Bydgoszcz
-4C
85% wilgotność
Wiatr: 2km/h SW
H -4 • L -4
-13C
Wt
-12C
Sr
2C
Czw
1C
Pt
1C
Sob
PILNE: Awaria tramwaju T7 na moście Pomorskim. Linie nr 4, 7 i 8 w kierunku r. Toruńskiego skierowane objazdem przez Babią Wieś.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeStrategia ZIT trafi do ministra i marszałka. Otworzy drogę po miliony
Urząd Miasta Bydgoszczy
15.02.2016 | 17:02

Strategia ZIT trafi do ministra i marszałka. Otworzy drogę po miliony

W drugim kwartale mają zostać ogłoszone konkursy na dofinansowanie projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ale to niejedyny sposób na pozyskanie dużych pieniędzy z UE.

Na zdjęciu: Budynek bydgoskiego ratusza, widok od strony Starego Rynku.

Fot. Leszek Grabowski

Obradujący w poniedziałek Komitet Sterujący Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) pozytywnie zaopiniował projekt ich strategii. A to oznacza, że nareszcie uchylana jest furtka na drodze po znaczną pulę unijnych pieniędzy.

Mimo że związek ZIT został formalnie utworzony już w pierwszej połowie 2014 roku, to stosunkowo niewiele było wiadomo o realnych efektach jego istnienia. W ostatnich tygodniach z kolei z poszczególnych gmin i powiatów zaangażowanych w ten projekt dało się słyszeć pomruki niezadowolenia. Bo miliony euro obiecywane w ramach współpracy pozostawały jedynie na papierze. – Tak kończy się brak dobrowolności – współpracą szorstką i trudną – oceniał ciszę wokół ZIT w obszernym wywiadzie udzielonym naszemu portalowi Łukasz Krupa, pełnomocnik prezydenta Bydgoszczy ds. metropolii.

W lutym w temacie ZIT nareszcie coś drgnęło. 5 lutego zarząd ZIT, a więc organ wykonawczy związku, podjął uchwałę o pozytywnym zaopiniowaniu strategii. Z kolei w poniedziałek podobne stanowisko zajął komitet sterujący grupujący wszystkie samorządy tworzące tzw. Bydgosko-Toruński Obszar Funkcjonalny (jest ich 25, wliczając w to powiat bydgoski i toruński). A to oznacza, że dokument trafi teraz do Ministerstwa Rozwoju i urzędu marszałkowskiego. Po co? – Tam mogą zostać naniesione uwagi dotyczące celów i sposobu ich realizacji w ramach ZIT – wyjaśnia nam Izabela Szczesik-Zobek, dyrektor biura ZIT.

Urzędnicy resortu oraz przedstawiciele marszałka mają 60 dni na przekazanie swoich ewentualnych zastrzeżeń. Po naniesieniu poprawek strategia ponownie stanie na posiedzeniach zarządu i komitetu sterującego. Jej przyjęcie będzie oznaczało początek dystrybucji środków przeznaczonych dla BTOF. A to ponad 166 milionów euro specjalnie wydzielonych z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Na co trafi ponad pół miliarda złotych? Obszarów działań ZIT jest kilka: efektywność energetyczna, transport niskoemisyjny, gospodarka wodno-ściekowa, kultura, tereny zielone, rewitalizacja społeczno-gospodarcza, edukacja, opieka nad dziećmi do lat trzech czy usługi opiekuńcze. – Pierwsze konkursy – z zakresu wychowania przedszkolnego i termomodernizacji – planujemy ogłosić w drugim kwartale bieżącego roku – mówi Szczesik-Zobek. Dodaje jednak, że kalendarz konkursowy może ulec ostatecznie zmianom.

Tyle że konkursy to niejedyny sposób na pozyskanie środków w ramach ZIT. Ponad 30 milionów euro trafi bowiem do beneficjentów w trybie pozakonkursowym. W ten sposób do Bydgoszczy zostaną skierowane środki na przebudowę trasy tramwajowej w ciągu ulicy Wojska Polskiego (na odcinku od przeznaczonego do modernizacji węzła Szarych Szeregów do pętli na Kapuściskach; zadanie obejmuje zakup nowego taboru), remont torowiska na ulicy Toruńskiej czy budowę buspasów (Wały Jagiellońskie, ul. Kolbego, Myślęcinek). Z kolei w Szubinie i Nakle dzięki tym środkom mają powstać parkingi typu park & ride (zaparkuj i jedź) mające zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej.

Wraz z pieniędzmi pochodzącymi ZIT (stanowią część alokacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego) po akceptacji strategii zatwierdzone zostanie także dofinansowanie projektów z programów centralnych, a konkretnie – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. I to także w trybie bezkonkursowym. Miasto nad Brdą zyska między innymi ponad 168 milionów złotych na budowę linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej, ponad 49 mln zł – na budowę mostu łączącego ulice: Fordońską i Toruńską oraz ponad 33 mln zł na termomodernizację sieci ciepłowniczej.

Powiązane treści