Bydgoszcz
2C
93% wilgotność
Wiatr: 2km/h ENE
H 2 • L 2
2C
Sob
2C
Nd
1C
Pon
-0C
Wt
5C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCIGeneralny Pomiar Ruchu 2021. Gdzie jeździmy najczęściej w naszym województwie?
Generalny Pomiar Ruchu 2021
23.11.2021 | 09:47

Generalny Pomiar Ruchu 2021. Gdzie jeździmy najczęściej w naszym województwie?

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Generalny Pomiar Ruchu ma służyć GDDKiA m.in. w planowaniu dalszych inwestycji. Jedną z najbardziej obleganych tras jest droga krajowa nr 10, która ma zostać rozbudowana do parametrów drogi ekspresowej.

Fot. Szymon Fiałkowski

Zwiększony o blisko jedną trzecią ruch na autostradzie A1, chętnie wykorzystywane obwodnice, w tym północno-zachodnia część ringu Bydgoszczy na drodze ekspresowej S5 oraz duża koncentracja aut w miejscach, gdzie ruch lokalny krzyżuje się z tranzytowym – to część wniosków z badania „Generalny Pomiar Ruchu 2020-2021”, którego rezultaty przedstawiła właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Badanie, którego wyniki zaprezentowała GDDKiA, rozpoczęło się w styczniu 2020 roku i trwało do połowy bieżącego roku. Do pomiarów wykorzystano wideorejestratory oraz liczniki automatyczne. Natężenie ruchu mierzono dokładnie w 128 punktach zarówno na drogach krajowych, ekspresowych (S5/S10), jak i na autostradzie A1. Drogowcy tłumaczą też, że „ze względu na epidemię” nie skorzystano tym razem z obserwatorów rejestrujących pojazdy w punktach pomiarowych ręcznie.

Generalny Pomiar Ruchu 2021. Gdzie znajdziemy najwięcej samochodów?

Uzyskane wyniki każdorazowo były porównywane do efektów poprzedniego badania, które przeprowadzono w roku 2015. Spośród wspomnianych punktów pomiarowych blisko jedną czwartą (30 ze 128) umieszczono na drogach ekspresowych oraz autostradzie. Pozostałe – na standardowych drogach krajowych.

Największe natężenie zanotowano na odcinku autostrady A1 pomiędzy węzłem Toruń Południe a Kutno Północ. Jest to niemal 100-kilometrowy fragment w całości zarządzany przez bydgoski oddział GDDKiA. Średnio w ciągu doby pokonuje go od 27 do nawet 30 tysięcy pojazdów. Mniejsze, ale ciągle godne uwagi jest natężenie ruchu na odcinku koncesyjnym A1 – od granicy z województwem pomorskim do Torunia. Tam dziennie czujniki rejestrowały 21-25 tysięcy samochodów dziennie. „W porównaniu z rokiem 2015 oznacza to wzrost o 30 procent” – czytamy w opracowaniu drogowców.

Blisko 25 tysięcy aut wyjeżdżało w 2015 roku każdej doby z Bydgoszczy. Dużym problemem dla miasta był między innymi ruch tranzytowy, którego zniwelowanie zapowiedział kilka lat temu prezydent Rafał Bruski. Przypomnijmy, że na łamach MetropoliaBydgoska.PL opisywaliśmy już plany dodatkowego oznakowania wlotów do Bydgoszczy oraz utworzenia dwóch stref, gdzie ruch ciężarówek zostałby znacząco ograniczony. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zapowiedział ostatecznie pierwsze prace na 2022 roku.

Co ciekawe, z analiz GDDKiA wynika, że ruch tranzytowy po alei Armii Krajowej, Wyszyńskiego i Jana Pawła II (na tzw. starodrożu drogi krajowej nr 5) jest obecnie „znikomy”. A to oczywiście efekt udostępnienia dla ruchu obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S5. Podobna sytuacja ma miejsce zresztą także w Inowrocławiu, gdzie ruch miejski zbliżał się do 20 tysięcy samochodów na dobę. Otwarcie obwodnicy miasta dużą część ruchu wyprowadziło poza inowrocławskie ulice. Drogowcy deklarują, że podobny oddech złapią między innymi mieszkańcy Nowej Wsi Wielkiej, ale to – podobnie jak w przypadku Strzelna, Kruszwicy czy Sępólna – melodia przyszłości.

Oblegana droga krajowa nr 10 i wylot w kierunku Inowrocławia

Nie jest zaskoczeniem, że bardzo dużą liczbę samochodów odnotowano pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem na krajowej „dziesiątce”. Generalny Pomiar Ruchu 2021 zawiera informację, że codziennie przemieszcza się tam 15000-21000 pojazdów. To tylko dodatkowy, choć już przecież znany, argument za budową drogi ekspresowej S10 na odcinku łączącym dwie stolice województwa kujawsko-pomorskiego. Przypomnijmy, że kilka dni temu bydgoska GDDKiA poinformowała o wyborze wykonawcy pierwszego fragmentu blisko 50-kilometrowej trasy. Odcinek do węzła Bydgoszcz Południe (dawniej Stryszek) do nowego węzła w Emilianowie zaprojektuje i wybuduje firma Budimex.

Wspomniana inwestycja obejmie również przebudowę – na odcinku około pięciu kilometrów – drogi krajowej nr 25. Dzięki temu ma powstać obwodnica Brzozy. Jak istotne jest to zadanie, pokazują zarówno wyniki pomiarów ruchu, jak i codzienna praktyka. Z danych GDDKiA wynika, że w tym miejscu odnotowuje się także kilkanaście tysięcy pojazdów na dobę. Wąskie gardło, jakim jest węzeł w Stryszku, systematycznie przyczynia się do powstawania korków. A te zostały przecież spotęgowane przez drobny i zaledwie kilkudniowy remont nawierzchni za skrzyżowaniem z drogą serwisową do Zielonki oraz Przyłęk. Pomysł drogowców, aby prowadzić prace poza godzinami szczytu, ale w ciągu dnia (w przeciwieństwie do np. prac nocnych prowadzonych na moście Fordońskim) spalił na panewce.

Dojazdy z i do okolicznych gmin Bydgoszczy stanowią zresztą znaczące wyzwanie, z którym będzie musiało mierzyć się w najbliższych latach miasto. Wskutek porannego i popołudniowego szczytu ruch na wylotach z miasta nad Brdą wzrasta do 17,5-19 tysięcy pojazdów. Dotyczy to zarówno drogi ekspresowej S5, jak i fragmentu S10 pomiędzy Białymi Błotami a wymienianym już kilkakrotnie Stryszkiem. Widać to doskonale między innymi na przykładzie drogi wojewódzkiej nr 223 łączącej plac Poznański w Bydgoszczy z Białymi Błotami, gdzie ruch kształtuje się na poziomie ponad 20 tysięcy samochodów dziennie.

Ponad 1000 km dróg pod zarządem GDDKiA w regionie

Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza w naszym województwie ponad 1000 kilometrów dróg. Co piąty kilometr to autostrada lub droga ekspresowa (choć tu warto zaznaczyć, że częściowo jest w budowie). Wszystkie analizy ruchu w punktach pomiarowych prowadzono na zasadzie dziewięciu pomiarów dziennych oraz sześciu nocnych.

Wniosek generalny to również wzrost ruchu na drogach administrowanych przez GDDKiA o 17 procent. Jest to wynik niższy od średniej krajowej. Oznacza to, że na każdej trasie znajdującej się pod egidą dyrekcji porusza się średnio ponad 13,5 tysiąca pojazdów dziennie.

Generalny Pomiar Ruchu ma służyć badaniu akcentów, w jaki rozkłada się ruch w poszczególnych latach. Na jego podstawie GDDKiA ma podejmować decyzje o budowie nowych dróg lub ich remoncie, jak również analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wiadomo, że kolejne lata mogą przynieść zmiany w natężeniach ruchu w niektórych miejscach. Ma to dotyczyć jeszcze mocniej choćby neutralizowania ruchu tranzytowego przez Bydgoszcz (po całkowitym oddaniu do użytku drogi S5 z Dolnego Śląska aż do węzła autostradowego w Nowych Marzach). Prognozy dotyczące zmian w ruchu związane są także z budową drogi S5 od Ostródy do Grudziądza, a także planowanego powstania drogi S10 od Włocławka w kierunku Warszawy.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści