
„30 cm nad chodnikami” w wykonaniu bydgoskiego Zarządu Dróg
Jak to można przebudować główne skrzyżowanie nie oglądając się na rowerzystów
Na zdjęciu: Skrzyżowanie Fordońska/Kazimierza Wielkiego/Łęczycka
Fot. Geoportal
Akcja!
Budowa 2 mostów będzie przebiegać obok istniejącego już mostu drogowego Kazimierza Wielkiego – ma on teraz po jednym pasie w każdą stronę + chodnik. Po przebudowie to będzie nitka dwupasowa w jedną stronę. Obok powstanie tramwajowy most oraz druga nitka dwupasowa (z chodnikiem i DDR). Projekt – o wartości kilkudziesięciu milionów złotych – w dużej części będzie dofinansowany ze środków zewnętrznych. Aktualnie trwa projektowanie. Przed projektowaniem Zespół rowerowy (oraz mieszkańcy) dostali do oceny koncepcję – zespół zgłaszał m.in. wniosek wykonania dróg rowerowych z każdej strony skrzyżowania KW/F/Ł. W odpowiedzi dostaliśmy: „do przeanalizowania na etapie projektu budowlanego” – czy jakoś tak. No to trwa projektowanie i próbuję tą analizę wymusić. Analiza trwa, ale na razie za każdym razem wychodzi, że „nie zmienimy za wiele”.Uwagi do uwzględnienia:

- przejazdy rowerowe z każdej strony skrzyżowania – budowa tylko 2-ch zamiast 4-ch przejazdów jest bezsensowna/niewygodna dla użytkowników. Dodatkowo przejazdy są poprowadzone po stronie z większą liczbą pasów w jezdni (czyli potencjalnie mniej bezpiecznej stronie). Skrzyżowanie jest duże – czasy oczekiwania na przejściach będą prawdopodobnie długie lub bardzo długie. Pozwólmy wybrać rowerzystom, w którą stronę skrzyżowanie będą pokonywać. Czy zgodnie z ruchem wskazówek zegara czy odwrotnie.
- droga rowerowa (lub przynajmniej jej wyprowadzenie ze skrzyżowania) wzdłuż północnej strony ul. Fordońskiej w kierunku budowanej Castoramy, ul. Szajnochy (tereny wielu firm) oraz Galerii Pomorskiej/CH Batory/Obi. Kierunek wschodni.
- droga rowerowa (lub ciąg pieszo-rowerowy lub chodnik z tabliczką „nie dotyczy rowerów”) po północnej stronie Fordońskiej co najmniej do ul. Kijowskiej (obsługa części dużego Osiedla Bartodzieje, Urząd Skarbowy, Szkoła Rzemiosła, Centralne Biuro Śledcze Policji, Biurowiec PKP Cargo, kawałek dalej duże liceum z basenem). To kierunek zachodni.
- zjazd do ul. Iławskiej – obsługa Komendy Miejskiej Policji, ewentualny zjazd na proponowane w przyszłości bulwary oraz możliwość dalszej jazdy w kierunku wschodnim. Dodatkowo skrócenie drogi dla pieszych.
- droga rowerowa w kierunku zachodnim – po południowej stronie Fordońskiej (przyszłościowy postulat – tam będzie budowana duża mieszkaniówka + kolejne biurowce + istnieje już dużo firm/sklepów.)
- DDR na istniejącym moście – istniejący most miał być remontowany. Warto przy tej okazji poszerzyć chodnik na nim do standardu DDR+chodnik lub CPR.
Projektant „mówi”:
„Rowerzysto! Nadrabiaj drogę lub jeździj dwupasmówką z prawie największym ruchem w mieście!”


Odcinek na zachód, „do Kijowskiej”
W dyskusji z ZDMiKP przyczepiłem się głównie kawałka od skrzyżowania na zachód, do Kijowskiej. To odcinek – powiedzmy, że kontrowersyjny 😉 Wg projektu chodnik na tym odcinku ma mieć w najwęższym miejscu 2,16m (załom muru). Obok dwa pasy jezdni – 7 m. Potem mamy peron tramwajowy (od 2 do 5 metrów). No i torowisko.Moje pomysły na zmiany były takie:


Szosowe dylematy
No i w tym miejscu wkraczają na scenę rowerzyści szosowi, którzy jeżdżą Fordońską. Dla nich budowa takiego kawałka CPR spowoduje utrudnienie – bo muszą na niego wjechać (jest taki obowiązek). Jeżdżąc szosówkę i nie bojąc się Fordońskiej to nie będzie wygodne. Rozumiem ten argument. Dlatego nawet lepiej, by było oznaczyć ten kawałek jako Chodnik + Nie dotyczy rowerów/Dozwolony ruch rowerów (nie będzie wtedy obowiązku jazdy po nim). Ale…Tabliczka „nie dotyczy rowerów”
Wg ZDMiKP nie można takiej tabliczki już stosować, bo ustawodawca zabronił jej użycia przy znaku „Ciąg pieszy”. Nie do końca jest to prawda: patrz: https://www.prawodrogowe.pl/informacje/ekspert-wyjasnia/tabliczka-t22-usunieta-a-jednak-obowiazuje Dużo zależy od interpretacji przepisów – w niektórych miastach robią tak by było można, Można – tylko trzeba chcieć. Jeżeli dobrze rozumiem to można na tabliczce wpisać: „Dozwolony ruch rowerów„. I będą zwykli rowerzyści zadowoleni. a ci ambitniejsi pojadą jezdnią. Można też oznakować jezdnię Fordońskiej tak jak zrobiono to we Wrocławiu: zobacz na forum SCC. Da się? Czy na tym chodniku w kierunku Kijowskiej może być jeszcze szerzej? Może być – ale trzeba wtedy wykupić tereny od mieszkańców i przesunąć płoty – a to kłopotliwe. Przesunięcie jezdni też jest trochę kłopotliwe – ale możliwe. Mimo, że…Argumenty Zarządu Dróg
W korespondencji z Panem Markiem z ZDMiKP wymieniliśmy dużo uwag dot. tego projektu. Trochę się dzięki temu doszkoliłem. Ale nadal w dużej części się z nimi nie zgadzam (mam przekonanie, że jak by chciano zrobić to by się udało – znalazły by się pomysły/sposoby). Argumenty były mniej więcej takie (skracam):- trzeba patrzeć całościowo na skrzyżowanie – nie można zmieniać tylko w jednym miejscu.
- Racja – w pozostałych miejscach powinien to dopasować projektant – szczególnie, że się da to zrobić (na moje oko). Robimy wielką przebudowę skrzyżowania dodaniem trzeciego toru tramwajowego, przesuwamy jezdnie i wysepki. To kawałka chodnika nie można ruszyć?
- peron tramwajowy będzie miał poniżej 2m na końcu (po „podebraniu” tych moich 30 cm)…
- Na moje nie – bo koniec peronu jest kilkadziesiąt metrów dalej niż załom, o którym rozmawiamy. Po drugie wydaje mi się, że przy okazji przebudowy można by było uzyskać zgodę na odstępstwo – w ostateczności. Szczególnie, że peron w pozostałych miejscach będzie miał nawet do 4,5 m. szerokości. A jest długi na ok. 70 m (dwa tramwaje mogą się tam zatrzymać).
- przesunięcie torów osi ruchu pojazdów po drugiej stronie skrzyżowania będzie za duże
- Hmm… to się moim zdaniem da wyregulować wykorzystując malowanie poziome, przesunięcie wysepek – pewnie inne techniczne możliwości też istnieją. Może też da się jakieś odstępstwo uzyskać – w ostateczności. To nie jest autostrada tylko droga z ograniczeniem do 50km/h w terenie zabudowanym. Można też zwęzić pasy ruchu „przed skrzyżowaniem” – zysk od 0,75 do 1 m. Już taka zmiana wyprostuje tory pasów ruchu.
- co do zmiany szerokości pasów jezdni na mniejszą
- nie pamiętam żadnego argumentu przeciw. Czyli można – i to jest plus 🙂
Zjazd na Iławską


- Argumentami ZDMiKP jest różnica wysokości pomiędzy mostem a ulicą. Możliwe – różnica w projekcie to ok. 0,8 m. Oraz ewentualne wejście na teren policji.
- Ja argumentowałem, że można np. pochylenie drogi rowerowej zrobić w drugą stronę (zysk paru/parunastu centymetrów) i następnie wykonać podjazd/zjazd (w miejscu, w którym miejsca będzie wystarczająco). W Bydgoszczy mamy kilka takich dłuższych zjazdów, które mają duże pochylenie (np. przy moście Jagiełły) czy planowane przy Operze.
- Ewentualnie (kontrowersyjny pomysł) można całą drogę rowerową obniżyć w pewnym miejscu (patrz droga rowerowa koło przychodni przy Rondzie Maczka – na podobnej zasadzie zrobić połączenie z Iławską).
DDR w kierunku wschodnim – Castorama/Szajnochy/Galeria Pomorska
Tutaj braku DDR nie rozumiem – jest miejsce. Jest też duża potrzeba, by taka DDR istniała. Nawet nie dyskutowałem z ZDMiKP na ten temat – brak tego odcinka będzie zakrawał na jakiś absurd. Na zespole rowerowym, gdy poruszyłem temat tego skrzyżowania, odezwał się Pan Radny 😉 Powiedział mniej więcej tak:„Tematem zainteresowaliśmy Pana Prezydenta – prawdopodobnie będzie się tym zajmował”.Podejrzewam, że Prezydent właśnie tutaj ma największe możliwości przekonania ZDMiKP do zmian w projekcie. Pewnie zdanie Pana Prezydenta do ZDMiKP było takie:
„No wiecie… tam jest taka duża galeria handlowa – chyba największa w mieście, do tego pełno firm, Castorama w budowie… zróbcie tak by rowerzyści tam mogli jakoś dotrzeć.”Popieram takie słowa Prezydenta. Jeżeli takie one właśnie były. 😉
DDR w kierunku zachodnim po stronie południowej ul. Fordońskiej
Ta DDR przyszłościowo też powinna być wyprowadzona przynajmniej do granicy działki biurowców Optimum Parku. Może to być nawet w pierwszym etapie oznakowane jako chodnik. Ale niech będzie szansa na wykonanie tej DDR w przyszłości – i niech dalsze odcinki budują już inwestorzy biurowców i budynków mieszkalnych.DDR na istniejącym moście Kazimierza Wielkiego
Na aktualnie istniejącym moście Kazimierza Wielkiego jest z jednej strony chodnik (wykorzystywany też przez rowerzystów – na razie nielegalnie). W projekcie jest (chyba) zaplanowany remont tego mostu. Ale niestety nie wiem czy chodnik zostanie poszerzony tak by ruch rowerowy mógł się tam odbywać legalnie. I jak to zostanie oznakowane. W koncepcji jest stara szerokość chodnika.Co dalej z projektem
Nie wiem… Sama budowa ma/miała ruszyć w 2019 roku. Najpierw mają być budowane mosty. W kolejnym roku będzie przebudowa skrzyżowań. Czyli czas na zmiany w obszarze tej przebudowy jeszcze jest (nie wykraczam poza obszar budowy, więc większość postulatów można spełnić).. Tylko na razie brakuje woli zmian. Bo zostaniemy inaczej z chodnikiem o szerokości dwóch metrów i będziemy nad nim latać. Te 30 cm nad…Linki
- Projekt/koncepcja przebudowy: Google Drive
- Konsultacje na stronie ZDMiKP plus raport
- Google Street View
- O tym jak Bydgoszcz nie chce być „naprawiana” przez NaprawmyTo.pl - 6 lutego 2019
- „30 cm nad chodnikami” w wykonaniu bydgoskiego Zarządu Dróg - 30 stycznia 2019
- Trasa rowerowa Dworzec Główny – mosty nad Brdą – Grunwaldzka – Stary Kanał Bydgoski - 21 stycznia 2019
Adam Dziura
Bydgoski ŚlązakPanel dyskusyjny