Bydgoszcz
21C
Niebo częściowo zachmurzone
68% wilgotność
Wiatr: 9km/h WSW
H 21 • L 21
14C
Pon
18C
Wt
21C
Sr
22C
Czw
23C
Pt
Dziś ukazało się najnowsze, czerwcowe wydanie papierowe METROPOLIABYDGOSKA.PL. Zapraszamy do lektury!
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaRower miejski pod lupą. Sprawdzamy, co się zmieni
rower miejski, bikeu, bra - st
18.04.2017 | 10:20

Rower miejski pod lupą. Sprawdzamy, co się zmieni

Na zdjęciu: W tym roku kończy się umowa BikeU na obsługiwanie bydgoskiego roweru miejskiego.

Fot. ST

Bydgoski Rower Aglomeracyjny rozpoczął trzeci sezon funkcjonowania. Myśli wszystkich rowerzystów sięgają jednak następnego roku, w którym system przejdzie modernizację.

Po rozpoczętym w marcu sezonie 2017 skończy się umowa z obecnym operatorem roweru miejskiego, firmą BikeU. Dlatego też Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przygotowuje się już do ogłoszenia przetargu na lata 2018-2020, który obejmuje m.in. wprowadzenie sieci do Fordonu. Powstanie tam 12 nowych stacji. W minionym tygodniu drogowcy w porozumieniu z zespołem ds. polityki rowerowej ustalili lokalizację przystanków.

Lokalizacje stacji w Fordonie:
1. Stary Fordon
2. Swobodna/Piłsudskiego
3. Andersa/Wolna
4. Pelplińska/Jarużyńska
5. Pelplińska/Skarżyńskiego
6. Brzechwy/Szancera
7. Andersa/Kleeberga
8. Twardzickiego/Bołtucia (Thommee)
9. Twardzickiego/Teski
10. Kaliskiego/UTP
11. Romanowskiej/Centrum Onkologii
12. Akademicka/Korfantego

Zaletą zaproponowanych stacji ma być bliskość linii tramwajowej, z którą BRA będzie tworzyć spójny system. Długo zastanawiano się nad budową stacji pośrednich między centrum miasta a Fordonem, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego wariantu, odrzucając propozycję utworzenia przystanków przy Fordońskiej (na wysokości Wiślanej i Sochaczewskiej). Przepadły też stacje przy Bora-Komorowskiego i na skrzyżowaniu Berlinga oraz Kleina.

Dzięki oszczędnościom z przetargu na przebudowę ulicy Grunwaldzkiej powstaną jeszcze cztery stacje bliżej centrum miasta. Zainteresowanie uruchomieniem przystanku zgłaszano między innymi w Exploseum i przy ul. Chemicznej, ale ostatecznie zespół zarekomendował skrzyżowania Kujawskiej i Konopnickiej, Komuny Paryskiej i Boya-Żeleńskiego, Gnieźnieńskiej i Gołębiej oraz Kołobrzeskiej i Koszalińskiej. W dalszej kolejności system ma być rozbudowywany w kierunku Osowej Góry i Czyżkówka.

Jednym z najczęściej postulowanych kierunków rozwoju jest budowa stacji w pobliżu centrów handlowych. W tym przypadku ZDMiKP nie przychyli się jednak do głosu użytkowników. – Chcemy, aby w takich miejscach były stacje komercyjne – tłumaczą w zarządzie.  Z tego powodu rowery nie trafią na razie na rondo Toruńskie, gdzie przystanek mogłoby uruchomić Tesco. Drogowcy liczą, że utworzenie fordońskiego systemu zachęci do współpracy innych przedsiębiorców. Jednym z kandydatów jest Auchan, którego władze  już wcześniej miały być zainteresowane rowerem miejskim. Przez trzy dotychczasowe lata funkcjonowania BRA powstały jednak tylko dwie stacje komercyjne – przy Ikei oraz Atosie. Ich przyszłość na razie nie jest znana i zależy od ustaleń między przedsiębiorcami a przyszłym operatorem systemu.

Po podpisaniu nowej umowy miejska sieć będzie liczyła 51 stacji. Kolejnych 25 będzie mogło zostać domówionych. – Możemy rozszerzyć system w dowolnej chwili. Wszystko zależy od środków, jakimi będziemy dysponowali – mówią drogowcy. Do Bydgoszczy trafi łącznie 560 rowerów (w tym 50 rezerwowych), które zostaną nieco inaczej niż dotychczas pomalowane – rama, widelec i osłona łańcucha będą granatowe, błotniki – szare, a kierownica i kosz – granatowe.

Jak wskazuje sama nazwa sieci, rower miał być aglomeracyjny, a nie jedynie miejski. Dotąd nie udało się jednak powiększyć systemu o stacje poza granicami miasta, choć zapisy umowy dopuszczały przystanki w Osielsku i Białych Błotach. Teraz temat powraca. – Uzyskałem informację, że w tym roku Bydgoszcz skupi się na rozszerzeniu systemu w granicach miasta, a w następnym wrócimy do rozmów. Ja teren pod stacje cały czas trzymam – mówi wójt Osielska Wojciech Sypniewski. Stacje miałyby zostać zlokalizowane przy urzędzie gminy oraz w Niemczu przy poczcie. – Obecnie rozmawiamy o partycypacji w kosztach budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Jeździeckiej. Jeżeli uda się to dogadać, będzie to kolejny krok w kierunku powstania stacji – zapowiada Sypniewski.

Od 2018 roku sezon roweru miejskiego ma trwać o miesiąc krócej i jednoślady udadzą się na zimową przerwą z początkiem listopada, a nie jak dotąd – grudnia. Poza tym użytkownicy nie odczują większych zmian. Co najważniejsze, utrzymane zostaną darmowe przejazdy dwudziestominutowe. W Bydgoszczy nie zamierzają się też wzorować na Krakowie, gdzie w niedawno uruchomionym systemie Wavelo wprowadzono możliwość rezerwacji oczekującego na stacji jednośladu. – Rezerwacja utrudniłaby korzystanie z rowerów. Nasz BRA jest prostym systemem i jak pokazała dotychczasowa liczba wypożyczeń, użytkownicy są usatysfakcjonowani – przekonuje rzecznik ratusza Marta Stachowiak.

Powiązane treści