Bydgoszcz
18C
Słonecznie
59% wilgotność
Wiatr: 5km/h ENE
H 18 • L 18
18C
Sob
22C
Nd
22C
Pon
29C
Wt
23C
Sr
PILNE: Utrudnienia w ruchu przy CH Rondo. W związku z pracami drogowymi wyłączony jest jeden pas ruchu
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaRowerzyści pojadą pod prąd. I to legalnie!
Słowackiego Bydgoszcz
17.12.2015 | 15:00

Rowerzyści pojadą pod prąd. I to legalnie!

Na kilkunastu bydgoskich jednokierunkowych ulicach zostanie już wkrótce wprowadzony tzw. kontraruch dla jednośladów.

Na zdjęciu: Ulica Słowackiego będzie jedną z pierwszych, na których wprowadzony zostanie w Bydgoszczy rowerowy kontraruch.

Fot. Eryk Dominiczak

Zmiana przepisów umożliwi wprowadzenie na kilkunastu bydgoskich ulicach nowego rozwiązania ułatwiającego życie rowerzystom. Chodzi o tak zwany kontraruch.

W dużym skrócie jest to udostępnienie użytkownikom jednośladów ulic jednokierunkowych w takich sposób, aby mogli poruszać się nimi także w kierunku przeciwnym niż inne pojazdy. Rozwiązania te mogą być stosowane na obszarze stref ograniczonej prędkości (gdzie obowiązuje ograniczenie do 30 kilometrów na godzinę) oraz stref zamieszkania (dopuszczalna prędkość wynosi 20 km/h). Nowa regulacja pochodzi z lipca, ale weszła w życie dopiero na początku października.

Z tych zmian skorzystali, we współpracy z drogowcami, przedstawiciele Zespołu ds. Polityki Rowerowej działającego przy bydgoskim ratuszu. Na ostatnim tegorocznym spotkaniu zespołu, które odbyło się kilka dni temu, udało się zatwierdzić projekt wprowadzenia kontraruchu na kilkunastu jednokierunkowych ulicach miasta. – Prace podzieliliśmy przy tym na dwa etapy – wyjaśnia Wojciech Nalazek, naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. W ramach pierwszego, który ma zakończyć się jeszcze w tym roku, rowerzyści będą mogli jeździć „pod prąd” na ulicach: Krótkiej, Gdyńskiej, Lipowej, Grodzkiej, Słowackiego oraz Szymanowskiego. Wiosną z kolei projekt ma zostać rozszerzony o ulice: Chopina, Rycerską, Ślusarską, 20 Stycznia 1920 roku, Gimnazjalnej, Kościuszki, Leśnej oraz Niemcewicza.

Jak zapewniają drogowcy, wszystkie te miejsca zlokalizowane są w dopuszczalnych przepisami strefach, a samo wprowadzenie kontraruchu nie powinno powodować zagrożeń na drodze czy pogorszenia stopnia bezpieczeństwa. – Nie mamy jednak w tym względzie doświadczeń na szeroką skalę, dlatego też po uruchomieniu rozwiązań będziemy monitorowali warunku ruchu na wymienionych ulicach – tłumaczy nam Nalazek.

To jednak nie koniec inwestycji dedykowanych rowerzystom. W planie budżetowym na przyszły rok na budowę dróg rowerowych ratusz przeznaczył niemal 12 milionów złotych. Posłużą one przede wszystkim do budowy infrastruktury rowerowej głównie w zachodniej części miasta. Mowa o budowie dróg dla rowerów wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej (na odcinku od ulicy Kraszewskiego do ronda Grunwaldzkiego), Kruszwickiej (od placu Poznańskiego do ronda Grunwaldzkiego), Łochowskiej (od granicy miasta do ul. Nakielskiej), Focha (od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności) wraz z wydzieleniem torowiska wzdłuż ul. Focha i Jagiellońskiej (od skrzyżowania z ul. Gdańską do ronda Jagiellonów). Ponadto, planowane jest wyznaczenie kontrapasa na ulicy Wiatrakowej.

Zakończenie realizacji całego zadania (obejmuje również między innymi budowę DDR-ów wzdłuż ul. Toruńskiej, a także na osi wschód-zachód od Warszawskiej do Skłodowskiej-Curie) zaplanowano na 2018 rok. Część środków miasto chce pozyskać z funduszy Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Powiązane treści