Bydgoszcz
7C
Słonecznie
52% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 9 • L 6
21C
Pt
13C
Sob
13C
Nd
15C
Pon
13C
Wt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaREGIONPorady i ciekawostkiCzym jest personalizacja w marketingu i dlaczego warto na nią postawić?
personalizacja w marketingu
09.03.2022 | 09:55

Czym jest personalizacja w marketingu i dlaczego warto na nią postawić?

Na zdjęciu: Personalizacja wciąż ma moc wyróżnienia danego przedsiębiorstwa na tle konkurencji.

Fot. nadesłane

Personalizacja w marketingu to trend, który cały czas zyskuje na znaczeniu i popularności. Skupia się on na jak najlepszym dopasowywaniu się do potrzeb i oczekiwań indywidualnych klientów. Na czym w praktyce polega personalizacja i dlaczego warto się na nią zdecydować?

Na czym polega personalizacja w marketingu i jakie są jej przykłady?

Mianem personalizacji nazywa się szereg dobrze zaplanowanych działań, których celem jest jak najlepsze wpasowanie się w oczekiwania klientów. Wykorzystuje się do tego narzędzia z tzw. koncepcji 4P, która odnosi się do produktu jako takiego, jego ceny, dystrybucji oraz promocji. Elementy te powinny być jak najlepiej skorelowane z potrzebami poszczególnych konsumentów. W personalizacji wychodzi się bowiem z założenia, że każdy klient to indywidualna jednostka z własnymi życzeniami i chęciami. Warto przy tym pamiętać, że w tym działaniu marketingowym firmy najczęściej skupiają się na produktach oraz sposobie ich promowania, a więc wypracowaniu odpowiednio dostosowanych do odbiorców komunikacji i przekazu. Aby móc osiągnąć swój cel, przedsiębiorstwa muszą zebrać stosowne dane na temat grupy docelowej, do której kierują swoje towary. Istotne są zarówno informacje związane z demografią (np. płcią, wiekiem, miejscem zamieszkania), jak i zainteresowaniami klientów, a także dane o charakterze behawioralnym, które dotyczą zachowania użytkowników w internecie i pokazują, na jakich schematach się opierają. Dopiero szczegółowa analiza tych elementów pozwala na stworzenie odpowiednio spersonalizowanego przekazu.

Przykładów samej personalizacji przekazu marketingowego jest wiele. Popularnym zabiegiem jest np. dodanie imienia konkretnego klienta w momencie wysyłania do niego newslettera drogą mailową. Z podobnego narzędzia można też skorzystać, projektując opakowania – taki pomysł wykorzystała m.in. Coca Cola. Na puszkach i butelkach napoju znajdowały się różnorodne imiona. Dzięki temu klienci mogli wybrać produkt z własnym imieniem i poczuć, że jest on skierowany specjalnie do nich. Na inne rozwiązanie personalizacji opakowań postawiła z kolei Nutella, zlecając przygotowanie mnóstwa różnorodnych pod względem wizualnym etykiet. Więcej na temat tego projektu można przeczytać na stronie https://unilogo-drukarnia.pl/sila-personalizacji.

Dlaczego personalizacja to dobre rozwiązanie?

Personalizacja przynosi wiele korzyści, lecz przede wszystkim wzbudza zainteresowanie klientów. W znacznym stopniu może to wpłynąć na decyzje konsumentów związane z zakupem danego towaru, a tym samym poprawić wyniki sprzedażowe firmy.

Dodatkowo klienci, którzy czują, że są traktowani w indywidualny sposób, zaczynają przywiązywać się do firmy. Między nimi a marką tworzy się więc swoista więź oparta na zaufaniu. Dzięki temu konsumenci chętniej sięgają po jej produkty w przyszłości, a także dzielą się dobrymi opiniami o niej.

Ponadto personalizacja wciąż ma moc wyróżnienia danego przedsiębiorstwa na tle konkurencji. Staje się ona jednak coraz bardziej popularna, dlatego już teraz warto podejść do niej w oryginalny i nieszablonowy sposób.