Bydgoszcz
-6C
Lekkie opady śniegu
79% wilgotność
Wiatr: 4km/h S
H -6 • L -6
-14C
Nd
-12C
Pon
-7C
Wt
-2C
Sr
4C
Czw
PILNE: Awaria tramwaju T7 na moście Pomorskim. Linie nr 4, 7 i 8 w kierunku r. Toruńskiego skierowane objazdem przez Babią Wieś.
Metropolia BydgoskaBydgoszczBiznesSukces bydgoskiej firmy. Jej pociągi mogą wyjechać na niemieckie tory!
13389061_1288519351178147_1763213133_o
03.06.2016 | 16:23

Sukces bydgoskiej firmy. Jej pociągi mogą wyjechać na niemieckie tory!

Linki wyprodukowane przez Pesę otrzymały homologację od Eisenbahn-Bundesamt, odpowiednika rodzimego Urzędu Transportu Kolejowego.

Na zdjęciu: Link wyprodukowany dla Niederbarniemer Eisenbahn (NEB).

Fot. PESA

Pociągi Pesa Link przeznaczone dla niemieckiego przewoźnika Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) uzyskały pozwolenie na eksploatację na torach naszych zachodnich sąsiadów. – To dla nas historyczny dzień – nie ukrywał na zwołanej w nadzwyczajnym trybie konferencji prasowej prezes bydgoskiej firmy Tomasz Zaboklicki.

O możliwości zakończenia procesu homologacji dla Linków zbudowanych dla NEB mówiło się od kilku dni, ale to właśnie w piątek do Pesy dotarła oficjalna dokumentacja potwierdzająca otrzymanie zezwolenia. – Dokonał się kawał historii. Mamy homologację na piśmie, a zespół pracujący nad jej uzyskaniem ma powód do dumy – komentował Zaboklicki. I dodawał, że to „historyczny dzień dla polskiego przemysłu kolejowego”. Pesa jest bowiem dopiero drugą firmą – po austriackim Integralu – której pociąg spalinowy otrzymał homologację na Niemcy, mimo że był wyprodukowany poza granicami tego kraju.

I to właśnie ten ostatni fakt w szczególności podkreślali przedstawiciele Pesy. Przypomnieli, że na ponad 300 firm kooperujących z bydgoskim producentem podczas konstruowania Linków dla NEB, znakomita większość (ponad 260) to przedsiębiorstwa rodzime. Jednocześnie jednak Marcin Jędryczka, dyrektor marketingu w Pesie oraz Aleksandra Steier, szefowa kontraktu, podkreślali wagę współpracy z kontrahentem. – Jestem wdzięczna całej grupie projektowej, zarówno niemieckim, jak i polskim kolegom, za znakomitą pracę – podkreślała Steier. – Dla mnie to wzruszający moment, ale mówię to w imieniu całej ekipy zaangażowanej w ten projekt.

NEB zamówił w Pesie dziewięć pojazdów – siedem 2-członowych oraz dwa składające się z 3 członów. Ten pierwszy dysponuje 140 miejscami siedzącymi, dwoma przeznaczonymi dla wózków inwalidzkich, a także dwunastoma miejscami umożliwiającymi przewóz rowerów. Dwa znajdujące się na pokładzie silniki pozwalają uzyskać prędkość do 140 kilometrów na godzinę. Wszystkie pojazdy wyposażone są ponadto w monitoring, klimatyzację oraz dostosowane także do potrzeb osób niepełnosprawnych węzły sanitarne.

Pesa współpracę z NEB rozpoczęła w sierpniu 2013 roku, gdy przewoźnik złożył zamówienia na produkty bydgoskiej firmy. W lutym bieżącego roku rozpoczęły się szkolenia maszynistów oraz personelu serwisowego, a 19 maja NEB dokonał wstępnych odbiorów pojazdów.

Linki będą kursowały na transgranicznej linii Berlin – Kostrzyn nad Odrą. – Oznacza to także, że posiadają one także homologację na polskie tory – wyjaśnia Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy. Na trasie pojazdy bydgoskiej firmy mają zadebiutować 1 lipca.

Powiązane treści