Bydgoszcz
12C
Słonecznie
30% wilgotność
Wiatr: 4km/h WNW
H 12 • L 12
9C
Pon
9C
Wt
12C
Sr
14C
Czw
17C
Pt
PILNE: Źle zaparkowany pojazd na ul. Chodkiewicza. Tramwaje linii nr 4 i 6 skierowane zostały na Las Gdański.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeWielka wycinka trwa. Dwie duże inwestycje coraz bliżej
grunwaldzka_wycinka_lasu_SG_002
20.01.2017 | 11:53

Wielka wycinka trwa. Dwie duże inwestycje coraz bliżej

Wiosną mają rozpocząć się roboty budowlane przy rozbudowie ulicy Grunwaldzkiej oraz budowie obwodnicy Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5.

Na zdjęciu: Za kilka lat ulica Grunwaldzka stanie się dwupasmowa.

Fot. Stanisław Gazda

Na przełomie grudnia i stycznia rozpoczęły się prace przygotowawcze do modernizacji ulicy Grunwaldzkiej oraz budowy drogi ekspresowej S5 stanowiącej północno-zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Początek właściwych robót budowlanych ma nastąpić już wiosną.

CZYTAJ WIĘCEJ: Ruszyły prace na ulicy Grunwaldzkiej. Ale wątpliwości pozostały

Prace trwają na leśnym odcinku ul. Grunwaldzkiej, która na całej długości zostanie poszerzona do dwóch pasów ruchu w obu kierunkach. Dodatkowo, w kierunku centrum miasta powstanie 3,5-kilometrowy buspas umożliwiający szybsze przemieszczanie się między innymi autobusom komunikacji miejskiej. Przy granicy miasta trwa z kolei wycinka pod kątem budowy odcinka S5 Tryszczyn – Białe Błota. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego powstanie łącznie 130 kilometrów tej drogi. – Połączy nas z siecią autostrad oraz aglomeracjami trójmiejską, poznańską i wrocławską – wymienia plusy inwestycji prezydent Rafał Bruski.

Języczkiem u wagi w przypadku obu tras są pieniądze. Na początku stycznia Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało listę rankingową z pulą dofinansowania dla poszczególnych inwestycji drogowych w kraju. Bydgoszczy przypadło aż 113 milionów złotych unijnego wsparcia. Całkowity koszt rozbudowy Grunwaldzkiej to około 150 mln zł. Ponad dwa razy więcej środków pochłonie budowa odcinka od Tryszczyna do Białych Błot.

Kwota 328 mln zł może jednak ulec zmianie z uwagi na konieczność budowy wiaduktu kolejowego w Maksymilianowie według wytycznych PKP Polskie Linie Kolejowe. Potrzebnych jest około 70 mln zł. Dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mirosław Jagodziński zapewniał, że w pierwszym kwartale 2017 roku środki się znajdą. Od 11 stycznia nie pełni on już jednak swojej funkcji, dlatego nie wiadomo, czy nowy szef drogowców te deklaracje podtrzyma.

Początek robót budowlanych w obu przypadkach planowany jest wiosną. W przypadku ulicy Grunwaldzkiej wydano już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ale od tej decyzji złożono odwołanie, którym zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. – Termin rozpatrzenia tej sprawy został wyznaczony na 31 stycznia – mówi nam Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu. W przypadku S5 trwają ponowne badania oddziaływania inwestycji na środowisko. To ostatni etap formalny przed wydaniem ZRID.

Rozbudowana Grunwaldzka ma poprawić komunikację z Osową Górą, a S5 – zmniejszyć ruch tranzytowy w mieście. Dodatkowo, przed węzłem w Pawłówku (w kierunku Bydgoszczy) zaplanowano powstanie ronda turbinowego, które ułatwi dojazd do miasta nad Brdą mieszkańcom gminy Sicienko.

Powiązane treści