Bydgoszcz
18C
Słonecznie
48% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 18 • L 18
22C
Nd
22C
Pon
27C
Wt
24C
Sr
20C
Czw
PILNE: Utrudnienia w ruchu przy CH Rondo. W związku z pracami drogowymi wyłączony jest jeden pas ruchu
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaRAPORT: Co się zmieni w komunikacji miejskiej? [CZĘŚĆ 2 – GÓRNY TARAS]
Linia 68 Bydgoszcz
08.12.2015 | 13:34

RAPORT: Co się zmieni w komunikacji miejskiej? [CZĘŚĆ 2 – GÓRNY TARAS]

Od poniedziałku do piątku będziemy prezentowali kluczowe zmiany, które zostaną wprowadzone od początku stycznia w transporcie publicznym na terenie Bydgoszczy.

Na zdjęciu: Autobusy linii nr 68 nadal będą obsługiwały mieszkańców górnego tarasu.

Fot. Eryk Dominiczak / archiwum

Zmiany w komunikacji, które Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zaplanował na początek stycznia, nie ominą mieszkańców górnego tarasu Bydgoszczy. W drugiej części naszego komunikacyjnego poradnika zaprezentujemy zmodyfikowaną ofertę przewozową dla mieszkańców osiedli takich jak Błonie, Górzyskowo, Szwederowo, Wzgórze Wolności, Wyżyny czy Kapuściska.

Pierwszego dnia funkcjonowania komunikacji miejskiej w nowej odsłonie pasażerów czekają dwie historyczne, w pewnym sensie, zmiany. Linia tramwajowa nr 8, kursująca przez wiele lat z Kapuścisk w kierunku dworca głównego, wróci na tę trasę i dotrze do pętli zlokalizowanej przy ulicy Rycerskiej. Z kolei linia autobusowa nr 79 (wcześniej funkcjonująca także jako pospieszna linia 103 bądź 93) przestanie dojeżdżać z okolic wspomnianego dworca do pętli Kapuściska – swój bieg będzie kończyła na ulicy Magnuszewskiej na Wyżynach. – Postanowiliśmy nie skracać przebiegu linii nr 79 do węzła Garbary, ale wobec przetrasowania „ósemki” skróciliśmy ją na górnym tarasie – wyjaśnia Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu.

Drogowcy zapewniają jednak, że mieszkańcy Kapuścisk nie odczują braku jednej z kluczowych linii w mieście. Do dyspozycji będą mieli, oprócz wspomnianej linii nr 8 i drugiej linii tramwajowej – nr 7 (pojedzie do Fordonu – będzie kończyła bieg na os. Niepodległości), także linię autobusową nr 61, która poprzez górny taras, w tym „starą” część Szwederowa, pojedzie aż na Osową Górę (zahaczając o węzeł Garbary). Stricte do obsługi górnego tarasu zostanie oddelegowana linia nr 53 – będzie jedyną linią, której jedna z pętli ulokowana będzie przy nowym przystanku kolejowym na Błoniu (obecna nazwa – Dworzec Błonie, wcześniej – Madalińskiego). Nie dotrzemy nią, jak obecnie, do centrum Bydgoszczy, bowiem pojedzie ona ulicami: Szubińską, Piękną, Solskiego i Wojska Polskiego, skąd wjedzie w głąb osiedla Kapuściska i dotrze do przystanku przy ulicy Łukasiewicza. Trzecią opcją dla linia nr 59, która nadal będzie łączyła Kapuściska między innymi z Bartodziejami. Upadł pomysł, aby poprowadzić ją ulicą Sandomierską, a nie ul. Planu 6-Letniego – nachylenie skarpy na tej pierwszej jest zbyt duże, aby mogły tam pojawić się autobusy komunikacji miejskiej.

Linia nr 7 (Kapuściska – Os. Niepodległości); częstotliwość kursowania: stała co 20 minut w dni powszednie i weekendy; w mikroszczytach możliwe zwiększenie częstotliwości kursów do 10 minut; linia ma kursować do godziny 20:00;

Linia nr 8 (Kapuściska – Rycerska / przez Dworzec Główny); częstotliwość kursowania: w szczycie – co 10 min., poza nim, wieczorami i w weekendy – co 20 min.;

Linia nr 53 (Dworzec Błonie – Łukasiewicza); częstotliwość kursowania: co 15 minut w szczycie, poza nim i w weekendy – co 20 min., wieczorami – co 30 min.;

Linia nr 59 (Błonie – Kapuściska; w wybranych kursach do pętli w Łęgnowie przez tereny dawnego Zachemu); częstotliwość kursowania: w szczycie i wieczorami: co 30 minut, poza szczytem i w weekendy – co 40 minut;

Linia nr 61 (Kapuściska / opcjonalnie: Mokra – Rekinowa); częstotliwość kursowania: co 15 minut w szczycie, poza nim i w weekendy – co 20 min., wieczorami – co pół godziny; 

Do Kapuścisk będzie docierała nadal także linia nr 73 z osiedla Eskulapa, która wykorzystuje przeprawę na ulicy Spornej i obsługuje rejon Łęgnowa. W dni powszednie autobusy tej linii jeżdżą co godzinę, w weekendy ich częstotliwość spada do 100 minut.

Wycofanie linii nr 53 z obsługi Glinek ma zostać zrekompensowane wprowadzeniem w ten rejon linii nr 56 z Belmy. Na rondzie Bernardyńskim autobusy tej linii udadzą się w kierunku górnego tarasu. – Na odcinku rondo Grunwaldzkie – Wojska Polskiego / Kładka ich przejazdy mają być zsynchronizowane z rozkładem linii nr 53, 61, i 79 – komentują drogowcy. Swój bieg linia nr 56 będzie kończyła na pętli Glinki BFM, w wybranych kursach dotrze jednak aż do parku przemysłowego (więcej na ten temat w środowej części naszej analizy). Na „Przemysłówkę” będzie można dotrzeć również linią nr 68, która nadal będzie kierowana na osiedle Leśne (obsłuży także rejon Exploseum i spalarni śmieci).

Bez zmian będą funkcjonowały linie okrężne nr 66 i 86, które nadal będą wykonywały wjazd kieszeniowy w kierunku ul. Wąbrzeskiej. Ta ma być jednak wyremontowana i niewykluczone, że wkrótce organizacja komunikacji na tym obszarze ulegnie zmianie. Obsługę portu lotniczego w dalszym ciągu zabezpieczy linia nr 80, a linia nr 79 – jak już wspominaliśmy wcześniej – dotrze jedynie do ul. Magnuszewskiej.

Zmiany na górnym tarasie obejmą linie tramwajowe – linia nr 2 z ronda Kujawskiego będzie przejeżdżała przez Babią Wieś, a nie ul. Jagiellońską. Jej punktem docelowym w dalszym ciągu będzie pętla w Lesie Gdańskim. Uruchomiona zostanie z kolei „szczytowa” linia nr 9, która ze Wzgórza Wolności pojedzie w kierunku Stomilu. – Będzie kursowała w okresie porannych i popołudniowych szczytów – tłumaczy Rafał Malewski z Wydziału Organizacji Transportu ZDMiKP. Wiadomo, że siatka połączeń szynowych w tym sektorze miasta zmieni się, gdy powstanie odcinek torów między rondami: Kujawskim i Bernardyńskim.

Bardzo mocno obsadzone pozostanie nadal Błonie – łącznie (wliczając w to dwie linie międzygminne i wzmiankowaną linię nr 53) dotrzemy tam aż dziesięcioma liniami! Trzy z nich – nr 64 z Barwnej i 69/89 obsłużą także teren Górzyskowa, linia nr 57 będzie odpowiadała za obsługę Jarów i ciągu ulicy Stawowej, a autobusami nr 52, 54 i 60 dotrzemy między innymi do centrum miasta. Tak jak dotychczas, z pętli przy ul. Ignacego Skorupki odjeżdżała będzie linia nr 55. Główny ciąg komunikacyjny Szwederowa obsłużą trzy linie – nr 53, 57 oraz 79.

Linia nr 9 (Rondo Kujawskie – Stomil); częstotliwość kursowania: co 20 minut w szczycie;

Linia nr 56 (Belma – Glinki BFM / opcjonalnie: Park Przemysłowy Biurowiec); częstotliwość kursowania: co kwadrans w szczycie, co 20 minut po nim i w weekendy, co pół godziny wieczorami;

Linia nr 60 (Błonie – Morska); częstotliwość kursowania: co 30 minut w szczycie, poza nim i w weekendy – co 40 minut;

Linia nr 64 (Barwna – Przemysłowa); częstotliwość kursowania: co 10 minut w szczycie, co 12,5 min. poza nim, co 20 minut wieczorami i w weekendy;

Linia nr 69/89 (Błonie – Os. Tatrzańskie); częstotliwość kursowania: co 6 minut w szczycie, co 10 minut poza nim i co kwadrans wieczorami; w weekendy – co 10 minut;

Linia nr 79 (Magnuszewska – Rycerska / przez Dworzec Główny); częstotliwość przejazdów: w szczycie co 10 minut, poza nim – c0 12,5 min., w weekendy i wieczorami – co 20 min.;

Zmiany czekają również linie nocne, które będą zapewniały dowóz dla mieszkańców osiedli górnego tarasu. Nadal będzie funkcjonowała linia nr 31N, z której będą mogli skorzystać pasażerowie Kapuścisk, Wyżyn czy Wzgórza Wolności. Będzie ona jednak kursowała z Łoskonia, a na górny taras wjedzie, wykorzystując przeprawę na ul. Spornej i trasę zwaną Nowokielecką (opcjonalnie przejedzie przez rejon zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej). Tereny Błonia oraz Szwederowa w dalszym ciągu będzie zabezpieczała linia nr 32N.

Nowością będzie z kolei szósta linia nocna, czyli 36N, która w wybranych kursach będzie wyruszała z Kapuścisk, aby przez teren dawnego Zachemu dotrzeć do Łęgnowa. Na górny taras wróci ona jeszcze, aby (przez plac Kościeleckich) rozwieźć mieszkańców północnej części Szwederowa (trasowana będzie Solskiego, Bielicką, Leszczyńskiego, Żuławy i Stromą). Wszystkie linie nocne od początku stycznia będą jeździły z częstotliwością 60 minut.

Powiązane treści