Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Dzisiaj lokomotywa wróci do Myślęcinka! Będzie pamiątką po kolei wąskotorowej

Dodano: 31.01.2023 | 10:13

Na zdjęciu: Pamiątkowa lokomotywa wraca do Myślęcinka.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy

Lokomotywa wraca do Myślęcinka. Będzie pamiątką po wąskotorowej kolei, która przez lata funkcjonowała w Bydgoszczy.

Dziś, 31 stycznia 2023 roku w Myślęcinku stanie wąskotorowa kolejka, która funkcjonowała w latach 1996-2011. We wrześniu 2011 roku spłonęły dwie lokomotywy i wagony, przez co kolejka zniknęła z Myślęcinka. Po 10 latach losem kolejki zainteresował się Paweł Szweda, który nabył lokal gastronomiczny wraz ze zniszczonym przez ogień taborem kolejowym. Lokomotywę udało się wyremontować dzięki pomocy firmy Public Transport Service.

Pracy było sporo, bo lokomotywa znajdowała się w kiepskim stanie. Pojazd trzeba było ręcznie wyszlifować, a później stworzyć brakujące elementy. Potem jeszcze malowanie, montaż świateł. Lokomotywa będzie też wypuszczać parę – mówi Jacek Tomasik z firmy Public Transport Service.

Prace zakończyły się pod koniec stycznia i dziś lokomotywa wróci do Myślęcinka. Będzie ona przypominać nie tylko tamtejszą kolejkę, ale również kolej wąskotorową, która przez lata funkcjonowała w Bydgoszczy.

Kolej wąskotorowa funkcjonowała w latach 1895-1969 i przez wiele lat była istotnym elementem sieci transportowej w Bydgoszczy. Dzięki niej można było dotrzeć z bydgoskiego Okola do Koronowa oraz do sanatorium w Smukale. Linia biegła przez most niedaleko Koronowa, który jest jednym z najwyższych tego typu obiektów w Europie. Trasa miała długość 24 km i 530 metrów, a podróż trwała godzinę i 22 minuty. W dwudziestoleciu międzywojennym pociągi zatrzymywały się na stacjach: Koronowo, Okole, Kopalnia, Gościeradz, Wtelno, Morzewiec, Tryszczyn, Smukała, Opławiec, Czyżkówko, Bydgoszcz.

Linia wąskotorowa łączyła również dawną fordońską ceglarnię z kopalnią odkrywkową gliny, która znajdowała się przy ul. Rejewskiego. Prawdopodobnie powstała ona w latach 1956-1958, gdy tworzono kopalnię. Długość linii wynosiła ok. 6 km. Ruch został wstrzymany w 1999 roku, kiedy glinę zaczęto przewozić ciężarówkami.

W 1956 roku zostały uruchomione autobusy, które stały się konkurencją dla pociągów. Doprowadziło to do zawieszenia ruchu pasażerskiego 30 września 1969 roku. Większość torów została rozebrana, a w 2014 roku poprowadzono ścieżkę rowerową na odcinku od Gościeradza do Koronowa. W ramach tej inwestycji również dawny most kolejki na Brdzie został gruntownie wyremontowany i dostosowano go do ruchu pieszo-rowerowego.

Natomiast kolejka w Myślęcinku powstała w 1996 roku z elementów po zlikwidowanych Bydgoskich Kolejach Dojazdowych oraz materiałów pozyskanych ze Żnińskiej Kolei Powiatowej. Początkowo kolejka kursowała na trasie Bydgoszcz Las Gdański – Bydgoszcz Myślęcinek. Później linia została wydłużona do stacji Zacisze. W 2011 roku lokomotywownia spłonęła wraz ze znajdującymi się w niej pojazdami. Przez pożar ruch na linii został zawieszony, a tory rozebrano.

Milena Wyrąbkiewicz