Bydgoszcz
17C
Niebo częściowo zachmurzone
77% wilgotność
Wiatr: 4km/h W
H 18 • L 16
22C
Sr
25C
Czw
24C
Pt
25C
Sob
27C
Nd
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCICzy ponosimy odpowiedzialność za doręczenie przesyłki? [RADCA w PIĄTEK]
paczka_wysylka_kurier_poczta_FreeImages
26.04.2019 | 15:32

Czy ponosimy odpowiedzialność za doręczenie przesyłki? [RADCA w PIĄTEK]

W każdy piątek radca prawny Przemysław Piątek zaprasza do kolejnej odsłony cyklu porad prawnych. Szukasz pomocy? Napisz - prawnik@metropoliabydgoska.pl.

Na zdjęciu: Przedsiębiorca nie może przenieść odpowiedzialności za ewentualne zgubienie przesyłki na konsumenta.

Fot. FreeImages

Jeden z Czytelników zwrócił się do mnie z pytaniem, czy sprzedający mu na serwisie aukcyjnym sprzedawca może przerzucić na niego odpowiedzialność za zgubienie przesyłki poprzez zawarcie klauzuli: „List ekonomiczny nie jest rejestrowany. Nie ponosimy odpowiedzialności za dostarczenie tej przesyłki”? 

Zgodnie z art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego, jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. Postanowienia mniej korzystne dla kupującego są nieważne.

Mając powyższe na uwadze, przedsiębiorca nie może przenieść odpowiedzialności za ewentualne zgubienie przesyłki na konsumenta.

Zobacz również:

Wszczęta egzekucja, a Ty nie wiedziałeś o postępowaniu? Sprawdź, co możesz zrobić!

Poprawnie rozumiany wskazany wyżej przepis Kodeksu cywilnego wskazuje przede wszystkim, że sprzedawca – przy umowie zawieranej na odległość z konsumentem – odpowiada za towar do momentu wydania go „do ręki” konsumentowi, który towar zakupił. Kompletnie bez znaczenia dla kupującego jest okoliczność, czy przy dostarczeniu paczki korzystał z usług Poczty Polskiej czy też firmy kurierskiej. Sprzedawca odpowiada przed konsumentem za nieprawidłowe wywiązanie się z umowy zarówno w przypadku zagubienia, jak i uszkodzenia przesyłki w trakcie transportu.

Jest jednak jeden mały haczyk. Konsument odpowiada za doręczenie mu przesyłki tylko w przypadku, jeżeli to on samodzielnie wybierze pośrednika, który dostarczy mu zakupiony towar. Taka sytuacja będzie miała miejsce, kiedy kupujący sam z siebie wybierze sposób doręczenia nieprzewidziany przez sprzedającego (np. firma kurierska, której nie ma w ofercie sprzedawcy, odbiór przez wynajętego przewoźnika).

Klauzula, na podstawie której sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za przesyłkę, jest nieważna z mocy prawa. Wynika z tego, że w sytuacji, gdy sprzedawca zastosuje taki zapis, a towar nie dojdzie do konsumenta, to sprzedawca będzie musiał wysłać produkt raz jeszcze, na własny koszt, bez dodatkowej dopłaty. Jest to zatem ryzyko przedsiębiorcy, gdyż to on musi udowodnić, że doręczył produkt, a nie konsument, że mu doręczono.

W razie pytań czy też wątpliwości napisz do mnie maila na adres: prawnik@metropoliabydgoska.pl.

Podstawa prawna: art. 548 § 3 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2018 r. poz. 2244).


POTRZEBUJESZ PORADY PRAWNEJ? Napisz na prawnik@metropoliabydgoska.pl! Wybrane sprawy omówimy.


Przemysław PIĄTEK
radca prawny
—————————–
» tel. 792 262 264
»  www.radcapiatek.pl

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści