Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

GDDKiA gotowa do zimy. Pługi i solarki czekają na mróz i śnieg [ZDJĘCIA]

Dodano: 11.11.2022 | 14:37

Na zdjęciu: O utrzymanie przejezdności na drogach krajowych, ekspresowych i autostradzie A1 zadbają 92 solarki, 151 pługów, 40 ładowarek i 14 równiarek.

Fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że jest gotowa na „akcję zima”. Prawie 300 maszyn i wypełnione po brzegi magazyny soli mają umożliwić jak najlepsze warunki do poruszania się po województwie kujawsko-pomorskim w okresie mrozów i opadów śniegu.

Zarządca sieci dróg krajowych i autostrad podkreśla, że jest już przygotowany do nachodzącej zimy. Szczegóły dotyczące utrzymania dróg w tym okresie na terenie Kujaw i Pomorza przedstawił podczas konferencji zorganizowanej w Obwodzie Utrzymania Autostrady (OUA) w Pikutkowie pod Włocławkiem dyrektor oddziału GDDKiA w Bydgoszczy Sebastian Borowiak.

Pikutkowo to największy OUA w województwie kujawsko-pomorskim. Znajduje się w nim magazyn soli, gotowy pomieścić 7,5 tysiąca ton. Jest już cały zasypany. Mamy też przygotowany sprzęt, który odgrywa kluczową rolę w zimowym utrzymaniu dróg – powiedział Borowiak. GDDKiA rozpoczęła sezon zimowy 1 listopada – na razie jednak pogoda jest bardziej wiosenna. Mimo to służby drogowe są w pełnej gotowości na zmianę warunków atmosferycznych. Jak wyliczył dyrektor bydgoskiego oddziału, o utrzymanie przejezdności na drogach krajowych, ekspresowych i autostradzie A1 zadbają 92 solarki, 151 pługów, 40 ładowarek i 14 równiarek.


Czytaj także: Zima nie zaskoczy bydgoskich drogowców. „Zakończyliśmy już przygotowania”


Działaniami na drogach województwa kujawsko-pomorskiego kieruje pięć Rejonów oraz 14 Obwodów Drogowych, w tym jeden Obwód Utrzymania Autostrady; do ich dyspozycji jest 15 magazynów soli. – Planowane zużycie soli drogowej na drogach zarządzanych przez GDDKiA w województwie wynosi ok. 24 tys. ton. W ubiegłym sezonie na zimowe utrzymanie dróg w regionie wydaliśmy ok. 15 mln zł – uzupełnia Kinga Puchowska, specjalistka ds. komunikacji GDDKiA Bydgoszcz.

By koordynować działania związane z odśnieżaniem, niezbędny jest też monitoring dróg i sytuacji pogodowej. Jak podkreślił Borowiak, w tym aspekcie pomocne są stacje pogodowe (GDDKiA dysponuje 13 takimi jednostkami) i kamery obserwujące trasy – tych jest prawie 120. – Do tego punkt informacji drogowej, który gromadzi całą wiedzę – powiedział. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Ich realizacja odbywa się poprzez przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.

Akcja zima w kujawsko-pomorskim. Jak GDDKiA będzie utrzymywać drogi w sezonie 2022/2023?

Długość dróg krajowych utrzymywanych przez GDDKiA w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 1009 km oraz 284 km dróg serwisowych. Drogi krajowe w sezonie zimowym 2022/2023 utrzymywane będą w następujących standardach:

  • Standard I – 502 km
    Drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym. Jezdnia odśnieżona, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej długości i szerokości, łącznie z poboczami utwardzonymi. Na jezdni nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Likwidacja śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość, a czas odśnieżania nie może przekraczać 4 (luźny śnieg) -6 (błoto pośniegowe) godz. od ustania opadów śniegu.
  • Standard II – 792 km
    Drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. Zasady zwalczania śliskości i odśnieżania takie same jak w standardzie I, z zastrzeżeniem, że na drodze może pozostawać warstwa zajeżdżonego śniegu do 6 godz.
  • Standard III – 75 km
    Drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym. Jezdnia odśnieżana na całej szerokości. Przy intensywnych opadach dopuszcza się pozostawanie na jezdni luźnego śniegu, warstwy zajeżdżonego śniegu utrudniającej ruch samochodów osobowych i zasp. Czas odśnieżania nie może przekraczać 6 godz. od ustania opadów. Zwalczanie śliskości tylko w miejscach decydujących o ruchu tj. skrzyżowaniach z innymi drogami i liniami kolejowymi, przystankach komunikacyjnych, odcinkach dróg o pochyleniu większym niż 4%. Czas usuwania śliskości obejmuje 5-6 godz. od wystąpienia zjawiska powodującego śliskość.
  • Standard V – 208 km
    Jezdnia odśnieżona, w miejscach zasp co najmniej jeden pas. Śnieg luźny może zalegać do 16 godz. Dopuszcza się przerwy w ruchu do 24h. Może występować nabój śnieżny i zajeżdżony śnieg.

Kierowco! Przepuść pługi

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. GDDKiA zaznacza, że sprzęty są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi – poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. – Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę – bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch – zaznacza dyrekcja. Służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie – jak policja czy służba zdrowia – niebieskimi, ponieważ pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

GDDKiA apeluje o przepuszczanie pługów i ostrzega, że utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak też innych użytkowników dróg.

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Jak wygląda zimowa siatka połączeń z bydgoskiego lotniska?