Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoszcz nie będzie jak Paryż. Ale z hulajnogami walczy

Dodano: 04.04.2023 | 20:46

Na zdjęciu: W ubiegłym roku Bydgoski Ruch Miejski zorganizował happening dotyczący hulajnóg.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Czy to już koniec zaparkowanych byle gdzie hulajnóg z wypożyczalni? Tak. W Paryżu. Francuska stolica przeprowadziła właśnie referendum w tej sprawie. W Bydgoszczy równie drastyczne kroki nie są rozpatrywane, ale drogowcy i strażnicy miejscy walczą z nieprawidłowo pozostawionymi pojazdami.

Już w lutym o pilnowaniu porządku w kontekście hulajnóg mówił podczas sesji rady miasta komendant straży miejskiej Jacek Anhalt. – Skontaktowaliśmy się z operatorami hulajnóg i porozumieliśmy co do zasad ich ustawiania. Na podstawie własnych obserwacji, ale też liczby zgłoszeń mamy wrażenie, że sytuacja się poprawiła – mówił. W ubiegłym roku strażnicy odholowali 90 hulajnóg i trzy rowery elektryczne.

Przypadki, w których operatorzy ustawiają hulajnogi byle gdzie, już się skończyły. Problemem pozostaje jednak zostawianie hulajnóg przez użytkowników. W teorii osoba wypożyczająca pojazd musi zrobić zdjęcie, na którym udokumentuje prawidłowe pozostawienie hulajnogi. W praktyce wygląda to jednak tak, że często na zdjęciu hulajnoga jest prawidłowo odstawiona, ale później i tak ktoś ją przewraca. Szanse na zidentyfikowanie sprawcy są równe zeru.

Będą specjalne strefy dla hulajnóg

– Nadal trwają rozmowy dotyczące zasad parkowania. Myślę, że wkrótce usłyszymy o konkretnych rozwiązaniach w tym zakresie – zapowiedział w lutym Anhalt. Jak wynika z informacji od Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, planowane jest wyznaczenie w centrum miasta specjalnych stref, w których będzie można oddać lub zaparkować hulajnogę.

Na razie nie wiadomo, jak duże będą te strefy. Mają być wskazane w aplikacji, a nie za pomocą wymalowanego oznakowania poziomego. Operatorzy zaproponowali lokalizacje i obecnie trwa ich analiza.

Możliwość pozostawienia hulajnogi w praktycznie dowolnym miejscu na wyznaczonym obszarze miasta była dotąd jedną z przyczyn tak dużego zainteresowania ich wypożyczaniem i niewątpliwą przewagą nad rowerami miejskimi, które trzeba było odwieźć na konkretne stacje. Jednocześnie był to również powód tak złej renomy hulajnóg, zwłaszcza wśród tych, którzy z nich nie korzystają. Hulajnogi pozostawiane na środku chodnika czy też przewrócone utrudniały poruszanie się pieszym oraz rowerzystom.

Paryż mówi „nie”

W wielu miastach, nie tylko w Polsce, pojawiły się więc głosy za zmianami czy wręcz za wyrzuceniem wypożyczanych hulajnóg. Najdalej poszedł Paryż. W przeprowadzonym w niedzielę referendum aż 90 proc. głosujących (ok. 91 tys. osób) zagłosowało za wykluczeniem wypożyczanych hulajnóg. Jak podaje serwis smartride.pl, od września zniknąć ma 15 tysięcy pojazdów, którymi w ubiegłym roku dokonano 20 mln podróży. Pozostaną tylko hulajnogi prywatne. Referendum nie jest wiążące, ale władze Paryża zapowiedziały, że zastosują się do wyników.

W Bydgoszczy tak daleko sprawa jeszcze nie zaszła. W ubiegłym roku wprowadzono za to nowe przepisy, które miały wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz uporządkować parkowanie hulajnóg w mieście.

Jak można jeździć hulajnogą?

Kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów z prędkością do 20 km/h. Gdy nie ma drogi rowerowej, ma korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h. Wyjątkowo może korzystać z chodnika, ale musi jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który zawsze ma pierwszeństwo.

– Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób, a także przedmiotów czy zwierząt. Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika, a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m – przypomina rzecznik prasowy drogowców Tomasz Okoński.

0 0 votes
Article Rating
Bydgoszcz nie będzie jak Paryż. Ale z hulajnogami walczy
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
wargo
wargo
5 miesięcy temu

W tych przepisach powinno być jasno określone czy dotyczą one hulajnóg do wypożyczenia czy prywatnych.

Janusz
Janusz
4 miesięcy temu

Rowery miejskie mają swoje stacje i jakoś nie ma problemu z porzuconymi byle gdzie rowerami. Dlaczego wypożyczalnie hulajnóg też nie mogą zrobić takich stacji? Wypożyczasz i oddajesz w konkretnych miejscach i tyle. Hulajnoga może się też dzięki temu podładować. Ludzie nigdy nie nauczą się prawidłowo zostawiać nie swojej hulajnogi, czy roweru, jeśli nie będzie to bardziej restrykcyjne. A do tego wandale, którzy nawet jej nie wypożyczają, a po prostu przewracają, czy wyrzucają za płot. Nie byłoby już dzięki temu opcji zostawienia hulajnogi na środku ścieżki rowerowej, czy przewrócenia na torowisko tramwajowe, czy drogę. Hulajnogi współdzielone w aktualnym rozwiązaniem powinny zniknąć… Czytaj więcej »