruntowe.

Pod względem stosunku „gruntówek” do ogółu ulic najmniej korzystna jest relacje na terenie Smukały, Opławca i Janowca. Tam ponad osiemdziesiąt procent ulic pozostaje nieutwardzonych. Mimo to, z tego obszaru do pilnej realizacji wskazano jedynie ulicę Sanatoryjną. Kolejne cztery ulice zlokalizowane są na Czyżkówku – to dwa odcinki ulicy Siedleckiej, Łubinowa i Byszewska. Na Piaskach drogowcy widzą potrzebę przebudowy ulicy Piaski na niemal 3-kilometrowym odcinku, a na Osowej Górze – ul. Ptasiej i Gawroniej. Ogólnie, na północno-zachodnich rubieżach miasta znalazło się aż czternaście ulic wymagających remontu. Do tego zestawienia dołączyły: ulica Podleśna na Glinkach i ul. Kapliczna na Siernieczku.

Według założeń, wszystkie wyżej wymienione ulice mają zyskać asfaltową nawierzchnię do końca 2018 roku. Na przyszłoroczne prace w budżecie miasta zabezpieczono 17 milionów złotych, z czego pięć pochodzi z programu „25/75” wchodzącego w skład budżetu obywatelskiego. Niewykluczone więc, że część środków zostanie przesunięta na inne inwestycje, o ile mieszkańcy zdecydują się pozyskać wkład własny, czyli czwartą część kosztów inwestycji (plus projekt i pozwolenie na budowę). Ratusz planuje również wprowadzenie dodatkowej możliwości – współfinansowania utwardzania dróg, jeśli inwestor zewnętrzny wyłoży przynajmniej połowę kosztów. Musi się to jednak także wiązać z powstaniem nowych miejsc pracy.

Wieloletni program budowy dróg osiedlowych muszą zaakceptować radni. Nad projektem uchwały pochylą się na środowej, budżetowej sesji rady miasta.

Powiązane treści