Bydgoszcz
9C
Niebo częściowo zachmurzone
100% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 10 • L 9
16C
Wt
17C
Sr
15C
Czw
15C
Pt
16C
Sob
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaChodniki do dekomunizacji. Czy auta w centrum będą stawać na ulicach?
KOŁŁĄTAJA BYDGOSZCZ SF
20.12.2019 | 08:25

Chodniki do dekomunizacji. Czy auta w centrum będą stawać na ulicach?

Na zdjęciu: Zmiany w parkowaniu wprowadzono m.in. na ulicy Kołłątaja.

Fot. Szymon Fiałkowski

Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych zaproponowało władzom miasta wyznaczanie miejsc do parkowania w centrum miasta na ulicach, zamiast na chodnikach. „Odparkingowienie” udało się na ulicy Kołłątaja, ale co z dalszymi krokami?

Pomysł „uwolnienia chodników” i przeniesienia miejsc parkingowych na ulice został przedstawiony przez członków stowarzyszenia w zeszłym roku, podczas spaceru badawczego z nadzorującym prace ZDMiKP zastępcą prezydenta Mirosławem Kozłowiczem. Uzasadniali oni, że postój aut na chodnikach zabiera przestrzeń pieszym i utrudnia im przemieszczanie się, a parkowanie niszczy nawierzchnię ciągów pieszych. Dodawali też, że również kierowcy wolą stawać bezpośrednio na jezdni, gdyż wjazd na wysoki krawężnik może spowodować pękniecie felgi bądź opony.

Idea przesunięcia parkowania na jezdnię zyskała aprobatę Kozłowicza. – Tam, gdzie to tylko możliwe, będziemy oddawać chodniki pieszym. W kraju nazywa się to dekomunizacją chodników. Auta na chodniki wpuszczono w PRL. My chcemy w Bydgoszczy wejść w XXI wiek – zapowiadał wiceprezydent jesienią ubiegłego roku w wypowiedzi dla „Gazety Wyborczej”. Wtedy też drogowcy przeprowadzili akcję „odparkingowienia” ulicy Kołłątaja, która spotkała się ze sporą przychylnością. – Niesamowite. Wystarczy zdjąć samochody z chodników i Bydgoszcz wygląda jak bogate, zadbane miasto na zachodzie – komentowano zmianę organizacji parkowania.

Od zapowiedzi minął rok. Na jakim etapie jest dalsza „dekomunizacja chodników”? – Podjęliśmy już szereg działań związanych z przywróceniem części chodników pieszym. Zależy nam, by zmiany były wprowadzane w porozumieniu z lokalnymi społecznościami i nie powodowały dodatkowych utrudnień, np. dla rowerzystów – mówi Kozłowicz.

Jeszcze w 2018 roku przygotowaliśmy projekty na „uwolnienie” chodników na ulicy Reja, Kołłątaja i Konarskiego. Prace na Reja i Konarskiego zaplanowane są na przyszły rok. W nowym roku, po zakończeniu planowanych prac przez MWIK, wraz z remontem istniejących chodników, w oparciu o środki BBO, zamierzamy wprowadzić zmiany na ulicy Mazowieckiej

– precyzuje.

ZDMiKP planuje też zmianę sposobu parkowania na ulicy Pomorskiej. Jak mówi Kozłowicz, na odcinku od Mazowieckiej do Śniadeckich nastąpi przeniesienie większości pasów postojowych na jezdnię. Ale są tez ulice w Śródmieściu, na których auta pozostaną na chodniku. – Na części ulic po szczegółowej analizie i konsultacjach z radą osiedla pozostawimy możliwość parkowania na chodniku. Taka sytuacja dotyczy np. ulicy Kwiatowej. Uwolnienie chodników byłoby możliwe po wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego. Rada Osiedla nie poparła tej zmiany – uzupełnia Kozłowicz.

Kolejne lokalizacje są w trakcie analiz. – Ulice, na których w przyszłym roku prowadzone będą remonty będą dodatkowo weryfikowane pod omawianym kątem – podkreśla zastępca prezydenta.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Okolak Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Okolak
Gość
Okolak

Siemiradzkiego, Jasna, Długosza – również powinny być jednokierunkowe a parkowanie przeniesione na jezdnię

Powiązane treści