Bydgoszcz
-1C
Słonecznie
86% wilgotność
Wiatr: 3km/h W
H 0 • L -3
8C
Czw
10C
Pt
9C
Sob
13C
Nd
14C
Pon
ZDMiKP: Kolizja na skrzyżowaniu Fordońska-Gajowa. Ruch tramwajowy w kierunku Fordonu został wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczEdukacjaInspirują siebie i innych. Poprzez projekt rozpoczęty na studiach
Inspirujesz foto
25.06.2017 | 09:25

Inspirują siebie i innych. Poprzez projekt rozpoczęty na studiach

Inspirujesz – pod taką nazwą znajduje się w serwisie YouTube kanał prowadzony przez studentów humanistyki drugiej generacji

Na zdjęciu: Adrianna Jeszka i Karol Bethke to jedne z najbardziej zaangażowanych osób w projekt Inspirujesz.

Fot. archiwum prywatne

Inspirujesz – pod taką nazwą znajduje się w serwisie YouTube kanał prowadzony przez studentów humanistyki drugiej generacji, czyli kierunku realizowanego na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Profil został założony i początkowo prowadzony w celu uzyskania zaliczenia jednego z przedmiotów, lecz okazało się, że ocena w indeksie nie jest tu najważniejsza. Przekonali się o tym sami studenci.

Inicjatorem utworzenia wspomnianego kanału jest Łukasz Karbowski prowadzący zajęcia na UKW. Mężczyzna zawodowo zajmuje się tworzeniem reklam i filmów. Swoją pasją do przygotowywania materiałów wideo postanowił spróbować zarazić studentów i zainspirować do podejmowania kreatywnych działań. Zaproponował im prowadzenie profilu w serwie YouTube. Jego pomysł zainteresował młodych ludzi.

Co więcej, zgodnie z zapowiedziami prowadzącego, umożliwia on uzyskanie praktycznych umiejętności, a nie tylko teoretycznej wiedzy. To był jeden z celów wprowadzenia takiej formy realizacji przedmiotu o nazwie „Projekt”. – Myślę, że praktyczna użyteczność zdobytej wiedzy teoretycznej jest mniej przydatna. Lepiej jest wziąć kamerę do ręki i zacząć tworzyć, niż uczyć się na przykład o parametrach technicznych kamer. Tego można nauczyć się samemu w domu – uważa Karbowski.

Burza mózgów
W realizacje działań zaproponowanych przez wykładowcę zaangażowali się studenci drugiego i trzeciego roku humanistyki drugiej generacji o specjalności człowiek cyfrowy. Jedni mniej, a drudzy bardziej. Nikt nikogo nie zmuszał do wspólnego działania. – Ja im powiedziałem, co jestem w stanie im dać, a oni wybrali, co chcą robić. To uczciwe postępowanie – podkreśla Karbowski.

Rozmowy na temat utworzenia kanału w serwisie YouTube rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku. Po zaprezentowaniu pomysłu wykładowcy i studenci wspólnie z nim zaczęli zastanawiać się nad nazwą, pod którą będą publikować swoje realizacje. – Najtrudniej było wymyślić nazwę, która ujęłaby wszystko, co będziemy robić. Szliśmy w nieokreślonym kierunku, nie wiedzieliśmy, co będzie pojawiać się na kanale. Była burza mózgów, rzucanie tematami, nazwami i koncepcjami. Ktoś podał hasło „inspirujesz”. Ta nazwa od razu najbardziej się przyjęła i utkwiła w pamięci – wspomina Adrianna Jeszka, studenta drugiego roku humanistyki drugiej generacji. Logo kanału, wzór przypominający diament, stworzyła jej koleżanka z roku – Daria Mańczak.

Tysiąc zainteresowań i tylko jeden kanał
Pierwszy filmik przygotowany w ramach realizowanego projektu pojawił się w internecie 17 grudnia 2016 roku i prezentował wyniki sondy ulicznej, w której mieszkańcy Bydgoszczy składają życzenia świąteczne innym. Do połowy czerwca opublikowano trzynaście materiałów zrealizowanych przez studentów. Filmy przygotowywane są w czasie wolnym od zajęć, a podczas spotkań z wykładowcą omawiane są wady i zalety danego materiału. – To nie jest ocenianie, lecz wskazywanie tego, co jest dobre, a co można by jeszcze poprawić – wyjaśnia Karbowski. Przygotowywane materiały adresowane są do wszystkich internautów, a nie tylko osób związanych z humanistyką drugiej generacji. Umieszczane w sieci treści mają pokazać studentów oraz ich umiejętności.

A tych nie brakuje! Co widać szczególnie po sposobie realizacji filmów oraz różnorodnym doborze tematyki, począwszy od wspomnianych sond, przez reportaże i wywiady, aż po refleksje związane z interpretacją wiersza czy aktualnymi sprawami nurtującymi społeczeństwo. Różne są również długości trwania nagrań. Niektóre tematy są omówione w trakcie niecałych dwóch minut, a na zaprezentowanie innych potrzeba nawet kilkunastu minut.

Najpopularniejsze materiały zamieszczone na studenckim kanale osiągnęły już ponad dwa tysiące wyświetleń. Jednym z nich jest wywiad z pochodząca z Włocławka wokalistką Anną Hnatowicz, która w rozmowie z Adrianną Jeszką opowiada o swojej pasji do muzyki, przeszłych zdarzeniach oraz planach na przyszłość. Równie pozytywnie odebrany przez internautów został dokument, w którym przedstawiona jest historia właściciela sklepu ze starociami. Mężczyzna siedzi na fotelu i powiada o swojej miłości do kolekcjonowania starych przedmiotów, zwracając uwagę na wartość historyczną i sentymentalną tych rzeczy. Za profesjonalny wygląd tych nagrań odpowiada Karol Bethke, student drugiego roku humanistyki drugiej generacji, który już od pewnego czasu pracuje przy tworzeniu filmów oraz robieniu zdjęć. W studenckim projekcie zajmuje się przede wszystkim kręceniem i montażem przygotowywanych materiałów, a przy realizacji takich zamierzeń korzysta ze swojego sprzętu.

 – Na razie są to eksperymenty. Próbujemy różnych rzeczy, żeby zobaczyć, co się najbardziej przyjmie i w czym my odnajdziemy się najlepiej – mówi Karol. Skąd studenci czepią pomysły na swoje filmy? – Inspiracje bierzemy zewsząd. Nie jesteśmy na nic ukierunkowani. Jeśli coś nas zainteresuje, wpadniemy na jakiś pomysł, to wykonujemy kilka telefonów i robimy materiał. Staramy się kuć żelazo póki gorące – dodaje Ada.

Projekt, który może przynieść wiele
Jednak nie wszyscy studenci prezentują podobny poziom zaangażowania jak Ada i Karol. Takich osób jest zaledwie kilka. – Dla większości jest to chyba po prostu taki film na zaliczenie. My się bardziej przykładamy, żeby technicznie było lepiej. Potrafię spędzić kilka dni, nocy nad montażem, układając i poprawiając dźwięk, żeby wszystko ładnie wyglądało – mówi Karol. Studenci podkreślają, że nikt nie jest zmuszany do robienia filmów i nie musi tego robić, jeśli nie chce. – Nie ma nacisków – podkreśla Ada.

Osoby zaangażowane w prowadzenie kanału zapowiadają, że ich działania nie zakończą się wraz z uzyskaniem zaliczenia przedmiotu. Zamierzają oni dalej przygotowywać filmy i korzystać z pomocy oferowanej przez wykładowcę, która nie ogranicza się do udzielania wskazówek. – Łukasz Karbowski, „ojciec”  kanału, pomaga nam w znalezieniu kontaktów do różnych osób. Zawsze możemy liczyć na jego pomoc, porady – mówi Karol.

Studenci wierzą, że ta działalność zaowocuje w przyszłości. – Lubimy to robić – mówią zgodnie i nie liczą czasu poświęconego na przygotowania materiałów. Wierzą, że dzięki nim uda im się dojść do realizacji swoich marzeń i planów. Ada chciałaby pracować w roli dziennikarki sportowej przygotowującej materiały wideo z imprez sportowych, a Karol zająć się tworzeniem teledysków. – Podejmowanie się nowych wyzwań to taki bilet do dalszej współpracy z ciekawymi osobami – zauważa student.

Ada i Karol mają pomysły na kolejne materiały udostępniane na kanale Inspirujesz w serwisie YouTube. Są to między innymi kolejne wywiady, relacje z koncertów, które zamierzają przygotowywać w trakcie wakacji. Myślą też o zrobieniu materiału z jakiegoś większego wydarzenia o zasięgu międzynarodowym. – Mam nadzieje, ze będziemy mieć jeszcze wiele szans, by nabywać nowe doświadczenia, bo wiadomo ze nic nie przyjdzie samo. Musimy próbować, próbować, próbować i łapać jak najwięcej szans na to. Dopiero się rozkręcamy! – mówi Ada.


Powiązane treści