Ile zapłacimy za parking park&ride w Bydgoszczy? System ma na razie wiele niewiadomych
Dodano: 28.05.2019 | 19:16Na zdjęciu: W pierwszym etapie tworzenia systemu park&ride w Bydgoszczy powstanie pięć parkingów. Największy - przy ulicy Grudziądzkiej pomieści ponad pół tysiąca aut.
Fot. wizualizacje ComProjekt / materiały UM Bydgoszczy
W poniedziałek Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej podpisał umowę z gdyńską firmą Koma Nord na zaprojektowanie systemu park & ride na terenie Bydgoszczy. W środę natomiast o opłatach za korzystanie z niego będą dyskutować radni. Nie da się ukryć, że zanim poznamy szczegóły funkcjonowania systemu mającego zachęcać do przesiadek z samochodów na komunikację publiczną, upłynie jeszcze sporo czasu.
Tak wynika z lektury zasad korzystania z parkingów P&R, nad którymi na najbliższej sesji pochyli się rada miasta, oraz z deklaracji samych drogowców. Gotowe są bowiem jedynie zręby systemu park&ride, a wiele elementów doprecyzować ma sam wykonawca. Sytuację na ten moment trudno jednak uznać za alarmującą, bowiem pierwsze parkingi mają powstać dopiero w połowie 2022 roku.
Wtedy też, według aktualnych założeń, gotowy ma być zarówno okręt flagowy projektu, czyli parking wielopoziomowy przy ulicy Grudziądzkiej, jak również kolejne cztery parkingi – przy pętli Przylesie w Fordonie, na Węźle Zachodnim przy rondzie Maczka, w rejonie pętli Las Gdański oraz po południowej stronie ronda Kujawskiego (na wysokości ulicy Lwowskiej). Razem będą one stanowiły pierwszy etap systemu P&R w mieście (a w zasadzie jego wariacji, o czym w linku poniżej). – Budowa pięciu parkingów została wskazana w koncepcji jako optymalna na początek. Mając na uwadze stale rosnący tzw. współczynnik motoryzacji, nie tylko w Bydgoszczy, ale również w kraju (na 1000 osób przypada ponad 600 samochodów) oczywiście będziemy system rozwijali – wskazuje Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. Przypomnijmy, że na etapie projektowania drogowcy wskazali nawet siedemnaście lokalizacji dla parkingów. Poddaliśmy je w ubiegłym roku gruntownej analizie, którą można przeczytać TUTAJ.
Duże emocje budzi niezmiennie największy z parkingów, który powstanie w rejonie budynków urzędu miasta przy wspomnianej ul. Grudziądzkiej. I nie chodzi wyłącznie o jego lokalizację w ścisłym centrum, ale również o planowany podział. Pojawiły się bowiem głosy, że jedynie jego część będzie przeznaczona pod system park and ride. I to, jak przyznają drogowcy, akurat prawda. Choć precyzują, że nie oznacza to powstania swoistej strefy dla urzędników. – Będzie to podział na P&R oraz Strefę Płatnego Parkowania – wyjaśnia Kosiedowski. I dodaje, że w przybliżeniu na oba systemy przypadnie po połowie miejsc parkingu, który ma pomieścić ponad 550 pojazdów. Na części SPP powstanie podstrefa C, w której pierwsze 30 minut parkowania będzie bezpłatne. Dłuższe parkowanie będzie oznaczało opłaty podobne do tych z podstrefy A (od 3 złotych za pierwszą godzinę postoju).
Znane są już również proponowane stawki opłat za korzystanie z parkingów P&R. I tak za pierwszą godzinę postoju połączoną z możliwością korzystania z komunikacji miejskiej mielibyśmy zapłacić 6 złotych. I to w przypadku, gdy autem poruszałaby się jedna albo dwie osoby (obie byłyby uprawnione do podróżowania autobusami lub tramwajami). Gdyby z takiej konfiguracji chciało skorzystać więcej osób jadących tym samym samochodem, stawka wzrasta. Dotyczy to również dłuższych postojów. Cena przestaje rosnąć dopiero w przypadku parkowania 9-godzinnego lub dłuższego (od 12 zł za 1-2 osoby do 25,50 zł za pięć osób). Pełna tabela znajduje się poniżej. Należy jednak pamiętać, że z komunikacji miejskiej większa liczba osób będzie mogła korzystać wyłącznie podczas wspólnych podróży!
W projekcie uchwały, który będzie przedmiotem środowej dyskusji radnych, zabrakło uwzględnienia samochodów mogących pomieścić powyżej pięciu osób (czyli na przykład 9-osobowych busów). I to nawet, jeśli to sytuacja czysto hipotetyczna (choć prawdopodobna jest przecież też opcja poruszania się samochodem 7-osobowym). Nie wiadomo również, przez ile godzin dziennie parkingi P&R będą czynne. Z powyższej tabeli można co prawda wywnioskować, że przez 20 godzin, ale… – Pracujemy nad ostatecznym ustaleniem zasad korzystania. W pierwszej kolejności zapoznamy z nimi prezydenta i radnych – podkreśla Krzysztof Kosiedowski. Dla przykładu – funkcjonujący od lutego ubiegłego roku pierwszy parking P&R w Poznaniu czynny jest od 4:30 do 2:30 (tzw. doba parkingowa trwa więc 22 godziny). Pomiędzy 2:30 a 4:30 obowiązuje przerwa techniczna, a postój w tym okresie kosztuje dodatkowe 100 złotych (w stolicy Wielkopolski obowiązuje jedna taryfa – postój bez względu na liczbę godzin kosztuje 15 zł).
Nie wiadomo też nadal, czy P&R w Bydgoszczy miałby obowiązywać wyłącznie w dni powszednie czy też w weekendy. Mogłoby to doprowadzić do dość osobliwej sytuacji na parkingu przy ul. Grudziądzkiej, gdy w weekendy połowa parkingu byłaby bezpłatna (część SPP), a część – nadal płatna (P&R). Warto jednak zaznaczyć, że ZDMiKP zostawił furtkę w postaci możliwości „okresowego wyłączenia parkingu z użytkowania” bądź nawet „całkowitego wyłączenia parkingu z systemu”.
Bydgoska odsłona park&ride od początku była poddawana krytyce z uwagi na dość powszechne odejście od żelaznej zasady systemu polegającej na budowie parkingów na obrzeżach miasta. Wskazywano między innymi na brak lokalizacji na Błoniu, gdzie codziennie z kierunku zachodniego do Bydgoszczy docierają tysiące aut. Część parkingów umiejscowiono za to blisko centrum miasta lub w samym Śródmieściu (choć parking przy ul. Grudziądzkiej powinien stanowić argument za bardzo znaczącym ograniczeniem ruchu i parkowania w rejonie Starego Rynku). Dodatkowym problemem jest de facto brak wygodnych węzłów przesiadkowych na terenie miasta, które byłyby dodatkową zachętą do skorzystania z komunikacji publicznej.
Firma Koma Nord, która będzie odpowiadać za system P&R, wykona go za niespełna 24,5 miliona złotych. Nie wiadomo natomiast, ile będzie kosztowała budowa parkingu przy obiektach urzędu miasta. Na początku maja okazało się, że najtańsza oferta w przetargu opiewa na niespełna 35 mln zł (Budimex). Miasto miało na ten cel zarezerwowane jedynie 23 mln zł. Projekt park and ride jest współfinansowany ze środków Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022