Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Budowa S5 coraz bliżej. Formalności na ostatniej prostej

Dodano: 09.08.2016 | 14:55
S5 Świecie

Do końca tygodnia zwycięzcy przetargów na budowę drogi ekspresowej muszą wystąpić o pozwolenie na jej rozpoczęcie.

Na zdjęciu: Do końca 2019 roku ma powstać siedem odcinków S5 w regionie o łącznej długości 130 km.

Fot. Pit1233 / Wikipedia

Do najbliższego piątku wszyscy wykonawcy odcinków drogi ekspresowej S5 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego muszą złożyć do wojewody wnioski o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. – Nadal na nie czekamy – mówi w rozmowie z nami pełnomocnik Mikołaja Bogdanowicza Jarosław Jakubowski.

CZYTAJ TAKŻE: Miasto ogłasza przetarg na rozbudowę Grunwaldzkiej. Trasa ma połączyć się z S5

Wydanie ZRID, dokumentu będącego jednocześnie pozwoleniem na budowę, a także umożliwiającego inwestorowi przejęcie nieruchomości kolidujących z inwestycją, jest ostatnim formalnym etapem przed rozpoczęciem właściwych prac budowlanych. Na wydanie decyzji wojewoda ma 90 dni. Okres oczekiwania na nią może się jednak wydłużyć. Kiedy? W przypadku, gdy konieczne będzie przeprowadzenie powtórnej oceny oddziaływania na środowisko. Wojewoda zawiesza wówczas postępowanie dotyczące ZRID na maksymalnie 45 dni. – Należy pamiętać, że złożenie wniosku nie jest równoznaczne z wydaniem zezwolenia – dodaje Jarosław Jakubowski.

Jeżeli dokumentacja zostanie jednak przygotowana starannie, ZRID powinien zostać wydany przed końcem roku. Zakładając ochronny okres zimowy, prace powinny rozpocząć się wiosną. Wszystkich siedem odcinków S5 w Kujawsko-Pomorskiem ma być gotowych najpóźniej w drugiej połowie 2019 roku. – Nowa trasa będzie sprzyjać pozyskiwaniu kolejnych inwestorów oraz umocnieniu pozycji Bydgoszczy jako ważnego centrum logistyczno-transportowego – twierdzi prezydent Rafał Bruski. Przypomnijmy, że w ramach inwestycji komplementarnej miasto planuje w nadchodzących latach rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej, która będzie łączyła się z S5 na węźle w Pawłówku.

Budowa 130-kilometrowej części S5 w regionie obejmie nie tylko samą drogę, ale również bezkolizyjne węzły, między innymi na północno-zachodniej obwodnicy Bydgoszczy – w Lisim Ogonie, Pawłówku, Tryszczynie (wraz z nowym mostem przez Brdę), Maksymilianowie czy Aleksandrowie. Plan inwestycji zakłada również powstanie infrastruktury towarzyszącej – przebudowę dróg serwisowych, budowę chodników, dróg dla rowerów i zatok autobusowych, ustawienie ekranów akustycznych, a także budowę Miejsc Obsługi Pasażerów czy wyznaczenie przejść dla zwierząt.

Całkowity koszt budowy „ekspresówki” w naszym województwie wynosi – po rozstrzygniętych w ubiegłym roku przetargach – 2,5 miliarda złotych.