21 milionów na nowe bydgoskie tramwaje. Podpisano umowę na dofinansowanie
Dodano: 28.02.2024 | 20:25Na zdjęciu: W ubiegłym roku Pesa dostarczyła miastu 10 nowych składów typu Swing.
Fot. Szymon Fiałkowski
Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz marszałek województwa Piotr Całbecki i wicemarszałek Zbigniew Ostrowski podpisali umowę na dofinansowanie w wysokości 21 milionów złotych na zakup trzech tramwajów z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Podpisana dziś (28 lutego) umowa to ostatnia z 3650 umów w ramach RPO na lata 2014-2020. – Bydgoszcz jest jego największym beneficjentem – mam tu na myśli nie tylko samorząd miasta, ale generalnie wszystkie działające w mieście podmioty, które zrealizowały swoje projekty dzięki dotacjom z RPO, w tym przedsiębiorców, którzy otrzymali bardzo silne wsparcie – mówił marszałek Piotr Całbecki tuż po złożeniu podpisu.
Umowa pozwoli zaoszczędzić miastu 21 milionów złotych z kwoty przeznaczonej na realizację kontraktu z Pesą. W jego ramach Bydgoszcz zakupiła 40 składów; wartość umowy to blisko pół miliarda złotych. – Na 17 pojazdów zdobyliśmy już 121 milionów złotych unijnych funduszy – podkreśla bydgoski ratusz. W ubiegłym roku z fabryki przy Zygmunta Augusta do zajezdni przy Toruńskiej przyjechało 10 nowych pojazdów, a w tym roku spodziewane są dostawy kolejnych 22 sztuk, a w 2025 roku – ośmiu. Miasto może skorzystać jeszcze z opcji domówienia sześciu Swingów.
Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski wyraził nadzieję, że w ramach wsparcia unijnego docelowo uda się osiągnąć pułap aż 250 milionów złotych dofinansowania. – Intensywnie pracujemy też nad tym, by z unijnych środków rozpocząć kolejne zadania poprawiające komunikację, między innymi budowę linii tramwajowej na Szwederowo, przebudowę ul. Nakielskiej, która zyska buspasy czy dostosowanie ronda Jagiellonów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – podkreślił.
Obecnie w godzinach szczytu po Bydgoszczy porusza się 61 składów tramwajowych, z czego 45 to niskopodłogowce. Do 2015 roku Bydgoszcz miała tylko dwa nowoczesne tramwaje. W przyszłym roku flota będzie składać się z 75 niskopodłogowców.
CZYTAJ TAKŻE: Linia nr 10 po 19:00 i „lepsze” rozkłady. W marcu zmiany w komunikacji
Urząd marszałkowski chwali Bydgoszcz, nazywaną „regionalnym biegunem wzrostu i rozwoju”, za dobrą alokację środków unijnych. Nie byłoby to jednak możliwe bez „troskliwej pieczy samorządowych władz województwa”, dzięki której „staje się prawdziwie europejskim miastem z coraz silniejszym biznesem, medycyną na światowym poziomie, liczącymi się instytucjami kultury, prosperującymi uczelniami, dobrze zorganizowanym transportem publicznym i starannie zaplanowaną strefą rekreacyjną”.
– Największe bydgoskie inwestycje ostatnich lat, co nie powinno dziwić, dotyczą właśnie publicznego transportu zbiorowego i wewnętrznego układu komunikacyjnego – Bydgoszcz, największe miasto regionu, jest tu niekwestionowanym liderem zarówno pod względem nakładów, jak i rozmachu inwestycyjnego i liczby zakupionych nowoczesnych pojazdów szynowych. Budowa trasy tramwajowej łączącej ulicę Fordońską z Toruńską (z mostem tramwajowym nad Brdą) i podobnej infrastruktury wzdłuż ul. Kujawskiej, drugi etap modernizacji ulicy Ogińskiego (z budową wiaduktu nad ul. Jana Pawła II) i zakup 40 nowoczesnych klimatyzowanych tramwajów dają naprawdę imponujący wynik – czytamy w komunikacie biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024