Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bruski reaguje na nową funkcję Dombrowicza. I pyta o planowane inwestycje w ramach CPK

Dodano: 24.08.2020 | 11:51

Na zdjęciu: Konstanty Dombrowicz niedawno objął funkcję przedstawiciela regionalnego spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Fot. Szymon Fiałkowski

Rafał Bruski zareagował na objęcie przez Konstantego Dombrowicza funkcji przedstawiciela regionalnego spółki Centralny Port Komunikacyjny. W piśmie do byłego prezydenta Bydgoszczy obecny włodarz prosi o aktualną informację na temat przebiegu jednej ze „szprych” – czyli linii kolejowej w kierunku CPK, której przebieg nie uwzględniał zarówno Bydgoszczy, jak i innych ważniejszych miast regionu.

O objęciu nowej funkcji przez Dombrowicza informowaliśmy jako pierwsi tydzień temu. – Nawiązaliśmy współpracę z Konstantym Dombrowiczem jako przedstawicielem regionalnym na województwo kujawsko-pomorskie. Najważniejszymi kryteriami, którymi kierowaliśmy się przy tym wyborze, były m.in. znajomość lokalnych społeczności, doświadczenie w budowaniu relacji z jednostkami samorządu terytorialnego i umiejętność prowadzenia konsultacji społecznych – tłumaczył ten ruch dyrektor Biura Komunikacji i PR spółki Konrad Majszyk.

Bruski reaguje na nową funkcję Dombrowicza. I pyta o planowane inwestycje w ramach CPK

Zobacz również:

Nowa rola Konstantego Dombrowicza

Powołanie Dombrowicza (będące obecnie także radnym sejmiku województwa) na regionalnego reprezentanta sztandarowej inwestycji rządu Prawa i Sprawiedliwości zainteresowało nie tylko opinie publiczną, ale także prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego. W piątek, 21 sierpnia skierował on pismo do regionalnego przedstawiciela CPK, które w poniedziałek trafiło do bydgoskich mediów. Jak czytamy, Bruski prosi w nim Dombrowicza o aktualne informacje dotyczące „planowanego przebiegu Szprychy nr 1 przez województwo kujawsko-pomorskie”. – Moja prośba wynika z rozbieżności pomiędzy informacjami dostępnymi na stronie internetowej spółki i zapisami projektu Strategii rozwoju województwa – argumentuje prezydent miasta.

Jak wyjaśnia Bruski, cytując fragment projektu strategii, przebieg linii ma być zgodny z „interesami rozwojowymi województwa, tj. w wariancie optymalnym w relacji: CPK – Płock – Włocławek – Inowrocław – Bydgoszcz/Toruń – Chełmno/Wąbrzeźno – Grudziądz – Trójmiasto – wraz z realizacją linii w kierunku Koszalina i Szczecina”. – Analizując stanowisko Zarządu Województwa wyrażone w projekcie Strategii dostrzegam różnice, mogące mieć zasadnicze znaczenie dla miasta Bydgoszczy – podkreśla prezydent. I pyta Dombrowicza, czy koncepcja „szprychy nr 1” została już zatwierdzona przez CPK oraz czy Zarząd Województwa podejmował działania w celu wytyczenia innego jej przebiegu. – Jeśli takie działania wystąpiły, proszę o szczegółową informacje w tym zakresie, w szczególności o przesłanie korespondencji pomiędzy zarządem spółki a zarządem województwa – napisał Bruski.

Koncepcja budowy 168 km nowych linii – nr 5 i 242 na trasie CPK – Grudziądz – Warlubie, stanowiącej część szprychy nr 1 z Warszawy przez CPK do Trójmiasta nie spotkała się z uznaniem bydgoskich społeczników i polityków. Jak szczegółowo informowaliśmy na MetropoliaBydgoska.PL, koncepcja tras kolejowych zaproponowana przez rząd wzbudziła kontrowersje wśród lokalnych działaczy społecznych, którzy postanowili przedstawić w konsultacjach zupełnie inny kształt linii. Podczas niedawnych konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz zaproponowało rezygnacje z budowy linii do Grudziądza, a w zamian – budowę odnogi CPK – Płock – Włocławek i modernizację istniejących linii nr 18 i 131 do standardu umożliwiającego osiągnięcie prędkości 250 km/h, a także późniejszą możliwość jej zwiększenia.

Najważniejszym postulatem Samorządnej Bydgoszczy (poparło go także stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych) było jednak wpisanie do programu kolejowego CPK budowy łącznicy pomiędzy linią kolejową nr 131, która ma zaczynać się w Trzcińcu i przebiegać przez Port Lotniczy Bydgoszcz, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny do linii kolejowej nr 18 w okolicach Solca Kujawskiego.


CZYTAJ TAKŻE: Minusy Kolei Plus. Nie ma pieniędzy na rozwój kolei w Bydgoszczy


Bydgoski ratusz także apelował o rezygnację z budowy linii nr 5 i wnioskował o modernizację linii kolejowej nr 18 łączącej Bydgoszcz z Toruniem i Włocławkiem oraz Piłą w standardzie 200km/h. – Prezydent Bydgoszczy zaproponował ponadto objęciem zakresem inwestycji linii 203 (Piła-Krzyż) co pozwoli na stworzenie nowoczesnego szlaku kolejowego z portu lotniczego przez Bydgoszcz i  inne duże miasta regionu ze Szczecinem –informował w marcu ratusz.

AKTUALIZACJA: Centralny Port Komunikacyjny opublikował raport po konsultacjach Strategicznego Studium Lokalizacyjnego, dotyczącego przede wszystkim planowanych inwestycji kolejowych. Wspomniane wyżej uwagi ze strony społeczników i ratusza nie znalazły akceptacji spółki – CPK, także wbrew zapisom w projekcie Strategii Województwa, myśli o realizacji linii CPK – Trójmiasto w przedstawionym wcześniej ciągu, biegnącym po wschodniej stronie województwa.