Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Jak rozwinąć swój biznes? Przekonaj się o sile lokalnego SEO!

Dodano: 09.01.2024 | 10:03

Na zdjęciu: Tak zwanym lokalnym SEO nazywamy działania budujące pozycję strony w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Fot. nadesłane

Małym i większym firmom zależy na jednym: chcą pozyskać klientów, utrzymać ich zaufanie i sukcesywnie zwiększać swoją rentowność. Jako przedsiębiorca możesz się jednak zastanawiać: jak sprawić, żeby klienci do mnie trafili i zostali na dłużej? Pomoże Ci w tym lokalna optymalizacja SEO. Dowiedz się o niej czegoś więcej!

Lokalna optymalizacja SEO: o co w ogóle chodzi?

Tak zwanym lokalnym SEO nazywamy działania budujące pozycję strony w lokalnych wynikach wyszukiwania. Różnicą między tym a „normalnym” SEO jest możliwość zawężenia pozyskiwanego ruchu do określonej lokalizacji. Prościej mówiąc, strona Twojej firmy działającej np. na terenie Szczecina będzie wysoko w wynikach wyszukiwania po wpisaniu haseł typu „budowlaniec Szczecin” czy „gdzie wypocząć w zachodniopomorskim”.

Strategia lokalnego SEO opiera się na doborze odpowiednich słów kluczowych, optymalizacji technicznej i treści oraz innych działaniach zewnętrznych. Nacisk jest kładziony przede wszystkich na dodawania do słów kluczowych i tytułów nazwy miejscowości lub regionu.

Co ciekawe, użytkownik nie musi ich wpisywać, by natknąć się na informację o Twojej firmie. Dlaczego? Jeżeli ma on na telefonie włączony GPS, wyniki w jego wyszukiwarce będą uwzględniać lokalizację, w której się znajduje. Zresztą Google może sobie poradzić i bez tej funkcji – wystarczy mu geolokalizacja adresu IP lub wcześniejsze wyszukiwania i miejsca zapamiętane w Mapach Google.

Local SEO: dla kogo?

Przejdźmy do najważniejszego pytania: czy lokalne SEO jest potrzebne Twojej firmie? Tak, zwłaszcza jeśli jej działalność jest ograniczona do konkretnej lokalizacji. Biznesy mocno niszowe mogą pomyśleć o tradycyjnym pozycjonowaniu. Jeśli jednak jesteś jednym z wielu restauratorów, krawców czy mechaników, lokalne SEO bardzo Ci się przyda.

Jednocześnie ten rodzaj pozycjonowania jest opłacalny także dla firm działających na terenie całego kraju, np. sklepów internetowych. Dlaczego? Ponieważ mogą one zbudować mocną pozycję wśród mniejszej konkurencji. Lokalne SEO będzie wtedy traktowane jako wsparcie dla pozostałych działań marketingowych. Im wyżej dane słowo kluczowe znajdzie się w lokalnych wynikach, tym wyższa będzie pozycja firmy we frazach ogólnych.

Dodajmy jeszcze, że lokalne SEO pozwala rozkręcić początkujący biznes. Działa to na podobnej zasadzie, jak w pozostałych przypadkach: zbudowanie wysokiej widoczności lokalnej ułatwi wypozycjonowanie się w całym kraju. Metodą małych kroczków możesz skutecznie przegonić konkurencję – nawet jeśli Twoje produkty czy usługi muszą rywalizować z dobrze znanymi markami.

Jak biznes działający na rynku lokalnym może zyskać dzięki SEO?

Masz już jakieś pojęcie o tym, jak działa lokalne SEO. Czas na wypunktowanie korzyści z jego stosowania. Oto te najważniejsze:

  • Budowanie widoczności w wyszukiwarce – bez pozycjonowania strony użytkownicy zwyczajnie nie znajdą Twojej firmy lub zajmie im to zbyt dużo czasu.
  • Zwiększenie ruchu na stronie – większość użytkowników klika w pierwsze 3-5 linków widocznych w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc Twoja firma będzie wysoko wypozycjonowana, dotrzesz do szerszego grona użytkowników.
  • Cena. Lokalne SEO jest tańsze niż działania na szerszym obszarze – jest tu mniejsza konkurencja, a obszar działań pozostaje ograniczony.
  • Wizerunek eksperta w branży – działania SEO umożliwiają rozbudowę i optymalizację treści. Twój content będzie więc aktualny i zorientowany na potrzeby użytkowników, a to zbuduje Twoją pozycję eksperta.
  • Wzrost konwersji – im więcej użytkowników odwiedzi Twoją stronę, tym większa jest szansa na podjęcie przez nich działań (zakupu usług czy produktów).

SEO dla lokalnych firm: jak to zrobić?

Słowa kluczowe:

  • Jak je znaleźć i wybrać?

Lokalne słowa kluczowe to na przykład: dentysta Wrocław, pomoc drogowa podkarpackie lub kawiarnie w pobliżu. Jak już wspomnieliśmy, nie zawsze użytkownik musi dodawać lokalizację. W wielu przypadkach Google robi to za niego. Jest jednak bardzo istotne, by do słów kluczowych dodać nazwę miasta lub regionu. Umożliwia to dotarcie do potencjalnych klientów.

A jakich słów nie używać? Pułapką mogą okazać się zbyt ogólne słowa kluczowe, np. sklep internetowy ze spódnicami czy bluzka damska online. Musisz więc zbadać, jakich lokalnych słów kluczowych warto użyć na Twojej stronie. W tym celu zadaj sobie pytania:

  • Kim są moi klienci?
  • Co chcę im zaoferować?
  • Gdzie działa moja firma?
  • Co moi potencjalni klienci mogą wpisać w wyszukiwarkę?

Znalezienie odpowiedzi na te pytania pozwoli Ci stworzyć zestaw słów kluczowych. Ale skąd możesz mieć pewność, że faktycznie zadziałają? Potrzebne Ci będą do tego odpowiednie narzędzia.

  • Jakich narzędzi użyć?

Istnieją programy, które sprawdzają popularność danych słów kluczowych i miesięczną liczbę ich wyszukiwań. Możesz skorzystać np. z:

  • Planera słów kluczowych Google (dodatkowo może Ci się przydać Google Trends i Google Search Console),
  • Keyword Surfer, darmowej wtyczki dla Google Chrome.

Natomiast w analizie lokalnych słów kluczowych pomogą Localo czy Surfer SEO.

Na koniec postaraj się zawęzić słowa kluczowe do 5, które:

  • najlepiej opisują Twój produkt lub usługę,
  • są najczęściej wyszukiwane przez Google,
  • są najbardziej naturalne dla klientów.

Monitorowanie i analiza wyników

Jeśli chcesz, żeby Twoja firma odniosła sukces, musisz się nastawić na długotrwałe działanie. Zwłaszcza że rynek, potrzeby klientów i działania konkurencji nieustannie się zmieniają. Pamiętaj więc, by cyklicznie sprawdzać ranking lokalnych słów kluczowych np. z pomocą Local Rank Tracker.

Co zrobić z wynikami?

  • Jeśli odwiedzin jest mało lub większość ruchu pochodzi z jednego źródła, prawdopodobnie musisz poprawić widoczność swojej strony w innych miejscach.
  • Jeżeli witryna nie osiąga dobrych pozycji dla ważnych słów kluczowych, popraw treści lub zoptymalizuj je pod konkretne słowa kluczowe
  • Czasem warto też zmodyfikować istniejące linki lub zbudować nowe.

Podsumowując, monitoring i analiza danych SEO pozwala zidentyfikować problematyczne obszary Twojej strony i wypracować strategię ich naprawy. Będzie to niezbędne, żeby Twoje działania marketingowe okazały się skuteczne!

Weryfikacja na różnych platformach

Specjaliści radzą, żeby zawsze sprawdzić daną firmę, zanim zaczniemy z nią współpracować. I cóż, wiele osób się do tego stosuje, zwłaszcza jeśli słyszy o marce po raz pierwszy.

Weryfikacja jest więc ważna – to forma zapewnienia klientów, że mają oni dostęp do dokładnych i aktualnych informacji. Możesz jej dokonać na:

  • Google My Business, bezpłatnej platformie umożliwiającej zarządzanie informacjami o firmie w wynikach wyszukiwania Google i na Mapach Google. Możesz tu dodać adres, godziny otwarcia, numer telefonu, zdjęcia i adres swojej witryny. Google My Business umożliwia także odpowiadanie na opinie i pytania klientów.
  • Platformach lokalnych (Yelp, TripAdvisor, Foursquare). Za ich pośrednictwem użytkownicy mogą dzielić się opiniami, zdjęciami i informacjami o firmach, a właściciele dodawać aktualne i dokładne informacje.

Żeby wzmocnić swoją wiarygodność, upewnij się, czy podane informacje są zgodne z prawdą i wyczerpujące. Dodaj też zdjęcia firmy, odpowiadaj na pytania klientów i na bieżąco wszystko aktualizuj. To również zwiększy widoczność Twojej strony i poprawi wyniki wyszukiwania.

Recenzje i opinie klientów

Płynnie przechodzimy do kwestii, która była już poruszana powyżej, czyli opinii klientów. Dlaczego są one tak ważne? To oczywiste, że użytkownicy bardziej ufają opiniom innych niż temu, co sam o sobie napiszesz. Poza tym recenzje uwiarygodniają twoją firmę, potwierdzają jej rzetelność i pomagają wypozycjonować stronę – im więcej pozytywnych recenzji, tym firma jest wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Opinie to również darmowy sposób na promocję.

Dla lokalnej firmy najważniejsze będą recenzje w Google My Business. Jednak z punktu widzenia SEO istotne są też opinie w mediach społecznościowych i na portalach branżowych. Ale jak je pozyskać?

Najlepiej jest poprosić wprost o opinie! Możesz to zrobić podczas rozmowy telefonicznej, osobiście, za pomocą plakatów, maili czy przez budowanie długofalowych relacji biznesowych. Dobrą praktyką, która zachęci do recenzji, jest też zaoferowanie czegoś w zamian (np. rabatu na kolejną usługę).

Ponadto zastosuj się do poniższych wskazówek:

  • Odpowiadaj na każdą opinię – pozytywną i negatywną.
  • Negatywne recenzje traktuj jako możliwość potwierdzenia, że jesteś prawdziwą firmą i potrafisz sobie poradzić w sytuacjach problemowych.
  • Zadbaj o najwyższy poziom obsługi klienta.
  • Zbieraj adresy e-mail.
  • Wzoruj się na najlepszych w branży.
  • Dbaj o pozyskiwanie nowych, aktualnych opinii.

Strona internetowa

Na koniec zajmijmy się wartością strony internetowej dla lokalnego biznesu. Czy nie wystarczy Ci sama wizytówka i dobre opinie? To niestety za mało. Według raportu Interaktywnie.com w 2021 roku już ponad 71% małych przedsiębiorstw miało własną witrynę. W 2023 roku jest ich z pewnością dużo więcej. Tak naprawdę własna strona jest potrzebna zarówno do rozkręcenia biznesu, jak i do jego rozwoju.

Profesjonalnie przygotowana witryna umożliwia:

  • kreowanie wizerunku i wiarygodności,
  • utrzymanie stałego kontaktu z klientami,
  • prezentację oferty i jej aktualizowanie,
  • dostępność przez całą dobę (nawet jeśli Twój sklep stacjonarny działa w standardowych godzinach),
  • dostęp do analiz i statystyk,
  • możliwość budowania lepszych kampanii reklamowych.

Wszystko to składa się oczywiście na sukces w lokalnym SEO. Ale jak się zabrać do tworzenia witryny?

Pomoże Ci w tym kreator stron internetowych. To proste narzędzie przeznaczone dla osób, które nie znają się na kodowaniu i nie chcą wydawać dużych pieniędzy na promocję. Idealnie sprawdzi się w przypadku mniejszych i większych lokalnych biznesów. Tworząc stronę internetową w kreatorze i stosując się do podanych wskazówek, przyczynisz się do sukcesu firmy!