Bydgoszcz
-4C
Niebo głównie zachmurzone
79% wilgotność
Wiatr: 3km/h S
H -4 • L -4
-11C
Sr
1C
Czw
2C
Pt
2C
Sob
1C
Nd
PILNE: Awaria tramwaju T7 na moście Pomorskim. Linie nr 4, 7 i 8 w kierunku r. Toruńskiego skierowane objazdem przez Babią Wieś.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaRAPORT: Co się zmieni w komunikacji miejskiej? [CZĘŚĆ 5 – FORDON]
Linia 84 Bydgoszcz
11.12.2015 | 16:29

RAPORT: Co się zmieni w komunikacji miejskiej? [CZĘŚĆ 5 – FORDON]

Od poniedziałku do piątku będziemy prezentowali kluczowe zmiany, które zostaną wprowadzone od początku stycznia w transporcie publicznym na terenie Bydgoszczy.

Na zdjęciu: Linia autobusowa nr 84 od stycznia zostanie zlikwidowana. Podobny los czeka także linię nr 70.

Fot. Eryk Dominiczak / archiwum

Piątkowym zestawieniem zmian w komunikacji miejskiej na terenie Fordonu kończymy nasz cykl przybliżający nową siatkę połączeń, która zacznie obowiązywać od początku stycznia na terenie Bydgoszczy.

Fordoniaków czeka rewolucja – to było przesądzone od dawna. Z autobusów mają się bowiem masowo przesiąść do tramwajów. Do wyboru będą mieli cztery linie – oprócz przedłużonych z pętli przy ulicy Wyścigowej „trójek” i „siódemek” będą mogli jeździć liniami nr 5 i 10. Ostatnia, czwarta linia, o czym już informowaliśmy, jest efektem postulatów mieszkańców, którzy chcieli bezpośredniego połączenia z ulicą Gdańską.

Linia nr 3 (od nowego roku trasowana do pętli na Wilczaku) i nr 5 (do dworca głównego) będą rozpoczynały swój bieg na pętli na Łoskoniu. I tylko te dwie linie będą wpięte do rozbudowanego systemu A+T, o którego założeniach więcej pisaliśmy [TUTAJ] i [TUTAJ]. Linie nr 7 i 10 będą kursowały na skróconej trasie od pętli na osiedlu Niepodległości odpowiednio na Kapuściska i do Lasu Gdańskiego. Obie mają funkcjonować co prawda codziennie, ale ostatnie przejazdy zaplanowano na okolice godziny dwudziestej. – W szczycie tramwaj ma pojawiać się na głównej części trasy w Fordonie co cztery minuty – wyjaśnia Rafał Malewski z Wydziału Organizacji Transportu w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Główną linią „fordońską” ma być linia nr 5. W szczycie będzie kursowała ona co dziesięć minut. Pozostałe linie mają posiadać częstotliwość 20-minutową, choć ZDMiKP planuje także wprowadzenie mikroszczytów na „siódemce”. Wówczas i tam tramwaje będzie można zaobserwować co dziesięć minut.

Linie tramwajowe mają zastąpić linie zaplanowane do likwidacji (nr 70 i 84) bądź w znacznym stopniu przetrasowane (np. linia nr 83). Jednym z kluczowych zadań dla autobusów ma być funkcja dowozowa. Taką stricte funkcję mają pełnić wewnątrzfordońskie linie nr 81 i 82, które w kilku punktach będą przecinały trasę tramwajową.

Linia nr 81 (Os. Tatrzańskie – IKEA, w wybranych kursach trasa wydłużona do toru regatowego na Brdyujściu); częstotliwość kursowania: co 30 minut bez względu na porę;

Linia nr 82 (Os. Tatrzańskie – Os. Eskulapa); częstotliwość kursowania: co 30 minut bez względu na porę;

Najdłuższa obecnie linia autobusowa w mieście – nr 69 – zostanie rozdzielona na dwie. Pierwsza, bez zmiany numeracji, pojedzie przez Centrum Onkologii i połączy osiedle Tatrzańskie z Błoniem. Druga – nr 89 – także powieli tę trasę, ale w Fordonie obsłuży kampus Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego przy ulicy Kaliskiego. Co ciekawe, linia nr 69 będzie obsługiwana przez KDD (na mocy wygranego przez tę spółkę przetargu), natomiast nr 89 – przez MZK.

Dłuższą trasę od stycznia będzie miała linia nr 65, która dotrze aż na osiedle Nad Wisłą. Nadal będzie łączyła Fordon z osiedlem Leśnym i jako jedyna pojedzie ulicą Fordońską na odcinku pomiędzy rondem Fordońskim a węzłem Most Kazimierza Wielkiego (na wysokości ul. Łęczyckiej). Bez zmian będzie funkcjonowała linia nr 74, a linia nr 75 do Ostromecka (sezonowa) będzie rozpoczynała swoje kursy na pętli Przylesie (u zbiegu ulicy Akademickiej z ul. Korfantego). W okolicach tej pętli będzie przejeżdżała nadal linia nr 73, która połączy osiedle Eskulapa z Kapuściskami i – opcjonalnie – Łęgnowem.

Zmiany zajdą również na linii nr 83, o której pozostawienie w dotychczasowym kształcie walczyła spora grupa mieszkańców dzielnicy. Po zrealizowaniu postulatu o uruchomieniu linii nr 10, linia nr 83 po wyjeździe z Fordonu będzie trasowana wzdłuż ulicy Kamiennej, a dalej ul. Pileckiego. Stamtąd dotrze do ronda Maczka, a dalej – w kierunku Czyżkówka.

Do obsługi nocnej Fordonu oddelegowane zostaną trzy linie: 31N, 32N i 33N. Zabezpieczą one główne szlaki komunikacyjne na obszarze dzielnicy – 31N pojedzie północną częścią Fordonu, 32N – wzdłuż trasy tramwajowej, a 33N – ulicą Fordońską.

Pełna siatka połączeń na terenie Fordonu poniżej.

fordon_komunikacja_2016

Powiązane treści