Bydgoszcz
9C
Niebo częściowo zachmurzone
49% wilgotność
Wiatr: 7km/h SW
H 9 • L 9
11C
Wt
6C
Sr
8C
Czw
9C
Pt
9C
Sob
W środę, 12 kwietnia ukaże się kwietniowy numer MetropoliaBydgoska.PL w druku. Wersję PDF udostępnimy około godziny 20:00. Zapraszamy!
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaSiła konsultacji
Marek Stanek
03.04.2017 | 11:50

Siła konsultacji

Rozmowa z Markiem Stankiem – p.o. Naczelnika Przygotowania Inwestycji w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Na zdjęciu: Marek Stanek

Fot. Stanisław Gazda

-Jaka, pana zdaniem, jest moc sprawcza konsultacji społecznych? Czy one muszą mieć jakieś granice? Czy może wola mieszkańców jest na tyle ważna, że może doprowadzić do zburzenie urzędniczych koncepcji i rozpoczęcia projektu od nowa?

Bierzemy pod uwagę wszystkie wnioski i opinie, pod warunkiem, że proponują zmiany zgodne z przepisami, ogólnymi założeniami i nie generują zbyt dużych dodatkowych kosztów. Ulica Kolbego jest  bardzo dobrym przykładem reakcji na wnioski mieszkańców, którzy po raz drugi dostali możliwość wypowiedzenia się w sprawach społecznie ważnych. W poprzedniej koncepcji związanej z przebudową ulicy Kolbego najwięcej było zastrzeżeń co do ilości miejsc parkingowych. Nowa koncepcja poszerza możliwości w tym zakresie, także dotyczące ich bezpieczeństwa. Uwzględnimy również wnioski mieszkańców o zwiększenie ilości przejść dla pieszych. Ale na przykład mamy ograniczone możliwości wprowadzenia wnioskowanych zmian obsługi zachodniej strony części ulicy Kolbego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, mówi bowiem, że obsługa komunikacyjna działek na tamtym terenie nie powinna się odbywać z ulicy Kolbego.

Niepotrzebny jest bus-pas, niepotrzebne jest poszerzanie ulicy Kolbego na całej jej długości – wystarczy bezkolizyjne skrzyżowanie Kolbego z Grunwaldzką, dwa pasy dla skręcających do miasta i problem rozwiązany – uważają mieszkańcy Osowej Góry. Mają rację?

-To skrzyżowanie będzie realizowane w ramach przebudowy ulicy Grunwaldzkiej i znajdą się tam dwa pasy ogólnodostępne do skrętu w lewo do centrum i od strony centrum też będą dwa pasy w prawo, w ulicę Kolbego, co zdecydowanie korzystnie wpłynie na przepustowość, ale nie oznacza, że będzie idealnie. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie uprzywilejowanie transportu publicznego. Bus-pas jest osią całej naszej koncepcji, przy czym robić będziemy wszystko, żeby przy okazji jak najmniej zabrać kierowcom i uszanować rowerzystów, więc przyjęliśmy wariant mieszany – tam gdzie będzie to możliwe, skierujemy ruch rowerowy na jezdnię serwisową, w miejscach gdzie jest ona przerwana, stworzymy albo wydzieloną drogę rowerową, albo wspólny ciąg pieszo-rowerowy.

Na jednym ze spotkań z przedstawicielami Rady Osiedla Osowa Góra przedsiębiorcom zagrożono likwidacją dojazdu do ich posesji przy ul. Kolbego. To taka „ściema”, prawda?

– Nie możemy niczego odcinać, co najwyżej regulować sprawę dostępności od kierunków, stwierdzając, że dana relacja jest na tyle niebezpieczna, iż należy ją „wyciąć”. Na przykład lewoskręt z kierunku Osowej Góry do „Netto”, który po analizie bezpieczeństwa ruchu, może okazać się bardzo uciążliwy. Najgorętsza dyskusja dotyczyła właśnie sklepu „Netto” i wyjazdu z niego. To rzeczywiście nieszczęśliwy punkt „podarowany” przez gminę Sicienko, bo wyjazd na ulicę Kolbego jest tylko jeden, do tego dochodzi bliskie sąsiedztwo ze skrzyżowaniem, a my jeszcze chcielibyśmy podłączyć drogę serwisową – to wszystko się ze sobą komplikuje. W nowej koncepcji chcielibyśmy drogę serwisową podłączyć w innym miejscu i by była dwukierunkowa.

Powiązane treści