Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Ponad sto lat bydgoskiego lotnictwa. Dzieje Aeroklubu Bydgoskiego

Dodano: 25.12.2022 | 11:00

Na zdjęciu: Ponad 100 lat historii bydgoskiego lotnictwa.

Fot. pixabay.com

Bydgoskie lotnictwo posiada ponad stuletnią bogatą historię. Przez ten czas zaszło w nim wiele zmian i powstał dobrze znany Aeroklub Bydgoski.

 

Po zakończeniu I wojny światowej Bydgoszcz miała duży wkład w rozwój polskiego lotnictwa cywilnego, sportowego i militarnego. W 1920 roku powstała pierwsza w Polsce Oficerska Szkoła Lotnicza, do której uczęszczali m.in. Stanisław Skarżyński, Franciszek Żwirko czy Stanisław Wigura. W Bydgoszczy istniała również Szkoła Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w latach 1930-1938.

W 1933 roku Zarząd Kolejowego Koła Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej zorganizował sekcję szybowcową przy bydgoskich Warsztatach Kolejowych. Niedługo później na Zboczu Fordońskim powstała Fordońska Szkoła Szybowcowa im. Czesława Tańskiego, w której można było zdobyć kategorie “A” i “B”. Pierwszą z nich otrzymywało się za odbycie lotu ślizgowego w linii prostej przez 30 sekund, natomiast drugą za wykonanie lotu ślizgowego ze skrętami przez 60 sekund. Rocznie szkolono tam ok. 230 osób, a w latach 1933-1939 ukończyło ją aż 1600 pilotów.

W trakcie II wojny światowej w Bydgoszczy funkcjonowała Konspiracyjna Szkoła Małoletnich, która miała kształcić przyszłych lotników w odrodzonej już Polsce. Jej uczniowie, wraz z przedwojennymi pilotami, zgromadzili ok. 300 samolotów pozostałych po Niemcach. Latem 1945 roku na Czarnej Górze w Fordonie, znaną obecnie jako Góra Szybowcowa, zorganizowano Kurs Przeszkolenia Instruktorów Szybowcowych w celu odnowienia licencji bydgoskich pilotów.

28 lutego 1946 roku powstał Aeroklub Bydgoski, początkowo jako filia Aeroklubu Pomorskiego. Miał się on zajmować treningiem już wyszkolonych pilotów. W pierwszych latach jego działalności zmagano się z niewystarczająca ilością sprzętu. Dodatkowo niektóre samoloty były w fatalnym stanie pomimo ciągłych napraw. Zmagano się wtedy również z brakiem lotniska w Bydgoszczy, przez co aeroklub musiał ściśle współpracować z Fordońską Szkołą Szybowcową.

Założycielami Aeroklubu Bydgoskiego byli Wiktor Leja, Władysław Gawlik, Janina Szczerbińska, Jan Kudelski, Antoni Markiewicz i Adam Tworowski. Natomiast pierwszym prezesem został Wojciech Wojewoda, który był ówczesnym wojewoda pomorskim.

Pod koniec lat 40. XX wieku dla aeroklubu zbudowano hangary i pole wzlotów na polu ułańskim (obecnie osiedle Błonie) przy ul. Szubińskiej. Niedługo po tym pożar zniszczył obiekt i znaczną część sprzętu, przez co władze aeroklubu zadecydowały o przeniesieniu sekcji szybowcowej do Fordonu, a samolotowej do Inowrocławia. Aż do 1958 roku Aeroklub Bydgoski nie mógł przeprowadzać szkoleń samolotowych i spadochronowych przez złą nawierzchnię i małą powierzchnię lotniska w Fordonie. Również sprzęt szybko się zużywał przez stanie pod gołym niebem z powodu braku hangaru. Dlatego aeroklub definitywnie przeniósł się z Fordonu na wojskowe lotnisko przy ul. Biedaszkowo, gdzie do dziś ma swoją siedzibę.

Szkoła Szybowcowa w Fordonie została zlikwidowana w 1963 roku, przez co jej kadra szkoleniowa została włączona do Aeroklubu Bydgoskiego. Przeniesione zostało też wyposażenie. Również w tamtym okresie aeroklub znacznie się rozwinął i w 1980 roku została założona jego filia w Pile.

Aeroklub Bydgoski posiada również sekcję o nazwie Bydgoski Klub Seniorów Lotnictwa, która powstała w 1961 roku. Pierwszym prezesem klubu był Jan Kieżun, który był organizatorem Szkoły Pilotów w Bydgoszczy istniejącej w latach 1920-1926. Klub Seniora zajmuje się upamiętnianiem ważnych postaci bydgoskiego lotnictwa oraz dokumentuje dzieje lotnictwa na Kujawach i Pomorzu. Dzięki niemu powstały m.in. pomnik Lotników Ziemi Bydgoskiej na Błoniu czy zbiorowa tablica upamiętniająca lotników poległych podczas II wojny światowej. Również za sprawą klubu, jedno osiedle, 8 ulic i 2 szkoły podstawowe w Bydgoszczy zyskały nazwy związane z bydgoskim lotnictwem. Klub przyczynił się też do nadania Aeroklubowi Bydgoskiemu imienia ppłk pil. Adama Juliusza Zaleskiego, który był pierwszym komendantem Szkoły podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy.

Milena Wyrąbkiewicz