Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Jak wybrać trwały kask na crossa, który posłuży wiele sezonów? Podpowiadamy!

Dodano: 10.07.2023 | 13:43

Na zdjęciu: Każdy kask dopuszczony do użytku na drogach czy w motocrossie powinien spełniać określone normy bezpieczeństwa.

Fot. freepik.com / nadesłane

Motocross to sport, w którym bezpieczeństwo jest szczególnie istotne. Solidny kask wykonany z trwałych materiałów to podstawa. Jak znaleźć kask gwarantujący nie tylko ochronę, ale również komfort użytkowania? Poniżej przedstawiamy aspekty, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze modelu na crossa. 

Jaki kask na crossa do 300 zł wybrać? Postaw na funkcjonalność

Nawet jeśli poszukujesz budżetowego rozwiązania, nie rezygnuj z komfortu i funkcjonalności. Kask na crossa przede wszystkim powinien być dobrze dopasowany do głowy, gdyż tylko wówczas zapewni ochronę. Upewnij się, że mierzony model nie krępuje ruchów głowy i nie powoduje dyskomfortu. Ponadto pod żadnym pozorem nie powinien przemieszczać się na boki.

Na pewno nie warto kupować kasków z Azji, Afryki lub Ameryki. Producenci projektują skorupy i wyściółki w taki sposób, aby odpowiadały typowym kształtom głów mieszkańców danego kontynentu.

W przypadku kasków crossowych niezwykle istotny jest wydajny system wentylacji. Kiedy oddech staje się szybszy, motocyklista potrzebuje większej ilości powietrza.

Jaki kask kupić na crossa? Europejskie normy bezpieczeństwa i homologacja ECE 22.06

Każdy kask dopuszczony do użytku na drogach czy w motocrossie powinien spełniać określone normy bezpieczeństwa. W krajach Unii Europejskiej obowiązuje norma ECE 22.06, która od 2023 r. na stałe zastępuje stare regulację ECE R22.05. Zmiany z pewnością wyjdą motocyklistom na dobre. Nowe zasady są bardziej restrykcyjne, co oznacza, że testowane kaski będą jeszcze bardziej bezpieczne.

Przykładowo, według wytycznych normy 22.05 przeprowadzano test polegający na uderzeniu w 5 wybranych punktów skorupy. Regulacja ECE 22.06 wprowadziła 12 dodatkowych punktów, z których testujący wybiera trzy losowe. Ponadto testom mają podlegać także wizjery, blendy przeciwsłoneczne, zapięcia czy dedykowane interkomy.

Certyfikat DOT (Department of Transport) jest wydawany w Stanach Zjednoczonych. Akceptuje go wiele innych krajów, m.in. Kanada i Australia. Nieliczni producenci kasków motocyklowych mogą się pochwalić uzyskaniem certyfikatu SNELL, wydawanego przez prywatną amerykańską organizację. Normy SNELL są bardziej restrykcyjne aniżeli DOT czy ECE, a co za tym idzie – zapewniają najwyższy poziom ochrony motocyklisty.

Na koniec trzeba wspomnieć o SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme), czyli programie rządowym stworzonym przez brytyjski Departament Transportu. Wyniki testów są oceniane poprzez nadanie od jednej do pięciu gwiazdek. Aby kask został dopuszczony do sprzedaży na terenie Wielkiej Brytanii, musi uzyskać co najmniej jedną gwiazdkę. Więcej praktycznych informacji i wskazówek dotyczących tego, jaki kask na crossa wybrać, znajdziesz na stronie Dobrych Sklepów Motocyklowych.

Certyfikat a homologacja – jaki kask do crossa wybrać?

Kwestia certyfikatu i homologacji to pierwsza rzecz, na jaką trzeba zwrócić uwagę przy zakupie. Na pewno tych dwóch pojęć nie wolno mylić. Fakt posiadania tzw. zgodności europejskiej (certyfikatu CE) nie oznacza, że kask spełnia normy bezpieczeństwa określone w homologacji ECE 22.06. Zdobycie takiego atestu wiąże się z koniecznością przekazania produktu do instytutu, w którym są przeprowadzane określone testy.

Pozytywny wynik testów jest przekazywany do organów homologacyjnych danego państwa. Następnym krokiem jest wydanie stosownej homologacji. Warto o tym pamiętać, gdyż oznaczenie CE tak naprawdę nie ma nic wspólnego z homologacją ECE.